| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Jednoślad > Prawo > Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów

Jak zachowywać się na skrzyżowaniach z drogami dla rowerów

Przejazdy dla rowerzystów są miejscem, na którym dochodzi do szczególnie niebezpiecznych sytuacji. Wynika to często z nieznajomości przepisów i braku wyobraźni, a często także rozsądku u wielu cyklistów. W dodatku przepisy regulujące pierwszeństwo na przejazdach rowerowych są zupełnie nieprzemyślane i oderwane od realiów.

Przepisy, które omawiam poniżej, były wielokrotnie modyfikowane w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Następowało to na skutek postulatów różnych organizacji rowerowych, a także posłów chcących pozyskać sympatię wyborców. Ponadto obowiązujące prawo starano się dostosować do Konwencji o ruchu drogowym z 8 listopada 1968 r., tzw. Konwencji Wiedeńskiej, mocno już przestarzałej, lecz nadal będącej wytyczną dla przepisów krajowych.

W rezultacie osiągnięto zlepek różnych postanowień, często nielogicznych i sprzecznych ze sobą, a przede wszystkim dających rowerzystom poczucie złudnej ochrony i przeświadczenie o przysługujących im prawach. Spowodowało to, że wielu rowerzystów wjeżdża na przejazdy rowerowe niemal z zamkniętymi oczami, uważając, że każdej sytuacji kierowca pojazdu musi na nich uważać i ustąpić im pierwszeństwa. Skutkuje to bardzo dużą liczbą wypadków, które przynoszą negatywne skutki nie tylko dla cyklistów, ale także kierowców, którzy często niesłusznie obwiniani są o ich spowodowanie.

Zobacz też: Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Czy rowerzysta na przejeździe rowerowym ma pierwszeństwo?

Art. 27. Ust. 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – czy winny jest zawsze kierowca samochodu?

Proszę zwrócić uwagę, że kierujący ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe, a nie wjeżdżającemu na przejazd! Oczywiście nie oznacza to, że rowerzysta ma prawo wjechać tuż przed maskę samochodu.

Inaczej natomiast ustawa traktuje sytuację, w której kierujący pojazdem skręca w drogę poprzeczną.

Ust. 1a. ustawy (dodany kilka lat temu) stanowi z kolei:

Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Kierowca skręcający w prawo, a rowerzysta

Wynika więc z tych osobliwych przepisów, że o ile kierowca jadący prosto musi ustąpić pierwszeństwa rowerowi tylko wtedy, gdy jest on już na przejeździe, o tyle podczas skręcania w drogę poprzeczną rowerzysta uzyskuje daleko idące przywileje. Otóż, niezależnie od tego, po jakiej części drogi jedzie rower (nawet po chodniku), jeżeli pojazd skręca, musi ustąpić mu pierwszeństwa.

Pozostaje to w jaskrawej sprzeczności z zakazem wyrażonym w art. 26 ust. 3 pkt. 1 tejże samej ustawy, który wyraża następujący zakaz:

Kierującemu pojazdem zabrania się: (…) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2017 roku?

Czy rowerzysta na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo?

A zatem, rowerzyście nie wolno przejeżdżać po przejściu dla pieszych, ale jeśli już wjedzie na to przejście z chodnika, kierowca ma obowiązek ustąpić mu pierwszeństwa. W ten sposób rowerzyści uzyskali znacznie większe przywileje, niż piesi. Jest to oczywisty absurd.

W rzeczywistości kierowcy pojazdu o wiele łatwiej jest dostrzec nadjeżdżającego drogą dla rowerów rowerzystę, kiedy jedzie prosto, aniżeli wtedy, kiedy skręca.

Co więcej, w 2010 r. zniesiono w art. 33 ustawy ust. 4, który stanowił, że na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się wjeżdżania bezpośrednio pod jadący pojazd.

Wnioskować by zatem można a contrario, że obecnie wolno rowerzyście wjeżdżać wprost pod nadjeżdżający pojazd. To już chyba nie wymaga komentarza…

Tak zredagowane przepisy o ruchu rowerów świadczą, że tworzyły je osoby, które mają niewielkie pojęcie o realiach ruchu drogowego. To właśnie te przepisy i opacznie rozumiana dyletancka ochrona rowerzystów sprawiają, że tak wiele zdarza się wypadków z ich udziałem. Dlatego właśnie w następnym odcinku wskażę, jak rowerzysta powinien postępować na przejeździe dla rowerów, jeśli chce zachować zdrowy rozsądek i uniknąć potrącenia przez inny pojazd.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK