REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Jerzy Bitner
Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?
Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

REKLAMA

REKLAMA

Część rowerzystów jeździ po jezdniach, część po chodnikach. Niestety często nie znają oni przepisów regulujących te kwestie, a i same przepisy pozostawiają wiele do życzenia i są oderwane od realiów. Często bywa też tak, że rowerzyści zupełnie lekceważą przepisy i uważają, że mogą jeździć wszędzie. Powodują w ten sposób wiele niebezpiecznych sytuacji. Kiedy można jeździć rowerem po chodniku?

Czy można jeździć rowerem po chodniku?

Art. 33 ust. 5 i 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowią:

REKLAMA

5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Prawo stanowi zatem, że korzystanie przez rowerzystę z chodnika może mieć miejsce tylko wyjątkowo. A zatem rowerzystom nie wolno traktować chodnika jako części drogi, z której mogą dowolnie korzystać.

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2017 roku?

W jakich sytuacjach jazda na rowerze po chodniku jest dozwolona?

1. Gdy rowerzysta sprawuje opiekę na dzieckiem do 10 lat jadącym również na rowerze.

Ten przepis nie wymaga uzasadnienia. Notabene dziecko do lat 10 kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej uważane jest w myśl prawa za pieszego (art. 1 ust. 1 pkt. 18 ustawy).

2. Gdy na jezdni wzdłuż chodnika prędkość dopuszczalna dla pojazdów jest wyższa niż 50 km/h, nie ma wydzielonego pasa ruchu dla rowerów albo drogi dla rowerów, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry.

Przepis ten ma na celu ochronę rowerzystów na szybkich arteriach komunikacyjnych w dużych miastach. Tyle tylko, że w praktyce jego stosowanie jest mało realne. Który rowerzysta będzie sprawdzał, jaka jest dopuszczalna prędkość pojazdów na jezdni? Ocena szerokości chodnika może być też dokonywana tylko "na oko". A zresztą, prawdę powiedziawszy, tylko nieliczni rowerzyści mają o tym przepisie pojęcie. Pozostaje więc on martwy.

3. Warunki pogodowe są wyjątkowo niekorzystne na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Założenia w teorii są słuszne, tyle tylko, że znowu wszystko pozostaje bardzo uznaniowe. Co to znaczy: silny wiatr? co to znaczy "ulewa"? Jaka mgła jest uznawana za "gęstą"?

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla rowerzystów 2017

Przede wszystkim jednak omawiane przepisy nasuwają szereg wątpliwości.

  • Po pierwsze, dziecko, które ukończyło już 10 lat, powinno – według prawa - jeździć rowerem po jezdni. W nasilonym ruchu miejskim byłoby to bardzo ryzykowne, nawet jeśli młodziutki rowerzysta miałby kartę rowerową.
  • Po drugie, przepisy nie zezwalają osobie przewożącej na rowerze dziecko (w specjalnym siodełku) na jazdę po chodniku. Chodnikiem może jechać tylko rowerzysta opiekujący się dzieckiem – rowerzystą do lat 10. A jeśli sam wiezie malutkie dziecko na rowerze, powinien już jechać po jezdni. To też byłoby wielce ryzykowne.
  • Po trzecie, w godz. 23.00 – 5.00 na wszystkich drogach na obszarze zabudowanym dopuszczalna prędkość pojazdów na jezdni jest wyższa niż 50 km/h. Czy ustawodawca wziął to pod uwagę?
  • Po czwarte, wcale nie dziwię się wielu rowerzystom, że boją się jeździć po jezdni. O ile młody, sprawny człowiek jest w stanie poradzić sobie poruszając się pomiędzy samochodami, o tyle osoby starsze kierując rowerem mogą mieć z tym problemy.

Zobacz też: Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo przejazdu? Czyli zasady poruszania się na rowerze w ruchu drogowym

REKLAMA

Jak widać, omawiane przepisy są mocno oderwane od realiów i raczej anachroniczne. Bardzo ważny jest natomiast wymógł zawarty w ustępie 6. cytowanej ustawy. Otóż nakazuje on wszystkim rowerzystom poruszającym się po chodniku jechać powoli, zachowywać szczególną ostrożność i ustępować miejsce pieszym.

Właściwie ten przepis wystarczyłby do uregulowania kwestii korzystania przez rowerzystów chodników. Oczywiście pod warunkiem, że byłby przestrzegany. Niestety w praktyce bywa z tym różnie. Są kulturalni rowerzyści, którzy jadąc chodnikiem mają świadomość, że są na nim intruzami. Często jednak możemy zobaczyć zupełnie innych rowerzystów, którzy pędzą chodnikiem z bardzo dużą prędkością, lawirują pomiędzy pieszymi, a niekiedy (co już jest zupełnie niedopuszczalne) dzwonią na przechodniów albo krzyczą ,,z drogi!”

Zobacz też: Kolizja z rowerzystą – jak postępować?

Potrącenia pieszych przez rowerzystów

Warto wiedzieć, że w ubiegłym roku rowerzyści spowodowali 159 wypadków polegających na potrąceniu pieszych idących chodnikiem. Osoby te zostały ranne, niektóre poważnie. W Warszawie jadący po chodniku z dużą prędkością 21-letni rowerzysta potrącił 90-letnią kobietę, która wyszła na ten że chodnik z klatki schodowej budynku. W wyniku odniesionych obrażeń staruszka zmarła. Sprawca tego tragicznego wypadku chciał natomiast uciekać, ale na szczęście kilku dobrze zbudowanych przechodniów uniemożliwiło mu realizacje tego zamiaru. Podobne wypadki wydarzyły się w Poznaniu i w Białymstoku. Tym razem rowerzyści potrącili pieszych w obrębie przystanków autobusowych. W obu tych przypadkach poszkodowani odnieśli poważne obrażenia. Sprawca potrącenia w Białymstoku został skazany przez sąd na karę ograniczenia wolności; musiał też wypłacić poszkodowanemu zadośćuczynienie w łącznej wysokości prawie 8 tysięcy złotych.

Rowerzysto, jeśli jedziesz po chodniku, pamiętaj:

  • Piesi nie widzą roweru jadącego za nimi. Nie mają też obowiązku oglądać się za siebie. To Twoim obowiązkiem jest uważać i zachować ostrożność.
  • Nie wolno poganiać pieszych dzwonkiem czy jakimkolwiek innym sygnałem dźwiękowym, żądać usunięcia się z drogi. Nie wolno też jechać prosto na pieszego zmuszając go do usunięcia się z drogi.
  • Nie wolno jechać z dużą prędkością – pieszy może nagle zatrzymać się lub skręcić albo wyjść ze sklepu, z bramy budynku i ma do tego pełne prawo. Jeżeli będziesz jechał z dużą prędkością, potrącisz go!
  • Nie wolno przejeżdżać w bardzo małej odległości od pieszego – można w ten sposób przestraszyć zwłaszcza osoby starsze albo dzieci. Czy byłoby Ci miło, gdyby inny rowerzysta potraktował tak bliską Ci osobę, np. matkę, dziewczynę?
  • Jeżeli brakuje Ci miejsca do kontynuowania jazdy, bo cały chodnik zajmują piesi, zatrzymaj się i poczekaj, nigdy nie wpychaj się pomiędzy nich.
  • Nawet drobne zahaczenie pieszego kierownicą roweru czy nogą może być dla niego niebezpieczne i spowodować poważny uraz, a także upadek. Dla osoby starszej lub dziecka może to skończyć się tragicznie.
  • Sposób twojego postępowania wobec pieszych odzwierciedla poziom twojej kultury osobistej!
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA