REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Anna Matelska
jak zdobyć kartę motorowerową? Fot. Fotolia
jak zdobyć kartę motorowerową? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Karta motorowerowa dotychczas traktowana była przez władze nieco po macoszemu – nikt nie zadał sobie trudu by uregulować zasady jej wydawania. Już wkrótce to się zmieni.

Jeszcze do stycznia 2013 roku obowiązują nas stare przepisy o kierujących pojazdami. Oznacza to, że do tego czasu niepełnoletni miłośnicy jednośladów mogą podejść do egzaminu na kartę motorowerową.

REKLAMA

Karta  ta uprawnia do kierowania motorowerem, przez który rozumiemy dwu- lub trójkołowy pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności do 50 ccm lub silnik elektryczny o mocy do 4kW, osiągający maksymalną prędkość 45 km/h.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Karta motorowerowa wymagana jest od osób poniżej 18 roku życia, gdyż osoby pełnoletnie w myśl dotychczasowych przepisów mogą kierować wyżej opisanymi pojazdami bez żadnych uprawnień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ kartę można uzyskać już po ukończeniu 13 roku życia, obowiązkiem przeprowadzania szkoleń i egzaminów obarczone zostały szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne – kartę nieodpłatnie wydaje dyrektor szkoły.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Brak konkretnych regulacji powoduje krytykowaną od dawna sytuację – w wielu placówkach edukacyjnych nie ma środków na przeprowadzanie profesjonalnych kursów i egzaminów z zasad ruchu drogowego na odpowiednim poziomie. Kilka lat temu do mediów trafiły nawet informacje o szkołach, w których karty motorowerowe były wydawane uczniom bez żadnego przeszkolenia np. z okazji Dnia Dziecka.

Teoretycznie zaleca się, żeby gimnazja organizowały dla młodzieży specjalne zajęcia z zasad ruchu drogowego, których znajomość powinna być solidnie sprawdzona w trakcie egzaminu teoretycznego. Na części praktycznej pojawiają się takie manewry jak slalom i ósemka. Często wymagane jest też sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, a lepiej wyposażone placówki przeprowadzają egzaminy w tzw. miasteczkach ruchu drogowego.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

W praktyce w każdej szkole egzamin może wyglądać zupełnie inaczej. Dla własnego bezpieczeństwa niezbędne jest jednak nauczenie się zasad ruchu drogowego i opanowanie techniki jazdy jednośladem, zanim zapuścimy się w miejską dżunglę.

Nowe prawo jazdy – kategoria AM

Ustawa o Kierujących Pojazdami z 2010 roku, której wejścia w życie według aktualnych informacji możemy się spodziewać w styczniu 2013 wprowadza zupełnie nowe prawo jazdy kategorii AM, które zastąpi kartę motorowerową.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Prawo jazdy kat. AM uprawniać będzie do kierowania motorowerem oraz czterokołowcem lekkim, o masie do 250 kg, osiągającym maksymalną prędkość 45 km/h. O jego zdobycie ubiegać się będzie można od 14 roku życia.

Przede wszystkim zmieni się miejsce szkolenia i egzaminowania – odtąd najmłodsi kandydaci na motocyklistów będą musieli zrobić kurs w ośrodku szkolenia kierowców i zdać egzamin w WORDzie.

Z jednej strony powstanie spora bariera finansowa, gdy darmową kartę motorowerową zastąpią drogie kursy i państwowe egzaminy. Z drugiej strony możemy się spodziewać, że nieletni wyjeżdżający na drogę będą mieli choć minimalne pojęcie o przepisach, znakach drogowych i technice jazdy.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Kogo ominie kategoria AM? Ponieważ prawo nie działa wstecz, wszyscy którzy do stycznia 2013 roku skończą 18 lat lub zdobędą kartę motorowerową zachowają swoje uprawnienia. W tym drugim przypadku karta zostanie po prostu odpłatnie wymieniona na prawo jazdy kat. AM bez konieczności zdawania egzaminu.

Warto też pamiętać, że prawo jazdy każdej innej kategorii (np. A, B czy D) uprawnia jego posiadacza do kierowania również tymi pojazdami, co kategoria AM.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA