REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Anna Matelska
Jak wygląda egzamin na kat. A i A1? Fot. Fotolia
Jak wygląda egzamin na kat. A i A1? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszą częścią egzaminu na prawo jazdy są zawsze zadania praktyczne. Warto znać je wcześniej i mieć je na uwadze, gdy uczymy się jeździć.

Jeszcze co najmniej do stycznia 2013 r. mamy do czynienia tylko z dwiema kategoriami prawa jazdy na jednoślady – A i A1. Obecnie egzaminy na obie te kategorie wyglądają właściwie tak samo.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Plac manewrowy

Pierwszym zadaniem na placu jest sprawdzenie stanu technicznego motocykla. Egzaminowany musi sprawdzić 2 wylosowane elementy z następujących:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • poziom oleju w silniku
  • poziom płynu hamulcowego
  • działanie sygnału dźwiękowego
  • działanie świateł pozycyjnych/postojowych
  • działanie świateł mijania
  • działanie świateł drogowych
  • działanie świateł hamowania STOP
  • działanie świateł kierunkowskazów

Następnie kandydat sprawdza jeszcze stan łańcucha oraz zdejmuje maszynę z podpórki i przemieszcza ją na odległość 5 metrów bez użycia silnika, po czym stawia ją z powrotem na podpórce. Gdy to nastąpi, należy przygotować się do jazdy – założyć kask i kamizelkę z literą „L”, zająć miejsce na siedzeniu motocykla i włączyć niezbędne światła.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Kolejne zadanie to ruszenie z miejsca do przodu na wzniesieniu, znane osobom posiadającym już prawo jazdy kat. B. W tym przypadku egzaminowany najeżdża na wzniesienie, zatrzymuje się używając hamulca, a następnie rusza do przodu zwalniając go. Przy ruszaniu ruszania silnik nie powinien zgasnąć, a motocykl nie powinien cofnąć się więcej niż 20 cm.

Ostatnim etapem na placu manewrowym jest slalom i ósemka. Zdający musi dwukrotnie przejechać pomiędzy pięcioma pachołkami i pięciokrotnie po łukach w kształcie cyfry 8 bez podpierania się nogami, najeżdżania na linię czy potrącania pachołków. Niezbędnym elementem tego zadania jest również upewnienie się o możliwości skrętu.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Jazda w ruchu miejskim

Jazda po mieście musi trwać minimum 25 minut. W jej trakcie egzaminator siedzi w samochodzie i jedzie za początkującym motocyklistą, kontakt zaś następuje drogą radiową. W pobliżu każdego ośrodka egzaminacyjnego wyznaczona jest konkretna trasa egzaminacyjna, którą warto wcześniej przećwiczyć, jeżdżąc z instruktorem.

Zadania w ruchu miejskim:

  • wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
  • jazda drogami jedno- i dwukierunkowymi, jedno- i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasach ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, różne dopuszczalne prędkości 
  • przejazd przez skrzyżowania: równorzędne (trzy- i czterowylotowe), oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, z sygnalizacją świetlną, z ruchem wokół wyspy, dwupoziomowe
  • przejazd przez przejścia dla pieszych
  • przejazd przez torowiska tramwajowe i kolejowe, tunel oraz obok przystanków
  • wykonywanie manewrów: wyprzedzania, omijania, wymijania przy prędkości co najmniej 50 km/h, zmiany pasa ruchu, kierunku jazdy w prawo i lewo oraz zawracania na skrzyżowaniu

W skład egzaminu praktycznego wchodzi też hamowanie, które w zależności od ośrodka może być realizowane na placu manewrowym lub w mieście. Zdający musi wykonać hamowanie z prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu oraz hamowanie awaryjne przy użyciu przedniego i tylnego hamulca.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Piotr
    2021-07-04 11:05:14
    Ten artykuł jest nieaktualny, wprowadza w błąd.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

REKLAMA

103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

REKLAMA

Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

REKLAMA