REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie autocasco (AC) dla motocykla

Ubezpieczenie autocasco (AC) dla motocykla / fot. Honda
Ubezpieczenie autocasco (AC) dla motocykla / fot. Honda
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenia autocasco (AC) zwykle kojarzą się z ofertą dotyczącą samochodów. Motocykliści powinni wiedzieć, że jednoślad także można ubezpieczyć przed kradzieżą lub zniszczeniem.

Ubezpieczenia autocasco dla właścicieli pojazdów mechanicznych, obecnie są bardzo ważnym elementem w ofercie ubezpieczycieli. Pod koniec 2017 r. krajowe zakłady ubezpieczeń obsługiwały ponad 6 milionów polis AC. Trzeba zdawać sobie sprawę, że zdecydowana większość takich aktywnych ubezpieczeń autocasco, dotyczyła samochodów osobowych i ciężarowych. Polisy AC dla właścicieli jednośladów są o wiele rzadziej spotykane na rynku. Z myślą o tegorocznym sezonie motocyklowym, eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl postanowili przekazać podstawowe informacje na temat polis autocasco dla właścicieli „dwóch kółek”. 

REKLAMA

Motocyklowe AC działa podobnie jak polisa dotycząca auta

Z prawnego punktu widzenia, ubezpieczenie autocasco samochodu oraz motocykla wcale się od siebie nie różni. Obydwie takie polisy są nieobowiązkowe i funkcjonują na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Właśnie dlatego może się okazać, że zasady ubezpieczenia autocasco samochodów i motocykli, zostały uregulowane w ramach tego samego OWU (OWU - zbiór ogólnych warunków ubezpieczenia). Takie posunięcie ze strony ubezpieczycieli jest uzasadnione niewielką liczbą chronionych motocykli oraz podobnymi ryzykami, które dotyczą wszystkich pojazdów mechanicznych (kradzież oraz zniszczenie na wskutek wypadku drogowego lub działania żywiołów).

Koszt dobrowolnego ubezpieczenia motoru nie będzie niski

Polisy autocasco dla właścicieli motocykla z punktu widzenia ubezpieczycieli jest produktem niszowym oraz dość problematycznym. Wynika to między innymi z niewielkiego zainteresowania takim produktem (w stosunku do AC samochodowego) i wysokiego ryzyka szkody. W przypadku motocykla łatwo o wypadek, który będzie skutkował kosztownymi zniszczeniami (dotyczącymi np. elementów plastikowych) oraz wysokim rachunkiem z warsztatu. Często dochodzi nawet do szkód całkowitych związanych z nieodwracalnym uszkodzeniem ramy jednośladu. Kolejnym problemem jest brak tańszych zamienników dla części i konieczność wymiany wielu elementów zamiast ich naprawy. Inna kwestia to stosunkowo częste przypadki wyłudzenia odszkodowań z motocyklowego AC. Wszystkie wymienione okoliczności, negatywnie wpływają na poziom składek. Roczny koszt autocasco na poziomie 10% wartości rynkowej jednośladu, wcale nie stanowi nadzwyczajnej sytuacji. Zdarzają się nawet roczne składki wynoszące 20% ceny motocykla. Za dobrowolną polisę więcej zapłacą m.in. młodzi amatorzy jednośladów. Zakłady ubezpieczeń muszą uwzględniać zwiększone ryzyko wypadku z udziałem takich osób.

Ubezpieczenie autocasco dotyczące motocykli jest relatywnie drogie. Roczny koszt takiej polisy często przekracza 10% aktualnej wartości rynkowej pojazdu.

Ubezpieczyciele niechętnie oferują motocyklistom autocasco

REKLAMA

Niewielki wybór dobrowolnych ubezpieczeń już od dawna jest problemem polskich motocyklistów. Obecnie polisę autocasco dla właścicieli jednośladów, mogą zaoferować tylko trzy towarzystwa - PZU, Compensa oraz Ergo Hestia. Ciekawą ofertę skierowaną do motocyklistów posiada również Link4. Wspomniany ubezpieczyciel niestety proponuje tylko pakiet złożony z obowiązkowego OC, motocyklowego assistance i ubezpieczenia NNW.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby zainteresowane ubezpieczeniem autocasco motocykla, powinny wziąć pod uwagę ofertę trzech towarzystw - Ergo Hestii, PZU oraz Compensy. Niekiedy specjalne propozycje ubezpieczeń AC przygotowują dealerzy sprzedający nowe motocykle.

REKLAMA

Najwięcej informacji na temat zasad ubezpieczenia AC dla motocyklistów, udziela firma Ergo Hestia. Ten ubezpieczyciel oferuje kompleksową ochronę z tytułu autocasco albo okrojony wariant ograniczający się tylko do utraty motocykla na wskutek szkody całkowitej/kradzieży. Pełen zakres ochrony oferowany przez Ergo Hestię, uwzględnia również szkody parkingowe oraz akty wandalizmu. Podczas likwidacji szkody niecałkowitej, dopuszczalny jest wariant kosztorysowy lub serwisowy (w autoryzowanej stacji obsługi). Uzupełnieniem dobrowolnej ochrony może być obowiązkowe OC, assistance oraz ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).

W przypadku PZU i Compensy, ubezpieczenie AC motocykla funkcjonuje na podstawie tego samego OWU, co analogiczna polisa dotycząca samochodów. Trzeba jednak uważać na pewne ubezpieczeniowe „haczyki”. Na przykład Compensa zastrzega, że dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe z atestem, powinien mieć każdy motocykl objęty ochroną z tytułu AC. W przypadku jednośladów o wartości ponad 100 000 zł, liczba takich wymaganych zabezpieczeń wzrasta do dwóch. Z kolei PZU stosuje wyższy udział własny w przypadku posiadaczy AC, którzy nie przekroczyli 26 lat. Na właśnie takie szczegóły trzeba zwracać uwagę przy czytaniu ogólnych warunków ubezpieczenia.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA