| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Jednoślad > Motocykle > Technika przeciwskrętu

Technika przeciwskrętu

Przeciwskręt jest jedną z technik jazdy, którą powinien znać każdy szanujący się motocyklista. Pozwala ona na kontrolę motocykla w sytuacjach gdy coś zaskoczy nas na drodze, a zwłaszcza w sytuacjach podbramkowych.

Przeciwskręt jest techniką, która pozwala na kontrolowanie kierunku jazdy motocykla. Stosując przeciwskręt nie korzystamy z balansu ciałem podczas zmiany kierunku jazdy. Zmiana ta następuje w skutku oddziaływania rąk na kierownicę. W pierwszym momencie brzmi to absurdalnie, gdyż każdy wie, że kierownica przydaje się tylko do manewrowania na parkingu i obsługi urządzeń pokładowych naszego jednośladu. Jednak w tym przypadku użycie kierownicy jest zasadne i przynosi wymierne korzyści.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

79,90 złChorwacja 3w1 Przewodnik + Atlas + Mapa

Zasada jest nadzwyczaj prosta: mając zamiar skręcić w lewo, kierownicę skręcamy w prawo. Jeśli po przeczytaniu powyższego zdania jesteście co najmniej pointrygowani to dobrze.

To jak działa przeciwskręt najłatwiej zaobserwować samemu. Należy udać się na drogę wyłączoną z ruchu o twardej nawierzchni, lub na odcinek na którym ruch jest mały i nie stworzymy zagrożenia dla osób postronnych. Następnie należy rozpędzić nasz motocykl do prędkości nie większej niż 50 km/h, wrzucić luz i puścić kierownicę. Siedząc w poprawnej pozycji (tj. w dosiadzie z prostymi plecami) zauważymy, że motocykl toczy się przed siebie i nic nie jest w stanie tego zmienić. Teraz przyszedł czas na przeciwskręt. Zakładamy, że chcemy skręcić w prawo. W tym celu przykładamy prawą rękę do kierownicy i działamy na nią niewielką siłą w płaszczyźnie poziomej. To co zaobserwujemy to właśnie przeciwskręt. Kierownica skręci się w lewo, a cały motocykl odbije w prawo. Test ten należy powtórzyć parokrotnie wykonując manewr w obie strony.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Gdy już zaufamy sobie i naszemu rumakowi można pokusić się o test, który dowiedzie słuszności tej techniki nad tradycyjnym wykonywaniem szybkich manewrów. Motocyklista może ustawić slalom ze słupków. Pachołki powinien rozmieścić tak, aby spokojnie mógł pokonać wyznaczoną trasę normalnym stylem jazdy. Gdy już tor testowy będzie przygotowany biker powinien spróbować pokonać go bez trzymanki – balansując samym ciałem (prędkość nadal poniżej 50 km/h). Kolejny przejazd powinien być wykonany przy wykorzystaniu przeciwskrętu. Różnica w sprawności z jaką pokonamy slalom będzie od razu zauważalna.

Zobacz też: Poruszanie się motocyklem w korku

Do czego zatem przeciwskręt jest potrzebny? Technika ta może przydać się w sytuacji, gdy musimy szybko ominąć jakąś przeszkodę. Jako przykład można podać drobną zwierzynę leśną, która znienacka wyskoczy na drogę. Nie mamy czasu na odpowiedni balans ciałem, a szybki ruch kierownicą może uratować kierowcę od upadku. Drugim przykładem zastosowania przeciwskrętu w praktyce jest przypadek jazdy z niedoświadczonym pasażerem. Wystraszony towarzysz podróży odruchowo postanowi „wyprostować” motocykl w zakręcie, a kierowca szybkim ruchem kierownicy jest w stanie zapobiec utracie stabilności motocykla.

avatar

2013-04-22 00:23 Zgłoś

Ponieważ podczas nauki jazdy nie ma wcale mowy o czymś takim i większość początkujących motocyklistów o tym nie wie. :-)

avatar

2012-04-22 12:49 Zgłoś

Nie wiem dlaczego wszędzie się pisze o przeciwskręcia jak o prawdzie objawionej. Jest to podstawowa umiejętność, i praktycznie jedyny sposób skręcania przy większych prędkościach. I nie da się bez tej umiejetności jeździć !

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP26
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Bernatowicz, Komorniczak, Mazur Radcy Prawni i Doradcy Podatkowi

spółka partnerska

Zostań ekspertem Infor.pl »