REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technika prawidłowego hamowania

Artur Kapłan
Jak prawidłowo zahamować motocyklem? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo zahamować motocyklem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie jest jedną z podstawowych czynności, którą należy opanować mając zamiar poruszać się motocyklem po drogach publicznych. Z pozoru czynność banalna do wykonania może okazać się przyczyną upadku jeśli zostanie wykonana w nieodpowiedni sposób.

REKLAMA

Mamy trzy zasadnicze narzędzia do zatrzymania motocykla: hamulec przedni, hamulec tylny i silnik. Podczas standardowego hamowania można użyć dowolnego środka pozwalającego na zatrzymanie maszyny. Problem pojawia się, gdy chcemy pobawić się w jazdę sportową lub musimy awaryjnie zatrzymać nasz motocykl aby uniknąć zderzenia z przeszkodą.

REKLAMA

W znacznej większości motocykli najefektywniej wygląda hamowanie za pomocą przedniego hamulca. W momencie zauważenia przeszkody na drodze powinno się nacisnąć dźwignię hamulca z taką siłą, aby nie zatrzymać przedniego koła (mowa o motocyklach bez ABS). Zatrzymanie motocykla w taki sposób jest bardzo trudne i wymaga od bikera dużej ilości ćwiczeń. Jeśli jednak przednie koło zostało zablokowane, a motocyklista zachował choć odrobinę zimnej krwi, powinien zmniejszyć siłę przyłożoną do klamki hamulca lub nawet zwolnić całkowicie zacisk, po czym podjąć kolejną próbę hamowania. Zablokowanie przedniego koła może mieć opłakane konsekwencje zarówno dla jeźdźca jak i dla jego maszyny. Najprawdopodobniejsze są dwa scenariusze wydarzeń. Pierwszy zakłada, że motocyklista nie zdąży zaprzeć się o bak i jego przesuwające się ciało spowoduje powstanie momentu obrotowego, którego oś umiejscowiona będzie w punkcie styku opony z asfaltem i motocykl wykona efektowne stoppie kończące się hałasem giętej blachy i łamanych owiewek. Rozwój sytuacji może wyglądać w ten sposób, że zablokowane przednie koło zacznie sunąć w kierunku najmniejszego oporu (prawdopodobno w bok), co również w większości przypadków kończy się upadkiem.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Do hamowania awaryjnego można użyć hamulca tylnego jako środka wspomagającego hebel przedni. Pamiętać jednak należy, że udział sił hamujących wynikający z użycia tylnego hamulca jest znikomy. Przyczyną tego jest uniesienie tylnej sekcji motocykla podczas hamowania. Jeśli jednak przedni hamulec naciśniemy zbyt słabo i tylne koło będzie miało odpowiednio dużą przyczepność to konsekwencje tego działania mogą być podobne jak w przypadku niewłaściwego hamowania samym hamulcem przednim. Zablokowane tylne koło może spowodować, że motocykl stanie pod kątem do pierwotnego kierunku jazdy. Jeśli motocyklista w porę zauważy takie zachowanie swojego rumaka i zdejmie prawą nogę z dźwigni, to jednoślad powinien odzyskać stabilność. Natomiast w najgorszym przypadku motocykl stanie pod tak dużym kątem, że siła tarcia działająca na tylne koło spowoduje jego zatrzymanie, a motocyklista zostanie wyrzucony z siodła i przeleci ładnych parę metrów zanim uderzy w ziemię.

Zobacz też: Poruszanie się motocyklem w korku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zatrzymania motocykla możemy użyć silnika. Serce naszego jednośladu może być dobrym narzędziem wspomagającym hamulce. Należy pamiętać, że wykorzystując jednostkę napędową podczas spowalniania motocykla oszczędzamy paliwo. Siła hamowania motorów jest różna w zależności od układu i ilości cylindrów. Wiadomo, że motocykl taki jak Honda VFR750 będzie znacznie efektywniej hamował silnikiem niż Suzuki GSX-R750. W przypadku motocykli z silnikami o układzie cylindrów w literę V należy uważać na hamowanie silnikiem w czasie pokonywania zakrętów. Nie jeden początkujący motocyklista wylądował w szpitalu po tym jak podczas pokonywania zakrętu odjął gwałtowanie gazu.

Zobacz też: Poruszanie się motocuklem w grupie

Jadąc motocyklem i widząc zakręt powinniśmy dostosować prędkość jazdy przed pochyleniem motocykla. Jest to bardzo istotne, aby wszelkie czynności związane z dostosowaniem prędkości do trudności zakrętu zakończyć jeszcze przed wychyleniem naszego jednośladu. W sam zakręt powinniśmy wchodzić na odpowiednio zredukowanym biegu, tak aby w każdym momencie mieć do dyspozycji moc, która pozwoli nam na sprawne wyjście z łuku. W początkowej fazie zakrętu gaz powinien być w pozycji neutralnej, tak aby silnik ani nie hamował ani nie ciągnął.

Zobacz też: Jazda po mokrej nawierzchni

Hamowanie w czasie pokonywania łuku jest nie wskazane. Jeśli jednak nie zmniejszyliśmy odpowiednio prędkości przed zakrętem lub z innych przyczyn musimy nacisnąć na hamulec powinniśmy wykonać to jak najdelikatniej i płynnie. Podczas zmniejszania prędkości gdy pokonujemy winkiel powinniśmy przygotować się na to, że motocykl będzie chciał „wstać” z pochylenia. Zjawisko to można kontrolować dzięki odpowiedniemu balansowi ciałem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA