REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć motocyklem w korku

Artur Kapłan
Przemieszczanie się w korku Fot. Fotolia
Przemieszczanie się w korku Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w korku jest stałym elementem przemieszczania się motocyklistów mieszkających w dużych miastach. Jazda taka niesie za sobą dużą odpowiedzialność, bo w razie błędu motocyklisty uszkodzeniu ulec może samochód jadący obok, który porusza się zgodnie z przepisami.

Jeśli chodzi o technikę jazdy w mieście gdy prędkość oscyluje w granicach 30 km/h to sprawa jest dość prosta. Używając przeciwskrętu jesteśmy w stanie bezkolizyjnie poruszać się po ulicach. Technika ta przyniesie oczekiwany skutek tylko i wyłącznie wtedy gdy jest dobrze wyćwiczona i jej użycie wynika z odruchów, które nie wymagają zastanawiania się nad wykonywanymi czynnościami. Więcej o przeciwskręcie przeczytacie tutaj.

REKLAMA

Zobacz też: Poruszanie się motocuklem w grupie

Dużym niebezpieczeństwem dla motocyklistów są koleiny, zwłaszcza te występujące w obrębie skrzyżowań. Powoli toczący się jednoślad łatwo może zostać wybity ze stanu równowagi po najechaniu na boczną ściankę koleiny. Zagrożenie związane z występowaniem kolein może objawić się w dość banalny sposób. Mianowicie motocyklista zatrzymujący swój jednoślad może nie zauważyć ubytku jezdni i stracić równowagę próbując podeprzeć się nogą. Takie zaskoczenie może źle się skończyć zwłaszcza dla posiadaczy motocykli typu enduro, dla których kilka dodatkowych centymetrów do dna koleiny może okazać się dość znaczącą odległością.

Zobacz też: Jazda po mokrej nawierzchni

Podczas przemieszczania się między autami bardzo istotna jest poprawna pozycja za kierownicą. Pozwala ona na dobre wyczucie balansu motocykla i obserwację otoczenia bez konieczności skupiania się na niepotrzebnych rzeczach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy musimy przebić się przez zatłoczone centrum miasta dobrze jest wszystko planować z pewnym wyprzedzeniem. Nie chodzi o planowanie manewrów 30 minut wcześniej, gdyż wiadomo, że jest to niewykonalne. Dobrze, aby motocyklista obserwował rozwój sytuacji na drodze i wiedział, w którym miejscu chce się znaleźć za kilka sekund. Pozwoli to na pewne dążenie do niezbyt odlegle obranego celu i dzięki temu biker uniknie kurczowych ruchów kierownicą.

Zobacz też: Jazda motocyklem po drodze z koleinami

REKLAMA

Przebijając się przez liczne miejsca o dużym zagęszczeniu ruchu powinniśmy mieć na uwadze to, że nie wszyscy kierowcy samochód są przychylnie nastawieni do wyprzedzających ich środkiem drogi motocyklistów. Niektórzy gotowi są specjalnie zajechać nam drogę, inni z kolei po prostu nie widzą motocykla w lusterku i nieoczekiwanie mogą wykonać manewr zmiany pasa ruchu. Powinniśmy być wyczuleni na tego typu sytuacje.

Godny pochwały jest czyn jaki wykonały władze miasta Krakowa dla poprawy bezpieczeństwa kierowców samochodów i jednośladów. Mianowicie, na głównych arteriach miasta ustawiono znaki, których hasło brzmi: „Miejsca wystarczy dla wszystkich”. Kierowcy aut widząc takie oznakowanie przypominają sobie o obecności jednośladów na drogach, zachowują większą czujność i zmieniają nastawienie wobec bikerów.

Zobacz też: Nocna jazda motocyklem

Podczas jazdy w korku każdy motocyklista powinien mieć na względzie to, że w razie kolizji prawo nie stoi po jego stronie. Przepisy, które zwykle wykorzystywane są w razie wypadku motocykla w ruchu miejskim mówią o nie zachowaniu odpowiedniej odległości od pojazdu wymijanego/wyprzedzanego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA