REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Jak wybrać dobrą szkołę nauki jazdy? fot. Mateusz Szymański
Jak wybrać dobrą szkołę nauki jazdy? fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Większość Ośrodków Szkolenia Kierowców obecnie oferuje również kursy na prawo jazdy kategorii A. Żeby jednak nie zmarnować czasu i pieniędzy, warto wybrać szkołę, która nie tylko przygotuje nas do egzaminu, ale i nauczy dobrych podstaw jazdy na motocyklu.

Niezależnie od tego, czy mieliśmy już jakiś kontakt z motocyklami czy nie, dobry kurs na prawo jazdy może nas bardzo wiele nauczyć. Oczywiście będzie to dopiero pierwszy krok na długiej drodze przygody z motocyklizmem, jednak te początki mają ogromne znaczenie.

REKLAMA

Dlatego solidnie podejdźmy do samego problemu wyboru OSK. Względy ekonomiczne są ważne, jednak nie idźmy do pierwszej lepszej szkoły, tylko dlatego że jest najtańsza. Czasem lepiej dobrze zainwestować ciut większą sumę niż wyrzucić pieniądze w błoto.

Zobacz też: Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Opinie

REKLAMA

W najbardziej komfortowej sytuacji jesteśmy, jeśli ktoś ze znajomych robił ostatnio kurs na kategorię A i jest w stanie polecić nam dobry ośrodek. W przypadku dużych szkół jazdy, pamiętajmy by zapamiętać wówczas również nazwisko konkretnego instruktora.

Jeśli znajomi nam nie mogą pomóc, zawsze warto skorzystać z internetu i poszukać na forach czy stronach poświęconych motocyklom informacji o dobrych szkołach w okolicy. W większych miastach możemy znaleźć kilka polecanych ośrodków – wszystkie warto odwiedzić, zanim zapiszemy się na kurs. Im więcej szkół sprawdzimy, tym większa szansa, że wybierzemy najlepszą. Na co jednak musimy zwrócić uwagę, dokonując wyboru?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Warunki szkoleniowe

Kurs musi składać się z minimum trzydzieści godzin teorii i dwudziestu godzin zajęć praktycznych. Niekiedy ośrodki oferują więcej godzin jazdy w pakiecie, co jest dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli wcześniej nie mieliśmy większego kontaktu z jednośladami i nie jeździliśmy na przykład skuterem czy motorowerem.

REKLAMA

Na pewno warto zwrócić uwagę na plac manewrowy – gdzie się znajduje, czy jest odpowiednio duży i oświetlony, czy nie jest to zwykły parking wyłożony kostką brukową. Na placu powinno również znaleźć się wzniesienie umożliwiające ćwiczenie ruszania pod górę.

Bardzo ważną kwestią są pojazdy szkoleniowe. Oczywiście ośrodek powinien dysponować tym modelem motocykla, na którym odbywają się egzaminy w danym mieście. Obecnie jednak coraz więcej ośrodków oferuje również kursantom motocykle o różnej pojemności skokowej silnika, na przykład 250 i 500 ccm.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Jest to bardzo istotna zaleta, ponieważ prawo jazdy kategorii A uprawnia nas do posiadania każdego właściwie jednośladu i wiele osób po zdaniu egzaminu kupuje maszynę o pojemności właśnie 500 ccm. Warto więc już w trakcie kursu zacząć ćwiczyć technikę jazdę na nieco potężniejszym motocyklu niż pojazdy egzaminacyjne.

Kadra

Im więcej uda nam się dowiedzieć o instruktorze czy instruktorach przed zapisaniem się na kurs, tym lepiej. W żadnym wypadku nie powinna nas uczyć osoba, która na dwóch kółkach właściwie nie jeździ i tylko dodatkowo zrobiła sobie uprawnienia na motocykl.

Instruktorami prowadzącymi zajęcia w ramach kursu na kategorię A powinni być doświadczeni i czynni motocykliści, którzy znakomicie znają pojazdy od strony technicznej i sami potrafią jeździć w ponadprzeciętny sposób. Dlatego warto zainteresować się ośrodkami stricte motocyklowymi, prowadzonymi przez ludzi z pasją, gdzie kursy kategorii A nie są tylko dodatkiem do nauki jazdy samochodem.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Przebieg kursu

Gdy odwiedzamy szkołę jazdy, popytajmy, jak dokładnie wygląda kurs. Kto prowadzi zajęcia teoretyczne? Czy szkoła dostarcza takie materiały dydaktyczne, jak podręczniki z płytami CD? Czy organizuje wewnętrzny egzamin teoretyczny?

Szczególnie ważny jest sposób, w jaki wyglądają zajęcia praktyczne. Jeśli mamy taką możliwość, poobserwujmy prowadzenie lekcji na placu manewrowym. Jeden instruktor może opiekować się tylko jednym kursantem – tak mówią przepisy, które niestety są nagminnie łamane. Ponad to instruktorzy powinni dokładnie obserwować poczynania swoich uczniów i na bieżąco uczestniczyć w ich szkoleniu, a nie stać z boku i na przykład czytać gazetę.

Spróbujmy również dowiedzieć się, jak organizowana jest jazda po mieście. Zajęć w ruchu miejskim powinno być jak najwięcej – niedopuszczalne są sytuacje, w których kursant spędza kilkanaście godzin na placu manewrowym, a tylko pięć na mieście.

Jazda w mieście nie powinna się ponadto ograniczać do ćwiczenia ustalonej przez WORD trasy egzaminacyjnej – pamiętajmy, że kurs ma nas przygotować nie tylko do egzaminu, ale i do samodzielnej jazdy na motocyklu. W trakcie zajęć powinien więc znaleźć się czas na jeżdżenie po różnego rodzaju drogach i skrzyżowaniach oraz ćwiczenie sytuacji awaryjnych jak hamowanie czy poślizgi.

Zgromadźmy jak najwięcej informacji – jeśli pracownicy szkoły niechętnie opowiadają o szczegółach kursu, jest to podejrzany sygnał. Jeśli do wglądu mamy dokładny i bogaty program zajęć, który uwzględnia różne aspekty nauki jazdy, prawdopodobnie możemy myśleć o wpłaceniu zaliczki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA