REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Anna Matelska
dlaczego motocykl nie odpala po zimie? Fot. Fotolia
dlaczego motocykl nie odpala po zimie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gdy pojawiają się pierwsze cieplejsze dni, mamy ochotę w końcu dosiąść naszej maszyny. Niestety, problemy z odpaleniem motocykla po zimie są bardzo częste i wynikają przede wszystkim z zaniedbania. Jak sobie z nimi poradzić?

Jeśli nie należymy do maniaków, którzy nawet zimą jeżdżą na moto, powinniśmy zapewnić naszemu rumakowi szczególne warunki do przezimowania. Niezbędne jest również wykonanie kilku prostych czynności, które znacznie uproszczą wiosenne przygotowanie do sezonu.

REKLAMA

Zaniedbanie choćby jednej z nich może skutkować bardzo nieprzyjemnym wnioskiem: motocykl nie odpala! Jakie są najczęstsze przyczyny problemów z uruchomieniem motocykla? Co robić w takiej sytuacji?

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

Brak prądu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo często problemy z odpaleniem to wina akumulatora, a właściwie naszej nad nim opieki. O ile nie planujemy zimowych przejażdżek, najlepiej akumulator wraz z końcem sezonu wyjąć z motocykla i przechowywać go w ciepłym pomieszczeniu. Co około dwa tygodnie warto go doładowywać.

Sprawny akumulator powinien mieć napięcie przekraczające 12,5 V. Przy 11 V jest on właściwie rozładowany, a spadek napięcia poniżej 8 V grozi zasiarczeniem płyt. Jeśli nie zadbaliśmy o akumulator w trakcie zimy, prawdopodobnie będziemy musieli go wymienić. O takiej konieczności świadczy między innymi białawy nalot na klemach.

Zobacz też: Rodzaje silników motocyklowych

Z obcego źródła energii możemy spróbować skorzystać, o ile nasz akumulator nie jest uszkodzony, całkowicie rozładowany ani zasiarczony. Dobrze sprawdzi się wówczas wsparcie w postaci akumulatora samochodowego.

Jak skorzystać z niego skorzystać? Łączymy plus do plusa, a minus z akumulatora samochodowego do dowolnie złapanej masy motocykla. Połączenie musi być stabilne. Gdy odłączymy obce źródło energii, motocykl powinien przestawić się automatycznie na własny akumulator.

Odpalanie motocykla na pych grozi uszkodzenia silnika, stosujmy więc ten sposób tylko w sytuacjach awaryjnych. Jeśli jesteśmy zmuszeni z niego skorzystać, róbmy to na wysokim biegu i zadbajmy o powolne puszczanie sprzęgła.

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Co z tymi gaźnikami?

Przed zimą powinniśmy spuścić paliwo z komór gaźników. Jeśli tego nie zrobimy, na wiosnę znajdziemy benzynę, która i tak pozbawiona będzie wszelkich lotnych związków.

Co gorsze, wytrącające się z niej osady zbierają się na dnie komór pływakowych, a przy próbie uruchomienia mogą zabrudzić dysze i kanały w gaźnikach. Nic dziwnego, że motocykl nie odpala na starym paliwie!

Jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej, należy więc spuścić starą benzynę, używając specjalnych śrub spustowych znajdujących się  na dole komór pływakowych. W tym celu odkręcamy je na chwilę. Konieczne może się okazać również przeczyszczenie gaźników. Teraz czas na wymianę! Wstępne zalanie gaźników świeżym paliwem jest ułatwione, jeśli motocykl ma opcję PRI.

Zobacz też: Motocykl dla kobiety

A może świeczki?

Dość częstą przyczyną problemów z uruchomieniem motocykla są też świecie zapłonowe. Zwykle producent zaleca ich wymianę co około 12 000 km. Jeśli tego nie pilnujemy, bardzo prawdopodobne jest, że świecie po zimie odmówią posłuszeństwa.

Jeśli motocykl nie odpala, możliwe że świece zostały zalane. W takim wypadku najlepiej je wyjąć i dokładnie oczyścić. Usunięcie resztek benzyny będzie łatwiejsze, jeśli umieścimy końcówkę świecy w płomieniu, np. palnika kuchenki gazowej.

Po wykonaniu tej czynności przecieramy świecę miękką szczotką. Gdy czyścimy świece, nie zapomnijmy o skontrolowaniu przerw między elektrodami.

Jeśli motocykl mimo wszelkich naszych starań nie chce odpalić, możliwe jest też kilka innych scenariuszy. Niestety skorzystanie z pomocy mechanika to dość kosztowne rozwiązanie, ale w wypadku poważniejszej awarii może się okazać jedynym skutecznym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA