REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki motocykl wybrać na początek?

Anna Matelska
 propozycja pierwszego motocykla Fot. Fotolia
propozycja pierwszego motocykla Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygoda z motocyklami często zaczyna się od fascynacji wielkimi, lśniącymi maszynami o imponujących osiągach. Jednak na pierwsze moto nie nadają się ani superszybkie przecinaki, ani ogromne cruisery.

Początkujący motocykliści wychodzą niekiedy z założenia, że szkoda im czasu i pieniędzy na kupowanie „pięćsetki”, która znudzi się po jednym sezonie. Tymczasem w internecie nie brak poruszających historii o ludziach, którzy na pierwsze moto wybrali R, co skończyło się tragedią. Dlatego zakup pierwszego motocykla należy dobrze przemyśleć.

REKLAMA

Nuda? Niekoniecznie!

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

REKLAMA

Musimy uświadomić sobie, że nawet jeśli w tej chwili marzymy o lśniącym ścigaczu, to wcale nie znaczy, że za kilka sezonów z radością nie przesiądziemy się na choppera. Preferencje się zmieniają, dlatego warto zacząć swoją przygodę z motocyklami od czegoś w miarę uniwersalnego, co pozwoli nam rozpoznać, czego tak naprawdę oczekujemy po jeździe na moto.

Nikomu nie trzeba też chyba wyjaśniać, że jazda na motocyklu nie kończy się na odwijaniu manetki do oporu na prostej. Dlatego nawet maszyna o stosunkowo niewielkiej mocy może dostarczyć żółtodziobowi niemało atrakcji i znacząco podwyższyć mu poziom adrenaliny, gdy w bólach będzie się uczył wykonywać rozmaite manewry, składać w zakrętach, jeździć w deszczu czy w ruchu miejskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Nauka na błędach

Początki bywają trudne i prawo jazdy kat. A w kieszeni tak naprawdę wcale nie świadczy o tym, że jego właściciel umie jeździć. Prawdziwa nauka rozpocznie się dopiero wraz z ruszeniem w drogę na własnym motocyklu.

Najlepiej już na wstępie pozbyć się złudzeń – upadki, wypadki, „gleby parkingowe” - wszystko to najprawdopodobniej czeka każdego, kto zaczyna samodzielną jazdę. Błędy popełnia każdy początkujący i lepiej, by nie były one zbyt bolesne, dlatego właśnie wszelkiego rodzaju przecinaki odpadają na początek. One niewiele błędów są w stanie wybaczyć.

Musimy też liczyć się z koniecznością napraw po ewentualnej glebie, więc kupując motocykl warto zwrócić uwagę na koszty serwisu i dostępność części zamiennych. Najlepiej sprawdzi się sprzęt, który w dużej mierze będziemy w stanie samodzielnie serwisować.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Co więc wybrać?

REKLAMA

Ogólna zasada brzmi – nie więcej niż 500 ccm i 50 KM. Tyle na początek w zupełności wystarczy, by nabyć ogólne pojęcie o motocyklu, nauczyć się podstaw i.. naprawdę mieć dużo frajdy z jazdy. Wchodzące w życie od 2013 roku nowe przepisy i nowe kategorie prawa jazdy jeszcze bardziej ograniczą panującą dziś „wolną amerykanką”, czyli sytuację w której osiemnastolatek może zaczynać naukę jazdy od „litra”.

Oczywiście, warto zastanowić się nad przeznaczeniem naszej maszyny, czy będziemy jej używali w mieście, czy w terenie i czy bardziej podobają nam się „speedery” czy „cruisery”, choć to z czasem może się zmienić. Niezłym wyborem na początek będą tzw. naked bike'i.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Spokojnie możemy zdecydować się na motocykl używany, choć przy zakupie takowego należy zachować szczególną ostrożność lub wręcz poradzić się kogoś bardziej „oblatanego” w temacie. Dobrym czasem na zakup sprzętu jest koniec sezonu lub zima, gdy ceny znacząco spadają.

A oto konkrety, czyli kilka przykładowych propozycji na pierwsze moto:

MZ ETZ 250/251

Jawa TS

Honda CB500

Suzuki GS500

Kawasaki ER5

Kawasaki GPZ500

Yamaha SR250

Yamaha Virago

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Każdy z tych sprzętów powinien nieźle sprawdzić się na początek, choć oczywiście możliwości jest dużo więcej. Pamiętajmy jednak, by do każdej, choćby najbardziej „niepozornej” maszyny podchodzić z szacunkiem – zabić się lub poważnie uszkodzić, można nawet przy prędkości 60 km/h.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA