| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Alfa Romeo

Alfa Romeo

Alfa Romeo to włoska marka samochodów osobowych i wyścigowych, należąca do koncernu FIAT. Obecnie oferuje mały model miejski (MiTo), kompaktowy (Giulietta), auta klasy średniej (modele 159) oraz sportowe (Brera i Spider). Produkowane są we Włoszech: w Modenie, Turynie i Neapolu.

Historia Alfy Romeo obfituje w wiele przewrotnych momentów. Pojawia się kilka ważnych nazwisk, sporo sukcesów, ale także wiele upadków. Ta ponad stuletnia firma jest dla wielu fanów symbolem włoskiej motoryzacji. Jakie były jej początki, jak sytuacja Alfy wygląda dziś?

Nazwa

Początki historii sięgają roku 1906, kiedy to Alexandre Darracq założył fabrykę samochodów w Neapolu. Tam przez dwa lata produkowano auta na licencji Darracqa, a następnie pod nazwą Socjeta Anonima Italiana Darrcq przeniesiono do Mediolanu. Fabryka w Mediolanie została założona przez Alexandre Darracq w porozumieniu z Ugo Stellą, mediolańskim arystokratą, późniejszym dyrektorem i prezesem ALFY. Początkowo inwestowali w nią Francuzi, jednak po pewnym czasie w fabrykę zaczęli inwestować przemysłowcy z Lombardii. Rok później zmieniono nazwę na ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili) a produkcję przeniesiono do Portello.

Drugi człon nazwy (Romeo) pojawił się podczas I wojny światowej, kiedy to kierownictwo fabryki objął Nicola Romeo.

Logo

Logo tej marki jest równie intrygujące jak historia. W kolistym herbie zawarto najważniejsze dla firmy symbole. Na obwodzie koła widnieje nazwa koncernu, która od 1910 do 1971 roku zawierała człon „Milano”. Po lewej stronie umieszczono czerwony krzyż na białym tle (krzyż świętego Jerzego), który jest herbem macierzystego miasta Alfy. Krzyż jest symbolem bohaterskiego czynu Giovanniego da Rho, rycerza z Mediolanu, który podczas wyprawy krzyżowej w XI wieku wspiął się na mury Jerozolimy i umieścił na szczycie chrześcijański krzyż. Po prawej stronie na jasnoniebieskim tle, umieszczono zielonego zaskrońca w koronie połykającego saracena. Zaskroniec pochodzi z herbu rodziny renesansowych władców Mediolanu – Viscontich, a konkretnie Ottona Viscontiego. Ów mężczyzna był rycerzem uczestniczącym w krucjatach. Legenda głosi, że podczas krucjaty pokonał on poganina, na którego herbie widniał zaskroniec. Jako zwycięzca Otton przejadł ten symbol. Tradycyjnym kolorem samochodów AR jest czerwony, określany jako czerwień Alfa, podobny do czerwieni Ferrari, lecz trochę ciemniejszy.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 166: szpan za rozsądną cenę

Początki działalności

Pierwszym modelem, jaki wypuściła Alfa, był 24HP zaprojektowany przez Giuseppe Merosiego (to właśnie z okazji uczczenia setnej rocznicy powstania tego auta, w 2010 roku firma zaprezentowała nowy model: Giulietta). 24 HP był samochodem wyścigowym z czterocylindrowym silnikiem o mocy 42 KM. Auto można było rozpędzić do 115 km/h, nic więc dziwnego, że zostało ono stworzone z myślą o sycylijskim rajdzie Targa Florio. Wprawdzie udział w rajdzie nie przyniósł mu żadnych sukcesów, ale model starano się ulepszyć. I tak po 300 egzemplarzach 24 HP zaczęto produkować kolejne modele: 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. W 1913 roku stworzono 40-60 HP. Był to pierwszy, prawdziwie sportowy model z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM ( później 73 KM; 82 KM miały wersje rajdowe). Auto od razu zdobyło pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913 r.), a w latach 1920-1921 wygrało wyścigi na torze Mugello. W kwietniu 1911 roku model 12/15 HP wystartował w Criterium di Regolarita w Modenie. Miesiąc później dwie usportowione 24 HP Corsa wzięły udział w wyścigu Targa Florio. Te trzy samochody tworzyły gamę modeli z Portello (przedmieścia Milanu) do I wojny światowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Kozłowska

Dydaktyk medialny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »