| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Alfa Romeo

Alfa Romeo

Alfa Romeo to włoska marka samochodów osobowych i wyścigowych, należąca do koncernu FIAT. Obecnie oferuje mały model miejski (MiTo), kompaktowy (Giulietta), auta klasy średniej (modele 159) oraz sportowe (Brera i Spider). Produkowane są we Włoszech: w Modenie, Turynie i Neapolu.

Coraz mocniejszą pozycję marki ugruntowały również takie modele, jak 156 i 147 zdobywające pierwsze w historii marki tytuły samochodu roku (odpowiednio w 1998 i 2001roku). Elegancki sedan zbudowano na tej samej płycie podłogowej co Fiata Cromę, Saaba 9000 oraz Lancię Themę. Najsłabszy silnik benzynowy generował moc 148 KM, przy pojemności 2 l. Był to zapożyczony od modelu 75, Twin Spark (dwie świece na cylinder). Dużą popularnością cieszyła się wersja Quadrifoglio Verde (symbolem QV oznaczane są najmocniejsze i najszybsze wersje poszczególnych modeli Alfy). Najbardziej dynamiczna, ale i paliwożerna 164 QV posiadała 12-zaworowy silnik 3.0 V6 o mocy 200 KM. W kolejnej fazie produkcji, jednostka napędowa ulegała modyfikacjom. Najmocniejsza 164 posiadała napęd na cztery koła i 236 KM. Popularnością cieszył się także innowacyjny Turbodiesel 2.5 o mocy 125 KM z elektronicznym wtryskiem paliwa. Produkcja modelu 164 trwała dziesięć lat (1987-97).

W 1989 roku Alfa zaprezentowała model SZ Zagato z silnikiem V6 i układem transaxle. Ze względu na awaryjność, auta są dziś rzadko spotykane. W sumie wyprodukowano tylko 1800 sztuk tego modelu. W 1993 roku model 155 jako 155 V6 Ti wygrał Mistrzostwa Niemieckich Samochodów Turystycznych (DTM), pokonując Mercedesa. Alfę 155, zbudowano na płycie podłogowej od Fiata Tempry oraz Lanci Dedry. W bogatej palecie silników znalazły się konstrukcje zarezerwowane wyłącznie dla tego modelu (np. 2.5 166KM) oraz te, znane z innych samochodów włoskiej stajni (w tym napędzający obie osie Q4 od Lanci Delty). W 1994 roku wyszedł model GTV/Spider i 145/146 - ostatnie Alfy z silnikami boxer.

Zobacz też: Alfa Romeo – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Lata 90. XX wieku

Następcą modelu 155 był model 156, pokazany w roku 1997. Alfa Romeo 156 zdobyła tytuł Car of The Year 1998, z drugim w historii plebiscytu wynikiem (454 pkt.). 156 była dostępna z silnikami 1.6, 1.8, 2.0 - rzędowe czwórki, 2.5, 3.2 - widlaste szóstki i dieslami 1.9 (8V i 16V) i 2.4. W 1998 roku wyszedł następna 164 - model 166.

Początek XXI wieku

W roku 2000 wprowadzono do sprzedaży następcę serii 145/146 - model 147. Alfie Romeo 147 przyznano tytuł Car of The Year 2001 (235 pkt.). W 2003 roku serie GTV/Spider i 156 przeszły restyling. Rok później, na bazie 156 Sportwagon, wprowadzono model Crosswagon, z napędem na 4 koła, przekładnią Torsen i silnikami 1.9 JTD. W roku 2006 model 156 został zastąpiony modelem 159, a GTV zastąpiła Alfa Romeo Brera/Spider. Alfa Romeo Spider   dostała nagrodę Cabrio of The Year 2006, a Alfa Romeo 159 zajęła 3. miejsce w konkursie Car of The Year 2006 (212 pkt.).

Alfa Romeo, mimo wielu upadków nadal stara się „trzymać fason”. Niestety, wciąż nie przekracza progu rentowności. Markę chciał wykupić Volkswagen, ale na razie nie zgadza się na to zarząd Fiata. Być może niemiecki koncert mógłby przywrócić Alfie dawną świetność. Tym bardziej, że marka ma ponad stuletnią tradycję i ciągle, lepiej lub gorzej, utrzymuje się na rynku motoryzacyjnym.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Lech

prawnik, aplikant rzecznikowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »