| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Alfa Romeo

Alfa Romeo

Alfa Romeo to włoska marka samochodów osobowych i wyścigowych, należąca do koncernu FIAT. Obecnie oferuje mały model miejski (MiTo), kompaktowy (Giulietta), auta klasy średniej (modele 159) oraz sportowe (Brera i Spider). Produkowane są we Włoszech: w Modenie, Turynie i Neapolu.

W 1963 i 1965 roku wyszły kolejno modele TZ1 i TZ2 z nadwoziami wykonanymi ze stopów lekkich, bądź włókien szklanych. Rok 1966 przyniósł model Spider, który w tej samej karoserii był wytwarzany aż do 1994/95 roku. W 1970 roku Alfa Romeo próbowała podjąć walkę w klasie super-samochodów z Ferrari, Lamborghini i Maserati, wypuszczając model Montreal. Posiadał on silnik V8, o pojemności 2500ccm, moc 200KM, z zasilaniem wtryskowym (system Spica) oraz pięciobiegową skrzynię biegów. Produkowany był przez 7 lat, ale głownie wskutek kryzysu energetycznego nie sprzedawał się zbyt dobrze. W 1972 roku powstał model Alfetta, który posiadał układ Transaxle (skrzynia biegów przy moście napędowym). W 1964 roku powstaje wydział Autodelta, kierowany przez Carlo Chiti, który zajmuje się konstruowaniem samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, oraz całkowicie nowymi konstrukcjami.

Zobacz też: Nowe wersja Alfy Romeo MiTo

Lata 70. XX wieku

W latach siedemdziesiątych rząd włoski chciał stworzyć na południu kraju nowe miejsca pracy. Dlatego w Pomigliano d'Arco powstały zakłady Alfy. Produkowano tam Alfę Romeo Alfasud z czterocylindrowym silnikiem boxer. Auto miało napęd na przednie koła. W 1978 powstał model Giuletta z silnikami 1600, 1800 i 2000, wszystkie DOHC z napędem na tył w układzie transaxle. Auto było dostępne także z silnikiem 2.0 TD. W tym samym roku koncern wypuścił limuzynę Alfę 6 z silnikiem V6 lub – jeśli ktoś wolał diesla -  pięciocylindrową, rzędową jednostkę VM z rozrządem na kołach zębatych i napędem rozrządu OHV. V6 z Alfa 6 z układem transaxle znalazł się w modelu GTV6. W 1975 roku wygrała mistrzostwa świata w klasie Sport-Prototyp z modelem 33TT12. W F1 dostarczała silniki V12 do zespołów Brabham i Benetton.

Lata 80. XX wieku i problemy finansowe

Kilka udanych modeli z lat sześćdziesiątych zapewniło Alfie względną stabilność na rynku. Niestety już w następnym dziesięcioleciu koncern zaczął borykać się ze sporymi kłopotami finansowymi. Na kryzys złożyło się kilka przyczyn: nieudana próba wejścia na rynek drogich samochodów typu Ferrari (z modelem Montreal), kryzys energetyczny, wysokie koszty ponoszone za sprawą udziału w wyścigach samochodowych. Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte były okresami sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka została sprzedana Grupie Fiat. Trzy lata później powstaje grupa Alfa Lancia Spa. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata zaprojektowanym przez Pinifarinę w 1987 r.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Wydawnictwo Septem

Septem (literatura poradnikowa) - To literatura poradnikowa dla wszystkich - począwszy od pasjonatów odczuwających nieustanny głód wiedzy po wszystkich poszukujących w książce dobrej rady i interesującej rozrywki.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »