| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Alfa Romeo

Alfa Romeo

Alfa Romeo to włoska marka samochodów osobowych i wyścigowych, należąca do koncernu FIAT. Obecnie oferuje mały model miejski (MiTo), kompaktowy (Giulietta), auta klasy średniej (modele 159) oraz sportowe (Brera i Spider). Produkowane są we Włoszech: w Modenie, Turynie i Neapolu.

Po wojnie

Pomimo wielu zniszczeń odniesionych w czasie II wojny światowej, Alfa Romeo szybko wróciła do sportu. Niemal od razu stała się marką o wysokim prestiżu, produkującą  szybkie auta. Olbrzymi sukces odnotowała, zaprojektowana jeszcze przed wojną Alfa Romeo 158,  znana jako Alfetta. W 1950 roku Alfa Romeo wygrała Grand Prix na modelu 158 (1.5 litra pojemności i 8 cylindrów w układzie rzędowym na sprężarce mechanicznej, moc 350KM przy 8600obr/min, waga 710kg, projekt pochodził z 1938 roku). Alfa Romeo powtórzyła ten sukces jeszcze w 1951 roku na bolidzie AR Tipo 159, wtedy jeden z wyścigów przegrała z Ferrari, po którym Enzo Ferrari powiedział "Zabiłem swoją matkę". Potem Alfa Romeo odbudowywała się ze zniszczeń wojennych i wycofała się z F1.

Produkcja seryjna stosunkowo niedrogich aut miała podreperować budżet firmy. Pierwszym modelem produkowanym taśmowo był rodzinno-sportowy Alfa Romeo 1900. Jego 65-konny silnik w owych czasach w był wystarczający do dynamicznego przemieszczania się po włoskich ulicach.

Lata 50. XX wieku

Samochodem, który zdaniem fanów marki zrewolucjonizował europejską motoryzację, wprowadzając do niej nowe kategorie estetyczne, była Alfa Romeo Giulietta. Wygląd tego auta zaprojektowała znana włoska firma – Bertone. Giulietta odniosła sukces dzięki wyjątkowym kształtom nadwozia a także nowej technologii, zastosowanej po praz pierwszy właśnie w tym modelu. Giulietta była pierwszym autem AR z pełną nazwą zastępującą kolejne inicjały. Giulietta była mała, zwinna, praktyczna, a przy tym  ładna. Produkowana w latach 1954-62 była dostępna w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ. Powstały w 1950 roku model 1900 był połączeniem auta sportowego z samochodem rodzinnym. Posiadał czterocylindrowy rzędowy silnik, z dwoma wałkami rozrządu nad głowicą (DOHC) osiągał moc 65KM przy 4400 obr/min. Silnik był całkowicie odlany z aluminium (1900 miała żeliwny blok silnika), wersja 1.3 osiągała sprężanie 9,7:1 i moc 102KM. Masa własna wynosiła mniej niż tonę, więc prędkości spokojnie dochodziły, a nawet przekraczały 180km/h.

Zobacz też: Alfa Romeo na 64. Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie

Lata 60. XX wieku

W latach sześćdziesiątych Alfa Romeo weszła z modelem Giulia, który rozkładał na łopatki konkurencję w wyścigach samochodowych. Samochód wytwarzano z silnikami 1300, 1750, 2000. Każdy z nich charakteryzował się sportowym zacięciem. Giulia powstawała też z silnikami 1600, głównie w czterodrzwiowych sedanach. Giulia była zaprojektowana za pomocą tunelu aerodynamicznego, który dzisiaj jest w powszechnym użyciu.  W wersji standardowej (Sprint i Spider) samochód zapewniał dużą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały jednak wersje specjalnie - SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. jest to już odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro. Było to auto przeznacze dla wielbicieli sportów samochodowych (przy okazji odniosło wiele sukcesów sportowych).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

TRILUX Polska Sp. z o. o.

ekspert z zakresu BHP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »