| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Alfa Romeo

Alfa Romeo

Alfa Romeo to włoska marka samochodów osobowych i wyścigowych, należąca do koncernu FIAT. Obecnie oferuje mały model miejski (MiTo), kompaktowy (Giulietta), auta klasy średniej (modele 159) oraz sportowe (Brera i Spider). Produkowane są we Włoszech: w Modenie, Turynie i Neapolu.

I wojna światowa

Podczas pierwszej wojny światowej koncern Alfy musiał zmienić swoje priorytety. W fabryce produkowano amunicję, sprzęt oraz silniki lotnicze i kompresory dla wojska. W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), przez rozbieżność interesów, odchodzi z firmy,  jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo w różnych rajdach. Auta AR odnoszą coraz większe sukcesy. Debiutują modele RL (1922) i jego tańszy i słabszy odpowiednik RM (1923). W 1924 roku Alfa wystawiła samochody z silnikami doładowanymi, dzięki czemu po kilku latach sprężanie weszło do "cywila" w modelu 6C (małym, lekkim i tanim), który powstał w wersjach 1750 Gran Sport w 1929 roku, 1900 w 1933 roku, 2300 w 1934 roku i w 1939 roku wersja 2500. Jednak prawdziwym hitem sprzedażowym Alfy w tamtych czasach był wyprodukowany w 1925 r. model P2. Pierwszy samochód Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM). W tamtych czasach jednym z kierowców Alfy był sam Enzo Ferrari. W 1931 roku wyprodukowano model 8C (ośmiocylindrowa rzędówka), której karoserię stylizował Zagato, Touring i Castagna.

W 1933 roku Alfa Romeo znowu zmieniła właściciela, a konkretnie została znacjonalizowana (upaństwowiona). Alfa musiała zacząć przynosić duże zyski, a było to możliwe poprzez produkcję aut „dla ludu”. Nacjonalizacja zakładu oznaczała zakończenie przygody z wyścigami oraz produkcją sportowych samochodów. Z wyścigów firma wycofała się tylko oficjalnie, w praktyce modele Alfy startowały w barwach Ferrari. Cały czas też powstawały sportowe modele, jak Typ B i Typ C oraz P3.Tuż po nacjonalizacji, Enzo Ferrari otrzymał kilka najnowszych modeli marki (w tym rewelacyjny ośmiocylindrowy 8C oraz bolidy P2 i P3). W ten sposób Enzo założył własną firmę. Scuderia Ferrari zaczęła kontynuować myśl techniczną Alfy Romeo, która aż do II wojny, zmuszona była produkować auta użytkowe, busy, a nawet autokary.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

II wojna światowa

Przed wybuchem drugiej wojny światowej w fabryce w Portello wytwarzane były silniki lotnicze. W kolejnych latach prace zakładów paraliżują bombardowania (w 1940, 1943 i 1944 roku), jednak po zakończeniu działań wojennych Alfa Romeo powraca do produkcji silników (morskich i lotniczych), a także kuchenek elektrycznych. Po zakończeniu II wojny światowej i wdrożeniu przez Włochy planu Marshalla, przedsiębiorcy Alfa Romeo zdawali sobie sprawę, że społeczeństwa z roku na rok będą coraz bogatsze i zmienią się też ich wymagania wobec samochodów. Przeciętni ludzie uważali, że Alfa Romeo produkuje samochody niszowe z wielkimi sukcesami sportowymi, dostępne dla nielicznych (tak jak dzisiaj Ferrari).

Zobacz też: Historia motoryzacji Alfa Romeo

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Jarski

Dyrektor Regionalny ds. Sprzedaży w Trend Micro

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »