| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Alfa Romeo

Alfa Romeo

Alfa Romeo to włoska marka samochodów osobowych i wyścigowych, należąca do koncernu FIAT. Obecnie oferuje mały model miejski (MiTo), kompaktowy (Giulietta), auta klasy średniej (modele 159) oraz sportowe (Brera i Spider). Produkowane są we Włoszech: w Modenie, Turynie i Neapolu.

I wojna światowa

Podczas pierwszej wojny światowej koncern Alfy musiał zmienić swoje priorytety. W fabryce produkowano amunicję, sprzęt oraz silniki lotnicze i kompresory dla wojska. W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), przez rozbieżność interesów, odchodzi z firmy,  jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo w różnych rajdach. Auta AR odnoszą coraz większe sukcesy. Debiutują modele RL (1922) i jego tańszy i słabszy odpowiednik RM (1923). W 1924 roku Alfa wystawiła samochody z silnikami doładowanymi, dzięki czemu po kilku latach sprężanie weszło do "cywila" w modelu 6C (małym, lekkim i tanim), który powstał w wersjach 1750 Gran Sport w 1929 roku, 1900 w 1933 roku, 2300 w 1934 roku i w 1939 roku wersja 2500. Jednak prawdziwym hitem sprzedażowym Alfy w tamtych czasach był wyprodukowany w 1925 r. model P2. Pierwszy samochód Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM). W tamtych czasach jednym z kierowców Alfy był sam Enzo Ferrari. W 1931 roku wyprodukowano model 8C (ośmiocylindrowa rzędówka), której karoserię stylizował Zagato, Touring i Castagna.

W 1933 roku Alfa Romeo znowu zmieniła właściciela, a konkretnie została znacjonalizowana (upaństwowiona). Alfa musiała zacząć przynosić duże zyski, a było to możliwe poprzez produkcję aut „dla ludu”. Nacjonalizacja zakładu oznaczała zakończenie przygody z wyścigami oraz produkcją sportowych samochodów. Z wyścigów firma wycofała się tylko oficjalnie, w praktyce modele Alfy startowały w barwach Ferrari. Cały czas też powstawały sportowe modele, jak Typ B i Typ C oraz P3.Tuż po nacjonalizacji, Enzo Ferrari otrzymał kilka najnowszych modeli marki (w tym rewelacyjny ośmiocylindrowy 8C oraz bolidy P2 i P3). W ten sposób Enzo założył własną firmę. Scuderia Ferrari zaczęła kontynuować myśl techniczną Alfy Romeo, która aż do II wojny, zmuszona była produkować auta użytkowe, busy, a nawet autokary.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

II wojna światowa

Przed wybuchem drugiej wojny światowej w fabryce w Portello wytwarzane były silniki lotnicze. W kolejnych latach prace zakładów paraliżują bombardowania (w 1940, 1943 i 1944 roku), jednak po zakończeniu działań wojennych Alfa Romeo powraca do produkcji silników (morskich i lotniczych), a także kuchenek elektrycznych. Po zakończeniu II wojny światowej i wdrożeniu przez Włochy planu Marshalla, przedsiębiorcy Alfa Romeo zdawali sobie sprawę, że społeczeństwa z roku na rok będą coraz bogatsze i zmienią się też ich wymagania wobec samochodów. Przeciętni ludzie uważali, że Alfa Romeo produkuje samochody niszowe z wielkimi sukcesami sportowymi, dostępne dla nielicznych (tak jak dzisiaj Ferrari).

Zobacz też: Historia motoryzacji Alfa Romeo

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ekspert firmy Xella Polska

Eksperci Budowy SILKA YTONG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »