REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Porsche 911

5 generacji Porsche 911
5 generacji Porsche 911

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 45 lat temu powstał pierwszy model Porsche 911. Pomimo różnic dzielących najnowsze generacje od pierwowzoru z 1963 roku, 911-stka nadal skupia rzesze fanów. Śmiało możemy ją więc uznać za auto kultowe.
1 1963 - Powstał projekt zakładający stworzenie nowoczesnego samochodu sportowego, który mógłby zastąpić model 356. Nazwano go 901, jednak po sprzeciwach firmy Peugeot, która zarezerwowała trzycyfrowe numery z zerem w środku, nazwę zmieniono na 911. Tak właśnie narodziła się legenda, wyposażona w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser o pojemności 2,0 litra u mocy 130 KM.
2 1992 - Pod koniec 1992 roku zaprezentowano wersję Speedster opartą na modelu 964 Carrera 2. Powstało ich tylko 925 sztuk.
3 Ferdinand Alexander Porsche pracujący nad projektem Porsche 911.
4 Porsche 912 Coupe - Zwrotny, kompaktowy, sportowy samochód czteromiejscowy zdolny do przejechania 100 km na ośmiu litrach benzyny. Efekt ten uzyskano dzięki połączeniu wydajnego silnika benzynowego, niskiej masy samochodu oraz niskiemu współczynnikowi oporu powietrza. Produkowany latach 1965-1969.
5 2004 - zaprezentowano zmodyfikowany typ 996, oznaczając go jako typ 997. Przestylizowano przednią i tylną część nadwozia. Reflektory znów mają owalny kształt a tylne błotniki poszerzono nadając autu bardziej sportową sylwetkę. Zmodyfikowano także silnik, który teraz ma pojemność 3.6 l i moc 325 KM w wersjach Carrera i Carrera 4, oraz 3.8 l i moc 355 KM w wersjach Carrera S i Carrera 4S.
6 1998 - zaprezentowano całkowicie nową konstrukcję (typ 996), mającą całkowicie zastąpić dotychczasowe modele ciągle modernizowanego auta, konstrukcyjnie pochodzącego z lat sześćdziesiątych. Nadwozie o obłych kształtach przypomina jednak, że nadal mamy do czynienia z modelem 911. Najbardziej krytykowany był za kształt przednich reflektorów, zintegrowanych z mniejszymi lampami, odbiegających od tradycyjnych okrągłych lub owalnych, znanych z dotychczasowych modeli. Podstawowe modele, Carrera i Carrera 4, otrzymały całkowicie nowy, chłodzony cieczą silnik sześciocylindrowy, nadal w układzie bokser, nadal umieszczony z tyłu, o pojemności 3,4 l i mocy 300 KM (w wersjach S 320 KM). Wersję turbo (czteronapędowa) zaprezentowano we wrześniu 1999 roku. Osiągała ona moc 420 KM w wersji Turbo i 450 KM w wersji Turbo S. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to torowy 911 GT3 z silnikiem 3600 cm³ i mocy 360 KM, a potem 381 KM. Drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 462 KM (później moc wzrosła do 480KM). Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne.
7 1993 - Wersja Turbo (Typ 993) z silnikiem 3,6 l (408 KM), 100 km/h osiągała w 4,3 sekundy, a maksymalny moment obrotowy wynosił 540 Nm przy 4500 RPM. W specjalnej wersji Turbo S (ostatniej 911 chłodzonej powietrzem) uzyskano moc 424 KM. To pierwsza 911, która oferuje podwójne turbodoładowanie, a nie jak w poprzednich modelach tylko jedną turbinę. W ofercie znalazły się również dwa tylnonapędowe modele wyczynowe. Pierwszy z nich to 911 GT3 z silnikiem 3600 cm³ i mocy 360 KM a drugi to 911 GT2 z turbodoładowanym silnikiem o mocy 430 KM. Na krótko, dostępna była też wersja Evo, o mocy 550 KM. Oba modele wyposażone były wyłącznie w sześciobiegowe skrzynie manualne i napęd na tylną oś.
8 1993 - Po raz pierwszy znacząco zmodernizowano wygląd samochodu, wprowadzając typ 993. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą były pochylone przednie reflektory, przypominające wyglądem model 959. Zastosowano w nim silnik 3,6 l o mocy 272 KM, a od 1996 roku 285 KM.
9 1989 - pojawił się typ 964: w wersji Carrera 4 z napędem na cztery koła i Turbo (typ 965) zaś od 1990 roku do produkcji wszedł model Carrera 2 (napęd na tylną oś). Carrery otrzymały silnik o pojemności 3,6 l i mocy 250 KM. Turbo, otrzymało silnik o niezmienionej pojemności (3,3 l), lecz moc wzrosła do 320 a w 1993 roku do 360 KM, mając większy silnik o pojemności 3,6 l.
10 1966 - Jako, że pierwszy model 911 okazał się zbyt trudny do opanowania na zakrętach, w 1966 roku wprowadzono wersję o zwiększonym rozstawie osi, a jego moc podniesiono do 160 KM.
11 1984 - Wprowadzono na rynek nową wersję o nazwie 911 Carrera, zastępując model 911 SC. Auto otrzymało silnik o pojemności 3,2 l. Wzrosła moc, zmieniono hamulce, auto otrzymało wygląd wersji Turbo. Pod koniec jego produkcji, w 1989 roku, pojawiła się limitowana wersja Speedster, nawiązująca do modelu Porsche 356 Speedster.
12 1983 - Porsche zaprezentowało pierwszy model 911 w wersji kabriolet.
13 1978 - Powstał pierwszy model 911 Turbo (930), z turbodoładowanym silnikiem w dwóch wariantach: o pojemności 3,0 l i mocy 260 KM oraz 3,3 l i mocy 300 KM. Tę wersję produkowano aż do 1989 roku. W 1983 roku przedstawiono wersję 330-konną na rynek Europejski, a w 1986 na rynek japoński i amerykański moc obniżono do 282 KM ze względu na zbyt dużą emisję spalin.
14 1977 - Pojawiło się Porsche 911 SC (Super Carrera), a jego silnik otrzymał pojemność 3,0 l i moc 180 KM.
15 1975 - Zmodyfikowane Porsche Carrera RS zyskało silnik o pojemności 2687 cm³ z modelu Carrera RS 2.7. Pojawiły się jednak problemy z chłodzeniem, zwłaszcza w krajach o gorącym klimacie, gdyż powiększono pojemność z 2,4 do 2,7 l, nie zmieniając układu chłodzenia.
16 1972 - Powstało Porsche Carrera RS - samochód przeznaczony do rajdów i wyścigów. Posiadał masę niższą o 150 kg, sportowe zawieszenie i silnik o mocy 210 KM. Cechą charakterystyczną auta był duży tylny spoiler zintegrowany z tylną klapą. Przez dwa lata produkcji powstało tylko 1636 sztuk tego modelu.
17 1972 - Ponownie zwiększono pojemność silnika, tym razem do 2,4 l, natomiast moce zyskały kolejne 30 KM (w sumie190 KM).
18 1970 - Pojemność silnika powiększono do 2,2 l.
19 1998 - Najbardziej radykalna odmiana modelu 911. Przypis GT1 oznaczał, że samochód był przeznaczony do walki w najmocniejszej grupie samochodów wyścigowych tamtego okresu – GT1, pośród takich pojazdów, jak McLaren F1 GTR czy Mercedes-Benz CLK GTR. Produkowany w latach 1995-1999.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA