REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjazd na zimowe ferie - jak przygotować do podróży auto i kierowcę?

śnieg, odśnieżanie, zaspa, zima, samochód, parking/ Fot. Fotolia
śnieg, odśnieżanie, zaspa, zima, samochód, parking/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jadąc na ferie zimowe warto zadbać zarówno o samochód i jego wyposażenia, jak i o odpowiednie nastawienie do jazdy. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Ferie to obok wakacji drugi najbardziej wyczekiwany okres wypoczynku w roku, w trakcie którego wiele rodzin wybiera się na zimowe wyjazdy, najczęściej autem. Planując taką podróż warto przestrzegać kilku istotnych zasad, bo jazda samochodem w warunkach zimowych wymaga szczególnej uwagi i umiejętności. Co zrobić, by upragniony wyjazd nie przerodził się w wyprawę z niechcianymi „przygodami”? Wystarczy przestrzegać prostych zasad i poświęcić kilka dodatkowych minut na przygotowanie, tak by zapewnić sobie i rodzinie większe bezpieczeństwo podczas podróży – radzą psycholog transportu i ekspert Premio Opony-Autoserwis. Upragnione miejsce pobytu zarezerwowane, trasa dojazdu wytyczona - to nie jedyne punkty obowiązkowe, które powinny znaleźć się na liście organizacyjnej wymarzonego wypoczynku.

REKLAMA

Niesprawnym autem daleko nie zajedziesz

Kilka dni przed wyjazdem warto znaleźć czas dla swojego auta i gruntownie mu się przyjrzeć, zwłaszcza że na trasie możemy napotkać zmienne warunki drogowe i atmosferyczne. „Pamiętajmy, że gwarancją naszego bezpieczeństwa i komfortu podczas podróży jest dobrze sprawdzone auto. Aby mieć pewność, że kontrola zostanie przeprowadzona rzetelnie, warto serwisować samochód w godnym zaufania, polecanym serwisie” – powiedział Tomasz Drzewiecki, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży detalicznej Premio dla Polski, Ukrainy oraz Czech i Słowacji.

Zobacz też: Zimowe wyposażenie samochodu - co warto mieć w aucie jadąc w góry zimą?

W pierwszej kolejności należy zadbać o właściwy dobór ogumienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co prawda, ponad 90% polskich kierowców deklaruje, że wymienia opony na zimowe[1], ale nadal nie brakuje śmiałków, którzy w dalekie podróże wybierają się na ogumieniu letnim stwarzając zagrożenie dla siebie i innych uczestników ruchu. Jeżeli auto jest wyposażone w opony zimowe, to należy skontrolować ich stan, poziom bieżnika (zużycie poniżej dopuszczalnej normy 4 mm kwalifikuje opony do wymiany) oraz ciśnienie w ogumieniu, którego wartość powinna być dostosowana do obciążenia samochodu.

Akumulator jest także bardzo ważnym elementem pojazdu, który bezwzględnie należy sprawdzić. Jeżeli jego sprawność budzi wątpliwości przed wyjazdem warto pomyśleć o wymianie, gdyż w przypadku niskich temperatur niesprawny akumulator może skutecznie unieruchomić auto i uniemożliwić dalszą podróż. Ponadto, należy pamiętać o uzupełnieniu brakujących płynów (oleju, zimowego płynu
do spryskiwaczy) oraz zabraniu do bagażnika ich zapasowych opakowań.

Przegląd auta powinien także uwzględniać sprawdzenie stanu wycieraczek i oświetlenia.

REKLAMA

„Na liście niezbędnych rzeczy do spakowania powinny znaleźć się: zapasowe żarówki, gaśnica z aktualnym przeglądem, bezpieczniki, podstawowe narzędzia i sprawne koło zapasowe, trójkąt, mapy i oczywiście ważne dokumenty auta” - radzi Leszek Archacki z serwisu Premio Falco w Olsztynie. „Wybierając się w długie zimowe trasy zabieram także saperkę lub składaną łopatę, latarkę ze sprawną baterią, przewody rozruchowe, matę zabezpieczającą przed zamarzaniem szyby czołowej, płyny do rozmrażania szyb, skrobaczkę oraz zmiotkę do śniegu” – dodaje L. Archacki.

W aucie nie powinno też zabraknąć apteczki wyposażonej w: wodę utlenioną, plastry, koc ratunkowy termoizolacyjny, rękawiczki, chustę trójkątną, gazy jałowe, małe nożyczki, środki przeciwbólowe czy przyjmowane przez nas leki. Dodatkowo kierowcy, którzy planują wyjazdy na trasy górskie powinni pamiętać o zabraniu łańcuchów. Osoby, które nie miały z nimi wcześniej żadnych doświadczeń powinny
w domu przećwiczyć ich zakładanie lub poprosić o pomoc wykwalifikowanego mechanika. Pomoże to uniknąć niepotrzebnych nerwów na trasie. Należy przy tym pamiętać, że w Polsce łańcuchy mogą być montowane tylko tam, gdzie nakazują
to znaki drogowe.

Piąte koło u wozu - nadmierny bagaż

Dla wielu kierowców przygotowujących się do wyjazdu rodzinnego prawdziwym horrorem staje się pakowanie bagaży. Aby uniknąć obciążania samochodu, a zwłaszcza półki za tylnym siedzeniem, niekończącą się liczbą rzeczy warto zawczasu zrobić ich przegląd i zabrać tylko te naprawdę potrzebne. Porozkładane w różnych miejscach auta przedmioty mogą znacznie utrudnić widoczność na trasie, a w razie wypadku wyrządzić krzywdę pasażerom. Pakując bagaże warto pamiętać o podstawowej zasadzie - rzeczy włożone na końcu wyjmiemy jako pierwsze. Dlatego należy zapewnić sobie wygodny dostęp do przedmiotów, które mogą być potrzebne podczas podróży. Pamiętajmy o zabraniu wystarczającej ilości żywności, napojów, pieluch, lekarstw i rozrywek dla dzieci, a także innych rzeczy niezbędnych w trakcie trwania podróży. Jeżeli musimy zabrać ze sobą większe przedmioty, np. narty to warto umieścić je na bagażniku dachowym, oczywiście prawidłowo zamocowane.

Skupiony jak kierowca

Wybierając się na zimowy wypoczynek kierowcy powinni zadbać również o siebie i przed trasą przede wszystkim dobrze wypocząć. Jeśli to możliwe należy rozpocząć podróż w godzinach, w których organizm jest przyzwyczajony do aktywności i najlepiej zanim zaczną się godziny szczytu. Trzeba też pamiętać o dostosowaniu swojego stylu jazdy do obciążenia pojazdu, bowiem zapakowany samochód ma gorszą sterowność i dłuższą drogę hamowania. Podróżując z rodzina, nie należy odwracać uwagi od drogi, szczególnie gdy na tylnym siedzeniu jadą dzieci. Przy prędkości
100 km/h samochód pokonuje około 30 metrów na sekundę, odwrócenie się do dzieci na trzy sekundy może mieć bardzo poważne konsekwencje. Podczas jazdy zawsze należy zwracać uwagę na innych użytkowników drogi i utrzymywać bezpieczną odległość, zwłaszcza gdy na drogach jest ślisko i zalega śnieg. Do podróży lepiej też wybierać trasy częściej uczęszczane, mamy wtedy większą gwarancję,
że są odśnieżone i dobrze przygotowane do ruchu. W czasie podróży warto też sprawdzać komunikaty drogowe podawane przez media. Przy dobrym przygotowaniu, zachowaniu ostrożności oraz rozwagi podróż samochodem może być przyjemnym doświadczeniem i doskonałym sposobem na dotarcie do ulubionych miejsc zimowego wypoczynku.

„Jazda zimą jest obciążająca dla kierowcy, gdyż trudne warunki drogowe (zaśnieżona, oblodzona jezdnia), opady atmosferyczne (śnieg, marznący deszcz) wymagają większego wysiłku i koncentracji. To powoduje, że kierujący szybciej się męczą, należy więc robić częstsze przerwy w jeździe. Męczące dla prowadzącego pojazd  bywa także przegrzane wnętrze samochodu, które dodatkowo może wzmagać senność, dlatego przy okazji postoju trzeba pamiętać o wietrzeniu pojazdu. Wszyscy podróżujący kierowcy powinni dostosować prędkość pojazdu nie tylko do warunków ruchu drogowego, ale przede wszystkim do własnego  samopoczucia” – radzi dr Jadwiga Bąk, psycholog transportu.

Premio to obecnie 132 punkty serwisowe typu fast-fit na terenie całej Polski, w których można serwisować opony, układy wydechowe i hamulcowe lub wymienić olej. Doświadczeni mechanicy Premio Opony-Autoserwis pomogą także sprawdzić i skorygować geometrię oraz przeprowadzić okresowe przeglądy aut.

Sieć Premio od początku swojego istnienia związana jest z Goodyearem. Dlatego w punktach serwisowych w Polsce oferowane są przede wszystkim opony należących do tego amerykańskiego koncernu marek ze wszystkich segmentów cenowych: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava czy polska Dębica. Można też kupić opony innych marek. Dewizą Premio jest wysoka jakość obsługi i krótki czas oczekiwania.

[1] Wyniki sondy przeprowadzonej wśród serwisów Premio w październiku 2015 r.

 

Źródło: materiały prasowe Premio.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA