| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Auto Zima > Czy jest alternatywa dla łańcuchów na koła? Poradnik

Czy jest alternatywa dla łańcuchów na koła? Poradnik

Są auta, w których nie można stosować łańcuchów śnieżnych. Chodzi przede wszystkim o rozmiar felg, profil opony i wielkość przestrzeni między kołem a nadkolem. Jeśli jest ona za mała, łańcuchów nie założymy. A nawet jeśli się to uda, ich zerwanie może zdewastować drogie części zawieszenia. Jaka jest alternatywa?

Aluminium i niski profil

Generalnie nie montujemy łańcuchów na koła z aluminiowymi felgami. Szczególnie, jeśli profil opony jest niższy niż 45 (to wartość graniczna).

Łańcuchy naciąga się wystarczająco mocno, tak żeby się nie obijały o felgę. Metalowe ogniwa potrafią wyrządzić dużo zniszczeń, najmniej dotkliwe zniszczenie to porysowany lakier, a łańcuchy mogą też wyszlifować rant felgi, w najgorszym wypadku połamać delikatne „szprychy”.

Zobacz również: Jak rozwiązać problem przymarzniętych drzwi?

Wielkość ma znaczenie

Łańcuchów nie montuje się również w samochodach osobowych powyżej pewnych rozmiarów koła. I profil jest tu bez znaczenia. Po prostu łańcuch nie może być cięższy od samego koła. Wartością graniczną jest tu felga 17 cali z oponą o profilu 55 (takie koła mają najczęściej vany i terenówki). Już przy tym rozmiarze łańcuch śniegowy na jedno koło może ważyć nawet 6,5 kilograma i będzie powodował tak duże bicie na kierownicy, że trudno ją utrzymać nawet oburącz.

 Łańcuchów nie można montować również w niektórych autach z plastikowymi elementami nadwozi, a dokładnie z plastikowymi błotnikami. W tym przypadku chodzi o to, że zerwany łańcuch nie zostanie utrzymany wewnątrz nadkola. Może wystrzelić, błotnik, część zderzaka a nawet reflektor.

Jeśli nie łańcuch to skarpetki i plastikowe nakładki

Najtańszą alternatywą dla metalowych łańcuchów są tzw. skarpetki. To płócienne pokrowce, w które ubiera się całe koło. Powierzchnia toczna takiego pokrowca pokryta jest porowatą gumą lub mocną siatką. Pokrowce nie są tak skuteczne jak łańcuchy, ale są bezpieczne dla felg, a ich zerwanie podczas jazdy nie zniszczy nadwozia lub zawieszenia. Wady pokrowców śniegowych? Mała trwałość i cena – około 350 – 400 złotych.

Zobacz również: Jak stosować środki przeciw parowaniu szyb?

Jeszcze droższe i niestety bardziej problematyczne są specjalne nakładki na koła, tzw. pająki. Montowane są one na specjalnych tarczach przykręcanych do felgi śrubami do kół. I właśnie to jest ich wada. Taką tarczę montażową trzeba przykręcić wcześniej – przed wyjazdem i doważyć koło na samochodzie. Jeśli tego nie zrobimy może się okazać, że koło dość mocno bije.

Co do skuteczności „pająków” nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Są bardzo skuteczne w sytuacjach awaryjnych, z łatwością pomogą wyjechać z zaspy śnieżnej i można je zamontować i zdjąć dosłownie w ciągu kilku minut. Pozostaje jeszcze tylko ich cena, ponad tysiąc złotych to dużo, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że mogą się one nigdy nie przydać.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mira Michalska

Doradca

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »