REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ekspert radzi: Jak powinien ubierać się kierowca zimą?

Jakubowski Ryszard
Od tego jak ubierzemy się do prowadzenia auta w zimie, w dużym stopniu zależy nasze bezpieczeństwo.
Od tego jak ubierzemy się do prowadzenia auta w zimie, w dużym stopniu zależy nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

REKLAMA

Choć wielu kierowcom może się to wydać dziwne, ich ubiór ma pewien wpływ na stopień bezpieczeństwa jazdy. Oto kilka wskazówek, jak się ubierać i czego unikać w swoim stroju, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych.

Podstawowym elementem stroju kierowcy jest obuwie. Zimą, zwłaszcza na terenach narciarskich, wiele osób korzysta z obuwia „na po nartach”. Prowadzenie samochodu jest w nim co najmniej trudne i niebezpieczne. Szerokość tego rodzaju butów zwykle jest większa, niż odległość miedzy pedałami, tak więc naciśnięcie pedału hamulca może wiązać się z równoczesnym, choć całkowicie niezamierzonym, wciśnięciem pedału gazu.

REKLAMA

Jeszcze gorzej, gdy taki but ugrzęźnie pomiędzy pedałami, o co bardzo łatwo, ponieważ obuwie tego typu jest ze swojej natury bardzo miękkie i łatwo zmienia kształt. Łatwo sobie wyobrazić efekty zablokowania pedału gazu butem, który utkwił pomiędzy nim a pedałem hamulca. Podobne, a może nawet gorsze skutki będzie miało zablokowanie pedału hamulca przez but, który znalazł się pod nim po nieostrożnym wciśnięciu pedału sprzęgła.

Zobacz również: Dlaczego mycie samochodu zimą jest droższe?

REKLAMA

Duże, ocieplane buty w znaczącym stopniu ograniczają swobodę ruchu, a z tym wiąże się brak możliwości dostatecznie wczesnego zareagowania na nagle pojawiającą się na drodze niebezpieczną sytuację. Opóźnienie naciśnięcia pedału hamulca nawet o 1/10 sekundy może mieć bardzo przykre konsekwencje.

Mniej niebezpieczne są typowe buty turystyczne lub trekkingowe. Choć są szerokie i sztywne, przez co trudno w nich o precyzyjne operowanie pedałami, dzięki sztywnej zelówce nie zsuną się ławo między pedały, na dodatek stosowana w tego rodzaju obuwiu zelówka ma zwykle bardzo dobre właściwości przeciwpoślizgowe, dzięki czemu nie zachodzi obawa ześlizgnięcia się nogi z mokrego, zalodzonego lub zaśnieżonego pedału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fatalnym obuwiem dla kierowców w porze zimowej są klasyczne kowbojki. Mają one bardzo śliską i gładką zelówkę, co oznacza, że ślizgają się one zawsze i w każdych warunkach, zarówno na mokrych pedałach jak i nawet na lekko zaśnieżonej powierzchni drogi. Jedynie kowbojki typowo motocyklowe mają dobrą, gumową zelówkę o grubej rzeźbie.

Zobacz również: Jazda z użyciem łańcuchów

REKLAMA

Ubranie kierowcy nie powinno krępować i ograniczać jego ruchu. Złym pomysłem jest noszenie podczas jazdy kurtek puchowych i bardzo grubych swetrów. Tak samo nie są odpowiednie ubrania dobrze dopasowane do sylwetki kierowcy, takie jak obcisłe marynarki lub bluzy. Bardzo niewygodne są długie zimowe płaszcze i palta oraz chętnie noszone przez kobiety futra. Trzeba je zdjąć przed zajęciem miejsca za kierownicą, aby nie krępowały ruchów.

Używanie skórzanych lub narciarskich rękawic podczas prowadzenia pojazdu jest niesłychanie niebezpieczne. Są ona śliskie, co oznacza że w krytycznym momencie wykonanie szybkiego manewru kierownicą może być niemożliwe. Znakomicie zdają egzamin cienkie rękawiczki wełniane lub wykonane z polaru, bez żadnych wzmocnień po stronie dłoni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA