REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie pneumatyczne i hydropneumatyczne - koszt naprawy

Koszt jednego nowego amortyzatora wraz z miechem do Audi A8 to 7000 zł!
Koszt jednego nowego amortyzatora wraz z miechem do Audi A8 to 7000 zł!
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie pneumatyczne jest kosztowne w serwisowaniu. Postanowiliśmy sprawdzić to na przykładzie Audi A8, Citroena C5 i BMW serii 5

Wygodna podróż samochodem

REKLAMA

Podróż samochodem po dziurawych, polskich drogach potrafi popsuć atmosferę niejednego rodzinnego wyjazdu. Pasażerowie zamiast podziwiać widoki za oknem auta, muszą wytrzymywać ciągłe uderzenia i podskoki auta spowodowane nierównościami na drodze. Nawet powolnie rozwija sieć polskich dróg ekspresowych  i autostrad na niewiele się zdaje w walce z tym problemem.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Z tego powodu niemałym zainteresowaniem cieszą się pojazdy wyposażone w pneumatyczne lub hydropneumatyczne zawieszenia. Z jednej strony pozwalają one zniwelować drgania przenoszone z kół samochodu do jego wnętrza a z drugiej, poprawiają aerodynamikę auta, utrzymując pojazd w poziomie nawet wtedy, gdy jest on mocno obciążony ładunkiem.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty eksploatacji zawieszenia pneumatycznego lub hydropneumatycznego są zróżnicowane. Przeciętnie, tego typu układy wytrzymują ok. 300 000 km. Dopiero po takim przebiegu naprawy wymaga zazwyczaj jakiś podzespół wchodzący w skład układu.

Citroen C5: koszt naprawy zawieszenia hydropneumatycznego

REKLAMA

Ze względu na niską cenę, przestronne wnętrze i wygodne zawieszenie dużą popularnością cieszą się w Polsce Citroeny C5 (pierwsza generacja to koszt . 8-10 tys. zł). Większość modeli sprzedawanych jako nowe wyposażonych było w hydropneumatyczne zawieszenie Hydractiv III.

Układ ten wyposażony jest w sześć sfer kulistych tłumiących drgania przenoszone przez specjalne teleskopy. Sfery przednie kosztują po 530 zł a tylne po 740 zł. Dwie dodatkowe, tzw. centralne sfery to wydatek 540 zł za sztukę. Jeśli z teleskopów cieknie olej, także należy je wymienić na nowe. Koszt jednego to 1500 zł. Gdyby posłuszeństwa odmówiła pompa napełniająca płynem sfery to trzeba liczyć się z wydatkiem ok. 3600 zł.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Audi A8 D3 : koszt naprawy zawieszenia pneumatycznego

Marzenia o posiadaniu luksusowej limuzyny bardzo często znajdują swoje urzeczywistnienie w postaci używanego Audi A8 D3 (druga generacja). Koszt zakupi auta kształtuje się na poziomie (36-90 tys. zł), ale naprawy adaptacyjnego zawieszenia są duże. Jeden amortyzator z miechem to koszt 7000 zł. Jeśli posłuszeństwa odmówił także kompresor dostosowujący ciśnienie gazu wewnątrz miechów to trzeba liczyć się z wydatkiem sięgającym 5400 zł. Łącznie gruntowny serwis zawieszenia może spokojnie przekroczyć kwotę 33 000 zł.

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

BMW serii 5 E60 : koszt naprawy zawieszenia pneumatycznego

Niektóre samochody wyposażone są tylko w tylne pneumatyczne zawieszenie. Ma ono przede wszystkim zapewnić stały prześwit pojazdu nawet przy w pełni załadowanym pojeździe. Rozwiązanie takie spotkać można od wielu lat w samochodach BMW pod nazwą NIVO.  Jeden miech napełniany gazem wytrzymuje średnio ok. 100 tys. km (BMW E61) a jego cena to 780 zł. Jeśli zużyciu uległ też amortyzator to koszt powiększy się o 980 zł (za sztukę). Nowy kompresor to wydatek 3500 zł. Na tle dwóch poprzednich aut BMW E61 okazuje się zatem najprostszym i najtańszym rozwiązaniem. Nie ma jednak tak wysokich możliwości tłumienia nierówności jak dwaj rywale bo przednie zawieszenie wyposażone jest w klasyczne amortyzatory ze sprężynami.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Kupując auto z pneumatycznym zawieszeniem warto przeanalizować potencjalne nakłady finansowe jakie należy ponieść na jego naprawę. Wszystkie ceny części pochodzą z ASO. Jednak zarówno zawieszenie pneumatyczne jak i hydropneumatyczne można regenerować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA