| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Skoda Octavia III: zawieszenie

Skoda Octavia III: zawieszenie

Nowa Skoda Octavia będzie sprzedawana z dwoma rodzajami tylnego zawieszenia. Oś z belką skrętną będzie montowana w przypadku aut z silnikami benzynowumi o mocy do 103 kW (140 KM) i silników wysokoprężnych o mocy do 110 kW (150 KM). W przypadku większych mocy oraz przyszłego napędu na cztery koła (Combi) i zasilania gazem ziemnym CNG, będzie stosowana nowo opracowana oś wielowahaczowa.

Oś z belką skrętną tworzy otwarta od dołu belka profilowa, do której po obu końcach przyspawana jest blaszana listwa. Listwy te mogą mieć różną długość, dzięki czemu można uzyskać różne naprężenia skrętne. W porównaniu z przyspawanym stabilizatorem rurowym konstrukcja ta pozwala uzyskać wyraźne zmniejszenie masy. Oś z belką skrętną waży 38 kg, a więc 15 kg mniej niż dotąd stosowana w Octavii oś tylna – przy większej sztywności i polepszonym przenoszeniu sił poprzecznych.

Także wielowahaczowa oś tylna została odchudzona. Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz strukturalnym ulepszeniom wielu części, masa została zmniejszona o 4 kg do poziomu 49 kg. Podstawowa zasada konstrukcyjna z konsekwentnym rozdziałem sztywności wzdłużnej i poprzecznej ma zapewnić odpowiedni komfort jazdy.

Zobacz też: Skoda Octavia: systemy bezpieczeństwa

Na przedniej osi zastosowano niezależne zawieszenie kół z kolumnami MacPherson z nowo opracowanymi dolnymi wahaczami trójkątnymi. Wahacze poprzeczne z wysokowytrzymałej stali i innowacyjne zastosowanie bioniki w rozwiązaniu tulei metalowo-gumowych przyczyniły się do zmniejszenia masy i poprawy stabilności. Centralnie na przedniej osi umieszczona rama pomocnicza jest zaprojektowana tak, by zapewniać jak największą sztywność poprzeczną. Łącznie masa przedniej osi została zmniejszona o 2,8 kg.

Rozstaw osi nowej Skody Octavia wzrósł w porównaniu do poprzednika o 108 mm. Jest to największy rozstaw osi w tym segmencie. Dużo większa odległość między przednią i tylną osią ma dodatkowo pozytywny wpływ na stabilność jezdną auta i przestrzeń dla pasażerów i bagażu.

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Dzięki innowacyjnej obróbce stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości oraz nowym metodom produkcji nowej Skody Octavia udało się zbudować nadwozie nie tylko lżejsze, lecz także bardziej stabilne niż w poprzednim modelu. Jedna czwarta (26,1 procent) architektury bezpieczeństwa składa się z kształtowanych na ciepło stali o najwyższej wytrzymałości. Części te są do sześciu razy bardziej wytrzymałe niż zwykłe stale głęboko tłoczne i do czterech razy wytrzymalsze niż konwencjonalne stale o wysokiej wytrzymałości. Wytwarza się je ogrzewając stalową blachę w wysokiej temperaturze (ok. 950 stopni Celsjusza), tłocząc ją na gorąco, a następnie w ciągu 5,5 sekundy oziębiając do 180 stopni Celsjusza. Zaleta: wytworzone tą metodą części przenoszące obciążenia podczas zderzenia mogą być wyraźnie cieńsze niż dotąd – zmniejsza to masę i prowadzi do oszczędności zużycia paliwa nowej ŠKODY Octavia.

Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paul Ostrowski

Adwokat i notariusz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »