| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Skoda Octavia III: zawieszenie

Skoda Octavia III: zawieszenie

Nowa Skoda Octavia będzie sprzedawana z dwoma rodzajami tylnego zawieszenia. Oś z belką skrętną będzie montowana w przypadku aut z silnikami benzynowumi o mocy do 103 kW (140 KM) i silników wysokoprężnych o mocy do 110 kW (150 KM). W przypadku większych mocy oraz przyszłego napędu na cztery koła (Combi) i zasilania gazem ziemnym CNG, będzie stosowana nowo opracowana oś wielowahaczowa.

Oś z belką skrętną tworzy otwarta od dołu belka profilowa, do której po obu końcach przyspawana jest blaszana listwa. Listwy te mogą mieć różną długość, dzięki czemu można uzyskać różne naprężenia skrętne. W porównaniu z przyspawanym stabilizatorem rurowym konstrukcja ta pozwala uzyskać wyraźne zmniejszenie masy. Oś z belką skrętną waży 38 kg, a więc 15 kg mniej niż dotąd stosowana w Octavii oś tylna – przy większej sztywności i polepszonym przenoszeniu sił poprzecznych.

Także wielowahaczowa oś tylna została odchudzona. Dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz strukturalnym ulepszeniom wielu części, masa została zmniejszona o 4 kg do poziomu 49 kg. Podstawowa zasada konstrukcyjna z konsekwentnym rozdziałem sztywności wzdłużnej i poprzecznej ma zapewnić odpowiedni komfort jazdy.

Zobacz też: Skoda Octavia: systemy bezpieczeństwa

Na przedniej osi zastosowano niezależne zawieszenie kół z kolumnami MacPherson z nowo opracowanymi dolnymi wahaczami trójkątnymi. Wahacze poprzeczne z wysokowytrzymałej stali i innowacyjne zastosowanie bioniki w rozwiązaniu tulei metalowo-gumowych przyczyniły się do zmniejszenia masy i poprawy stabilności. Centralnie na przedniej osi umieszczona rama pomocnicza jest zaprojektowana tak, by zapewniać jak największą sztywność poprzeczną. Łącznie masa przedniej osi została zmniejszona o 2,8 kg.

Rozstaw osi nowej Skody Octavia wzrósł w porównaniu do poprzednika o 108 mm. Jest to największy rozstaw osi w tym segmencie. Dużo większa odległość między przednią i tylną osią ma dodatkowo pozytywny wpływ na stabilność jezdną auta i przestrzeń dla pasażerów i bagażu.

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Dzięki innowacyjnej obróbce stali o wysokiej i najwyższej wytrzymałości oraz nowym metodom produkcji nowej Skody Octavia udało się zbudować nadwozie nie tylko lżejsze, lecz także bardziej stabilne niż w poprzednim modelu. Jedna czwarta (26,1 procent) architektury bezpieczeństwa składa się z kształtowanych na ciepło stali o najwyższej wytrzymałości. Części te są do sześciu razy bardziej wytrzymałe niż zwykłe stale głęboko tłoczne i do czterech razy wytrzymalsze niż konwencjonalne stale o wysokiej wytrzymałości. Wytwarza się je ogrzewając stalową blachę w wysokiej temperaturze (ok. 950 stopni Celsjusza), tłocząc ją na gorąco, a następnie w ciągu 5,5 sekundy oziębiając do 180 stopni Celsjusza. Zaleta: wytworzone tą metodą części przenoszące obciążenia podczas zderzenia mogą być wyraźnie cieńsze niż dotąd – zmniejsza to masę i prowadzi do oszczędności zużycia paliwa nowej ŠKODY Octavia.

Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »