| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Jak zbudowany jest układ kierowniczy samochodu?

Jak zbudowany jest układ kierowniczy samochodu?

Otwieramy samochód, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik i wyjeżdżamy z parkingu kręcąc kołem kierownicy. Jeśli auto jest sprawne, skręca tam, gdzie chcemy i nie jest to trudna czynność. Ale co dzieje się wewnątrz samochodu i jakie elementy uczestniczą w przeniesieniu ruchu kierownicą na koła? Działanie i budowę układów kierowniczych opisaliśmy w poniższym artykule.

Koło kierownicy jest osadzone na kolumnie kierownicy. Za pomocą wału kolumny kierownicy przyłożony przez nas moment obrotowy przenoszony jest do przekładni kierowniczej. W starszych modelach samochodów był to często jeden wał łączący bezpośrednio kierownicę z przekładnią. Obecnie wymogiem jest tak zwana łamana kolumna kierownicy. Składa się ona z dwóch wałków połączonych przegubem krzyżakowym. Podczas wypadku tak skonstruowana kolumna zmienia kąt ustawienia dwóch wałków względem siebie (zgina się w przegubie), pochłaniając w ten sposób część energii ewentualnego uderzenia kierowcy o kierownicę. Zmniejsza się w ten sposób ryzyko poważnych urazów klatki piersiowej. Oczywiście obecnie dodatkowo chroni nas poduszka powietrzna.

Zobacz też: Dlaczego czuć wibracje na kierownicy? Co się popsuło?

Jakie są rodzaje przekładni kierowniczych?

Dolny wał kolumny kierownicy jest połączony z przekładnią kierowniczą. Przekładnia, która jest zamontowana w naszym aucie może opierać się na jednym z kilku rozwiązań. Może to być przekładnia ślimakowa, globoidalna, śrubowa-kulkowa lub z listwą zębatą. Pierwsze trzy typy są stosowane w samochodach, które posiadają tylny napęd. Natomiast przekładnia zębata występuje zazwyczaj w samochodach z napędem przednim, choć nie tylko. Przykładem zastosowania przekładni zębatej w samochodzie o napędzie tylnym niech będzie BMW serii 5 (E39), czy Mercedes ML. Działanie przekładni zębatej opiera się o współpracę zębnika oraz podłużnej listwy zębatej. Kręcąc kierownicą powodujemy obrót zębnika i przesunięcie listwy w prawo lub w lewo. Do końcówek przekładni kierowniczej przykręcone są drążki kierownicze, które zmieniają położenie zwrotnic, a co za tym idzie, również kół samochodu. Przekładnia kierownicza zębata jest często nazywana potocznie maglownicą.

Zobacz też: Czujniki w samochodzie - jak wpływają na pracę silnika?

Przekładnia ślimakowa, globoidalna i śrubowo-kulkowa

Pozostałe przekładnie mimo różnych rozwiązań, posiadają jedną wspólną cechę – wynikiem ich pracy jest przemieszczenie elementu wyjściowego o pewien kąt (w przekładni zębatej, jak wspomnieliśmy powyżej, następuje przesunięcie listwy o pewną długość w prawo lub w lewo).

  • W przekładni ślimakowej skręt odbywa się dzięki współpracy ślimaka (obracanego za pomocą wału kolumny kierownicy) oraz ślimacznicy, czyli koła zębatego o zębach śrubowych, które wykonuje obrót o zadanym kącie w prawo lub w lewo.

  • W przekładni globoidalnej (czyli przekładni ślimakowej ze ślimakiem globoidalnym), zmieniono konstrukcję współpracujących elementów. Ślimak ze ślimacznicą przylegają ściślej do siebie i poprawiają precyzję działania układu. W układach kierowniczych, elementem odbierającym jest często rolka, której położenie zmienia się pod wpływem obrotów ślimaka.

  • W przekładniach śrubowo-kulkowych pomiędzy współpracujące elementy zębate wprowadzono kulki poruszające się w gwincie wałka przekazującego moment z kolumny kierownicy, a także nakrętkę, która opiera się i porusza właśnie na kulkach. Dopiero ta nakrętka współpracuje z wycinkiem koła zębatego, który ostatecznie obraca się o zadany kąt.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

DIF Brokers

Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »