| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Jak zbudowany jest układ kierowniczy samochodu?

Jak zbudowany jest układ kierowniczy samochodu?

Otwieramy samochód, zapinamy pasy, uruchamiamy silnik i wyjeżdżamy z parkingu kręcąc kołem kierownicy. Jeśli auto jest sprawne, skręca tam, gdzie chcemy i nie jest to trudna czynność. Ale co dzieje się wewnątrz samochodu i jakie elementy uczestniczą w przeniesieniu ruchu kierownicą na koła? Działanie i budowę układów kierowniczych opisaliśmy w poniższym artykule.

W trzech powyższych przekładniach do wałka wyjściowego przytwierdzony jest tzw. wąs kierowniczy. Jest to ramię, które przesuwając się o pewien kąt porusza zespołem wzdłużnych i poprzecznych drążków kierowniczych. Dzięki systemu drążków, zmienia się położenie zwrotnicy i następuje skręcenie kół.

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Wspomaganie kierownicy

Obecnie większość samochodów wyposażonych jest w wspomaganie kierownicy. Zastosowanie coraz szerszych opon i wysoka waga samochodów sprawiła, że kręcenie kierownicą przy bardzo niskiej prędkości stało się znacznie trudniejsze. W samochodach spotkamy się ze wspomaganiem hydraulicznym, hydrauliczno-elektrycznym lub w pełni elektrycznym. W przypadku systemu hydraulicznego wspomaganie obrotów kierownicy odbywa się na poziomie przekładni kierowniczej, gdzie system tłoków pod wpływem rosnącego ciśnienia płynu, dociska niejako z większą siłą elementy przekładni kierowniczej. W systemie elektrohydraulicznym, pompę układu wspomagania stale napędzaną z silnika, zastąpiono pompą napędzaną elektrycznie. W niektórych systemach działa ona jedynie podczas skrętu kół i oszczędza w ten sposób energię (paliwo). Element wykonawczy korzysta z danych czujników kąta skręcenia koła kierownicy, momentu jakim obracana jest kierownica (czyli czujnik mierzy z jaką siłą ją kręcimy) oraz prędkości pojazdu. W przypadku systemów w pełni elektrycznych elementy wykonawcze działają już na poziomie kolumny kierowniczej. Jest to silnik elektryczny wraz z systemem kół zębatych. Gdy otrzymuje sygnał do pracy, zwiększa szybkość kręcenia się wału w kolumnie, ułatwiając poruszanie kierownicą.

Zobacz też: Jak obsługiwać nowoczesne układy hamulcowe?

W ubiegłej dekadzie zostały zaprezentowane systemy sterowania kierunkiem jazdy samochodu bez mechanicznego układu kierowniczego. Systemy „Steer-by-wire” nie posiadają kolumny, ani przekładni kierowniczej. Sygnały wysyłane z czujników koła kierownicy powodują bezpośrednią reakcję siłowników na osiach kół. W 2011 roku Komisja Europejska znowelizowała rozporządzenie dotyczące homologacji pojazdów, co obecnie daje możliwość stosowania takich układów w seryjnie produkowanych samochodach. Układ jednak musi posiadać system zabezpieczający zapewniający awaryjną kierowalność samochodu także w przypadku uszkodzenia systemu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Connected Life Magazine

Connected Life Magazine jest pierwszym w Polsce pismem skupiającym uwagę na zagadnieniach z zakresu rosnącego rynku Internetu Rzeczy i szeroko rozumianych usługach connected.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »