| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?

Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?

Studiując dane techniczne samochodów spotkamy się z kilkoma rodzajami zawieszeń. Co to jest kolumna McPhersona i jak wygląda? Z jakich elementów składa się zawieszenie wielowahaczowe? Jaka jest zasada działania zawieszenia opartego o belkę skrętną? Odpowiemy w poniższym artykule.

Obecnie najczęściej spotykanym typem zawieszenia kół przednich jest rozwiązanie oparte o kolumnę McPhersona. Jest to rodzaj zawieszenia niezależnego, którego elementem jest amortyzator tłumiący wraz ze sprężyną umieszczoną w jednej osi. Jest on zamontowany do tzw. kielicha, który jest elementem nadwozia samochodu. Natomiast dolna część jest montowana do zwrotnicy koła. Zawieszenie tego typu jest uzupełnione także o wahacz poprzeczny zamontowany do ramy pomocniczej. Producenci stosują różne typy wahaczy poprzecznych. W starszych modelach samochodów niższych klas występowały wahacze o jednym punkcie mocowania. Jednak wahacze większości samochodów posiadają dwa punkty mocowania. Ruch wahacza jest możliwy dzięki tulejom i sworzniom.

Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?

Zawieszenie przednie wielowahaczowe

Mimo, że także w tym rozwiązaniu amortyzator jest współosiowo razem sprężyną śrubową zamontowany do nadwozia oraz zwrotnicy koła, nie używamy w tym przypadku nazwy McPherson. Do ramy pomocniczej jest bowiem zamontowanych kilka wahaczy, które jednocześnie są przytwierdzone w różnych punktach zwrotnicy. Sama rama pomocnicza jest dużo bardziej rozbudowana, a zawieszenie jest przymocowane do niej w minimum czterech punktach. Przednie zawieszenie wielowahaczowe znajdziemy m.in. w BMW 3 (E90), Nissan 350Z czy Audi A4. Taka konstrukcja zawieszenia pozwala producentom na uzyskanie pewniejszego zachowania samochodu w zakrętach. Dzięki układowi wielu wahaczy koła mogą być prowadzone jeszcze bardziej równolegle (z mniejszymi przechyłami) niż w zawieszeniu z kolumną McPhersona. Jednak poprzez skomplikowaną konstrukcję, w niektórych przypadkach ich eksploatacja może okazać się znacznie droższa.

Zobacz też: Jakie są zalety zawieszenia opartego na kolumnach McPhersona?

Zawieszenie tylne półzależne

Tym terminem możemy określić rozwiązania oparte o tzw. belkę skrętną. W zawieszeniu tego typu za poprzeczny ruch koła odpowiadają wahacze, które są przyspawane do belki. Wahacze są połączone tulejami z punktami mocowań w nadwoziu lub ramie pomocniczej tylnej, dzięki czemu możliwy jest ruch koła na nierównościach. Natomiast ze względu na to, że nawierzchnia pod prawym i lewym kołem może być w danej chwili różna (jedno koło może wpaść w dziurę, podczas gdy drugie wciąż jest na równej drodze), na belkę działają siły skręcające. Belka musi być konstrukcyjnie podatna na skręcanie i nie może na skutek tych sił pękać. Stąd właśnie jej nazwa: belka skrętna. Oprócz belki i przyspawanych do niej wahaczy, w skład takiego zawieszenia wchodzą również amortyzatory tłumiące oraz sprężyny śrubowe, które są elementem ograniczającym ruch belki.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelarie Radców Prawnych Cyran Polak

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »