| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?

Zawieszenie McPherson, wielowahaczowe i belka skrętna - jak je poznać?

Studiując dane techniczne samochodów spotkamy się z kilkoma rodzajami zawieszeń. Co to jest kolumna McPhersona i jak wygląda? Z jakich elementów składa się zawieszenie wielowahaczowe? Jaka jest zasada działania zawieszenia opartego o belkę skrętną? Odpowiemy w poniższym artykule.

Producenci stosują także dodatkowe rozwiązania, które mają zapewnić większą sztywność zawieszenia, a co za tym idzie zwiększoną przewidywalność samochodu na zakrętach. Takim rozwiązaniem jest na przykład belka skrętna z drążkami Watta, którą zastosowano w Oplu Astrze czwartej generacji. Innym rozwiązaniem jest belka, którą znajdziemy w kilku modelach Nissana. Jest ona ułożona w pomiędzy tylnymi kołami oraz zamontowana do nadwozia za pomocą wahaczy wzdłużnych (zupełnie odwrotnie niż w układzie belki skrętnej – gdzie to wahacze były wleczone za belką). Belka posiada dodatkowo łącznik Scotta-Russela, który ją stabilizuje. Natomiast amortyzator wraz ze sprężyną są ułożone w układzie McPhersona.

Zobacz też: Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

Układy niezależne w tylnym zawieszeniu

Również w tylne zawieszenia samochodów są mogą działać na zasadzie systemu kół całkowicie niezależnych. W takim samochodzie znajdziemy wahacz wzdłużny z amortyzatorem i sprężyną śrubową. Możemy mieć do czynienia także z systemami hydraulicznymi, jakie proponuje Citroen w kilku swoich modelach. W takim systemie, zamiast standardowych sprężyn śrubowych, znajdziemy amortyzatory ze specjalnymi zbiornikami, które są wypełnione płynem. System połączony z pompą układu aktywnego zawieszenia odpowiada za jego twardość. Oprócz powyższych rozwiązań, stosowane są także układy wielowahaczowe. Wahacze wzdłużne, poprzeczne i skośne są montowane do ramy pomocniczej. Na rynku znajdziemy wiele rozwiązań opracowanych przez producentów do konkretnych modeli danej marki. Samochody, w których występuje niezależne tylne zawieszenie to m.in. Ford Focus, Ford Mondeo (II i III gen), Toyota Avensis, Opel Vectra, Insignia, Alfa Romeo 147, 156 (i nowsze), modele Mercedesa (oprócz klasy A), BMW i wiele innych samochodów klasy średniej i wyższej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Stelmaszczyk

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »