| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Jak stosować pierścienie dystansowe?

Jak stosować pierścienie dystansowe?

Pierścienie dystansowe stosuje się dla poszerzenia rozstawu kół lub w przypadku, gdy należy odsunąć tarczę felgi od piasty czy zacisków hamulcowych. Stosowanie pierścieni jest powszechne w sporcie motorowym, ale dozwolone również na publicznych drogach. Dla własnego bezpieczeństwa trzeba wiedzieć, jak stosować popularne dystanse!

Prostota konstrukcji wcale nie oznacza, że pierścienie dystansowe łatwo wykonać. Wręcz przeciwnie... Dystanse są elementem separującym felgę od piasty i brak precyzji w ich wykonaniu może skończyć się wręcz tragicznie. Mogą one wywoływać drgania na kierownicy, odkręcanie się śrub, a nawet pękanie szpilek, co może skończyć się urwaniem koła.

Zobacz też: Na co wpływa kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy?

Komplet pierścieni musi być frezowany z jednego kawałka metalu i - co niestety nie jest standardem - każdy dystans MUSI być doważany dynamicznie. Tylko takie elementy będą bezpieczne i bezproblemowe.

Pierwsza i najważniejsza rzecz to grubość i rodzaj dystansu. Najbardziej standardowe mają od 5 do około 30 milimetrów grubości. Te cienkie (do 10 milimetrów grubości) są przelotowe. To oznacza, że szpilki lub śruby przechodzą przez nie na wylot.

Grubsze dystanse są trudniejsze w montażu. Pierścienie takie przykręca się do piasty oddzielnym zestawem śrub o krótkich łbach. Koło przykręca się nie do piasty, a do samego pierścienia, który ma zamontowane nowe szpilki lub nagwintowane otwory o odpowiedniej głębokości.

Pierścienie dystansowe montowane do piasty umożliwiają zamontowanie felg o innym rozstawie otworów niż standardowe. To duża zaleta, szczególnie jeśli mamy zabytkowe auto z bardzo nietypowymi felgami.

O czym jeszcze trzeba wiedzieć? Stosowanie pierścieni wymaga najczęściej specjalnych śrub czy nakrętek. W przypadku dystansów przelotowych gwint musi być dłuższy od standardowego o dokładnie tyle samo milimetrów ile grubości ma pierścień.

Zobacz też: Kiedy powinniśmy zrobić kontrolę geometrii zawieszenia?

Jeśli stosujemy dystanse o grubości poniżej 20 milimetrów, ale są one już przykręcane do piasty wtedy najczęściej stosuje się wkręcane w pierścień wzmacniane szpilki i nakrętki przelotowe. Dystanse grubsze niż 25 milimetrów pozwalają na stosowanie standardowych śrub i nakrętek.

Pierścienie dystansowe mogą być naprawdę szerokie. Te wykonywane na specjalne zamówienie mają niekiedy nawet ponad 60 milimetrów grubości. Granicą jest jedynie masa całej konstrukcji (dystans + śruby). Pierścienie łącznie z elementami montażowymi NIE MOGĄ być cięższe od tarcz hamulcowych. W przeciwnym wypadku nawet bardzo dobrze wyważone mogą wywoływać bardzo nieprzyjemne drgania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Autotesto

Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »