| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Dziury, wysokie krawężniki, garby zwalniające, koleiny – polskie drogi jakie są, każdy widzi. Takie drogowe niespodzianki nie służą zawieszeniu, najbardziej delikatne elementy mogą w tych warunkach zużyć się już po 40 000 kilometrów. Co najczęściej się psuje i dlaczego?

Sworzeń dolny lub górny zwrotnicy to element, który łączy piastę koła do wahacza. W przypadku zawieszenia opartego na kolumnach MacPhersona taki sworzeń jest tylko jeden. Utrzymuje od dołu kolumnę resorująco-skrętną w odpowiedniej, prawie pionowej pozycji. W przypadku zawieszenia wielowahaczowego sworznie są dwa i trzymają piastę zarówno od dołu jak i od góry.

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Sworznie są połączeniami kulowo-łożyskowymi stosowanymi głównie w przednim zawieszeniu, ponieważ umożliwia ono skręt kół. Piasty tylnej osi są zazwyczaj mocowane nieruchomo za pomocą tulei gumowo-metalowej.

Dlaczego sworznie szybko się zużywają? Ponieważ przenoszą one duże siły, w dodatku działające z wielu kierunków jednocześnie. Element ten jest narażony na uszkodzenia udarowe (przejazd przez dziurę), naprężenia skrętne (manewry kierownicą na stojącym samochodzie) oraz siły podłużne i poprzeczne (krawężniki, garby, dziury).

Sworznie – szczególnie jeśli są pojedyncze – potrafią zużyć się już po 40 000 kilometrów. Na połączeniu pojawia się wtedy luz, który zmienia geometrię auta i daje efekt wyraźnie słyszalnych stuków podczas pokonywania nierówności. W przypadkach skrajnego zużycia może dojść nawet do rozerwania sworznia.

Nie w każdym aucie można wymienić sam sworzeń. Często, szczególnie w małych lekkich autach sworzeń jest integralną częścią wahacza.

Tuleje gumowo-metalowe

Łączniki gumowo metalowe to kolejny słaby punkt samochodowego zawieszenia. Występują one w łączeniach wahaczy do elementów nośnych karoserii, oraz w połączeniach belki i piasty. Zużywają się przedwcześnie głównie przez drgania powstałe przy pokonywaniu nierówności.

Na polskich dziurawych drogach łączniki takie maja tendencję do wybijania się po 80-100 000 kilometrów. Niszczy się guma, która pęka i wykrusza się z połączenia. Zużycie słychać jako nieprzyjemne metaliczne stuki.

Połączenia gumowo metalowe są najczęściej elementem wymiennym. Są wbijane/wybijane prasą do wahaczy czy mocowań belek. W niektórych przypadkach gdy łącznik jest elementem niewymiennych można tez próbować regenerować samą gumę. Takie naprawiane części rzadko wytrzymują jednak przebiegi rzędu 50 000 kilometrów.

Końcówki drążków kierowniczych

Zakończenia ruchome drążków kierowniczych, (w każdym aucie są dwa) niestety nie lubią uderzeń i naprężeń. Najbardziej niszczą się one podczas kręcenia kierownica „na sucho”, czyli gdy auto stoi oraz podczas podjeżdżania pod krawężniki.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Grabowski

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »