REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na co wpływa kąt pochylenia koła?

Łukasz Krasowski
fot. moto.wieszjak.pl
fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kąt pochylenia koła należy do grupy najważniejszych nastawów układu zawieszenia. W niektórych samochodach można go regulować, co ma wielkie znaczenie szczególnie w pojazdach przygotowywanych do sportu.

Mówiąc o kącie pochylenia koła, należy zacząć od jego definicji, która mówi że jest on kątem, jaki płaszczyzna koła stojącego w pozycji nieskręconej tworzy z płaszczyzną równoległą do kierunku jazdy i jednocześnie prostopadłą do podłoża. Jeżeli mamy do czynienia z dodatnią wartością kąta pochylenia koła (tzw. pozytyw) to górna krawędź koła jest odchylona na zewnątrz, a przy kącie ujemnym (negatyw) na zewnątrz odchylona jest dolna krawędź koła. Jako przykład pojazdów z wyraźnie widocznym dodatnim kątem pochylenia można podać samochody ciężarowe marki Tatra, natomiast „negatywy” często spotykane są w samochodach przygotowanych do zawodów driftingowych.

REKLAMA

Zobacz również: Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

REKLAMA

W samochodach cywilnych tylne koła zawieszone na sztywnej osi mają zazwyczaj zerowe kąty pochylenia, czyli są prostopadłe do płaszczyzny podłoża, natomiast układy z wahaczami są najczęściej ustawiane na niewielkie pochylenie ujemne. Ustawienie kąta pochylenia kół osi przedniej ma wpływ na prowadzenie pojazdu, ułatwia kierowanie nim i powoduje zmniejszenie siły potrzebnej do skręcania kół. Zmniejszeniu ulega również obciążenie zewnętrznego łożyska koła oraz nakrętki mocującej tarczę koła na czopie, a ograniczeniu ulega tendencja do samowzbudnych drgań kół przedniej osi. 

Kąt pochylenia koła kształtuje powierzchnię przylegania opony do nawierzchni, wpływając na przyczepność podczas jazdy w zakrętach i na prostej oraz podczas hamowania. W trakcie jazdy omawiany kąt ulega zmianie, a stopień tych zmian zależy od konstrukcji zawieszenia i jego twardości. Pochylenie koła zmienia się również podczas zmiany wysokości zawieszenia.

Pomiarów kąta pochylenia koła dokonuje się podczas postoju, za pomocą urządzenia do pomiarów zbieżności lub używając specjalnego przyrządu przykładanego do pionowej płaszczyzny koła. W każdym przypadku należy pamiętać, aby wysokość zawieszenia miała normalną wielkość, ciśnienie w oponach było prawidłowe, a felgi i opony nie były w żaden sposób uszkodzone czy pokrzywione. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

REKLAMA

Regulacja kąta pochylenia może się odbywać przez zmianę położenia górnego mocowania kolumny McPhersona (rozwiązanie spotykane zazwyczaj w samochodach sportowych) lub jeżeli istnieje taka możliwość, poprzez zmianę długości wahacza poprzez wsuwanie lub wysuwanie sworznia zwrotnicy, ewentualnie mimośrodowe mocowanie tego sworznia. Czasami stosuje się zmianę długości górnego wahacza za pomocą podkładek regulacyjnych.

Próbując zoptymalizować kąt pochylenia koła w samochodzie przygotowywanym do sportu należy zacząć od przywrócenia ustawień fabrycznych, a następnie dokonywać kontrolowanych zmian, obserwując ich wpływ na prowadzenie pojazdu. Warto pamiętać, że kąty pochylenia dla obu kół jednej osi powinny być takie same.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA