| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Wartość rezydualna samochodu – dlaczego jest istotna?

Wartość rezydualna samochodu – dlaczego jest istotna?

Wartość rezydualna samochodu to jeden z kluczowych składników kosztu eksploatacji samochodu. Wiedzą o tym zarządcy flot, ale wciąż wartości rezydualnej konkretnego modelu niedoceniają klienci indywidualni.

Wartość rezydualna samochodu – dlaczego jest istotna?

Jak pokazują wyniki badania Instytutu Millward Brown przeprowadzonego na zlecenie marki Volkswagen w październiku 2016 roku, polscy kierowcy nie zwracają większej uwagi na utratę wartości. W rankingu najważniejszych elementów branych pod uwagę podczas kupna nowego auta znalazła się ona na ostatnim, 11. miejscu.

W tym zestawieniu wygrywa cena przed marką i modelem samochodu oraz parametrami technicznymi. Z drugiej strony, gdy spojrzymy na deklaracje ankietowanych, okaże się, ze co drugi jest skłonny zapłacić więcej za samochód, który „trzyma wartość” i w przyszłości będzie można odsprzedać go za atrakcyjną cenę. Aż 67 proc. ankietowanych twierdzi, że Volkswagen jest marką, która traci niewiele na wartości, a trzech na czterech kierowców uważa, że łatwo sprzedać używanego Volkswagena, bo na te auta jest duży popyt.

Zobacz też: Co to jest wartość rezydualna samochodu?

Eksperci są zdania, że utrata wartości to największa część łącznych kosztów utrzymania auta. Volkswageny tracą na wartości niewiele, np. czteroletni Golf 1.4 TSI Comfortline z przebiegiem 60 tys. km jest wciąż wart niemal 52% ceny nowego egzemplarza. Dla porównania – jeden z samochodów konkurencji niewiele ponad 45%. Ta różnica wyraźnie przekłada się na łączne koszty użytkowania (wyliczenia przygotowane przez Eurotax na zlecenie marki Volkswagen z 1 grudnia 2016, szczegóły na www.volkswagen.pl).

Zobacz też: Typowe triki handlarzy samochodowych

Dane o utracie wartości publikują wyspecjalizowane firmy, m.in. Eurotax. „Do wyliczenia wartości rezydualnej bierzemy pod uwagę pozycję marki i modelu na rynku, parametry użytkowe, cenę, plany sprzedażowe, a także takie elementy, jak na przykład to, czy importer ma rozbudowaną sieć serwisową i jak będzie wyglądała sytuacja w segmencie za kilka lat” – wylicza Paweł Grabarczyk, dyrektor handlowy Eurotaxu. „W analizach uwzględniamy przyszłą wartość wskaźnika ’popyt i podaż’ jako ważny element powstawania ceny transakcyjnej” – dodaje.

O popularności samochodu na rynku wtórnym świadczy zainteresowanie używanymi egzemplarzami. Popyt i podaż można oszacować analizując oferty sprzedaży aut z drugiej ręki. „Golf to kilkukrotny zdobywca tytułu Internetowy Samochód Roku, który przyznawany jest najczęściej wyszukiwanemu samochodowi używanemu w serwisie OTOMOTO” – mówi Piotr Grzemski, brand manager OTOMOTO.

Kupując nowy samochód należy brać pod uwagę wiele czynników mających wpływ na koszty eksploatacji, w tym wartość rezydualną. By ułatwić wybór, Volkswagen przygotował sekcję poświęconą całkowitym kosztom użytkowania na stronie www.volkswagen.pl. Znajduje się tam kompleksowe porównanie Golfa i Passata z kilkoma konkurentami.

Źródło: Materiały prasowe Volkswagen

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

CBA

Centralne Biuro Antykorupcyjne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK