| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Co to jest wartość rezydualna samochodu?

Co to jest wartość rezydualna samochodu?

Wartość rezydualna samochodu powinna być brana pod uwagę przez każdego, kto zamierza nabyć samochód. Co się pod tym hasłem kryje?

Utrzymanie samochodu to nie tylko koszty związane z zakupem paliwa i ubezpieczenia oraz serwisowaniem. To też, a czasami przede wszystkim, utrata wartości, która decyduje o wartości rezydualnej pojazdu. Sprawdźmy, ile tak naprawdę kosztuje posiadanie auta i od czego zależy, czy kierowca naraża się na wyższe lub niższe wydatki.

Zobacz też: Gwarancja, a wartość rezydualna samochodu

Co to jest wartość rezydualna samochodu?

Wartość rezydualna najczęściej jest pojmowana na jeden z dwóch sposobów. W pierwszym i nieco rzadszym ujęciu jest to suma, za jaką leasingobiorca ma możliwość wykupienia pojazdu po zakończeniu umowy finansowania. Druga i zdecydowanie częściej spotykana definicja mówi o tym, że wartość rezydualna jest przewidywaną ceną samochodu po określonym przez właściciela czasie eksploatacji i przebiegu.

Na wysokość wartości rezydualnej wpływ ma szereg czynników. Na początek odnoszą się one do samego pojazdu i dotyczą jego wieku, ceny początkowej, wizerunku marki, modelu i typu nadwozia, pojemności silnika i rodzaju paliwa oraz poziomu wyposażenia. Podczas wyliczania wysokości utraty wartości duże znaczenie mają też uwarunkowania eksploatacyjne. Mowa o przebiegu, historii serwisowej i wypadkowej, wskaźniku awaryjności czy o cenach części zamiennych.

Zobacz też: Typowe triki handlarzy samochodowych

Jakie samochody najwięcej tracą na wartości?

Zasady są dwie. Po pierwsze starsze samochody mniej tracą na wartości. Po drugie szczególnie niskie wskaźniki wartości rezydualnej są notowane dla pojazdów luksusowych. Przykład? Limuzyna segmentu F tylko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy eksploatacji potrafi stracić aż 30 procent wartości początkowej. W ciągu pierwszego roku spadek ten sięga aż 40 procent, żeby po trzech latach osiągnąć nawet 60 - 65 procent. Oznacza to, że wartość rezydualna trzyletniej limuzyny wynosi tylko 35-40 procent ceny zakupu nowego samochodu.

Dla porównania samochody z segmentów popularnych przez pierwsze trzy lata zazwyczaj tracą połowę wartości początkowej. A to też nie zawsze reguła. Nie sprawdza się ona w przypadku takich firm jak Toyota czy Lexus, które sprawiają wrażenie odpornych na działanie deprecjacji.

Przykładowo firma Info-Ekspert zajmująca się przewidywaniem wartości odsprzedaży nowych modeli oceniła Priusa 4. generacji na bardzo wysoką wartość rezydualną. Według jej analiz właściciele nowego Priusa będą mogli sprzedać samochód po 36 miesiącach i 60 tys. przebiegu nawet za 55,5 proc. wartości początkowej, znacznie powyżej najpopularniejszych modeli segmentu D. Natomiast kompaktowy Auris po upływie trzech lat i przebiegu na poziomie 90 tys. km cechuje się najlepszą w klasie C wartością rezydualną na poziomie 56,2 proc., wyprzedzając między innymi takich konkurentów jak Golf (56,1 proc.), Kia cee’d (53,3 proc.) czy Ford Focus (50,2 proc.).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Witkowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »