REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody z fabrycznym LPG - przegląd rynku

Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Peugeot 301 1.6 LPG 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Oferta modeli samochodów z instalowaną przez producenta, lub importera instalacją LPG wciąż się rozszerza. Poniżej przegląd rynku samochodów z fabryczną instalacją LPG.

Škoda - oferta modeli z instalacjami LPG

Jednym z najbardziej zaangażowanych w technologię LPG producentów jest Škoda. W ramach bardzo mocno promowanej ostatnio akcji większość z gamy czeskich pojazdów może być wyposażona w instalację gazową. Producent przewidział ją w modelach: Citigo, Fabia, Rapid Spaceback, Rapid, Roomster oraz Praktik. W przypadku najmniejszego miejskiego Citigo oferta obejmuje silniki 1.0 MPI o mocy 60 i 75 KM. Dla słabszego silnika koszt instalacji wynosi 2499 zł, zaś mocniejszego 3760 zł. W Fabii LPG założymy w wersji z jednostką 1.2 o mocy 70 KM i 1.4 16 V o mocy 85 KM. Koszt to odpowiednio 4490 i 4790 zł. Rapid Spaceback przyjmie pod maskę reduktor w przypadku silnika 1.2 w wersjach 75- i 85-konnej. W tym przypadku to wydatek 3499 zł. Powyższe parametry i ceny dotyczą także Rapida w wersji Sedan. Dla modelu Roomster przewidziano tylko jedną opcję dla zainteresowanych LPG, z silnikiem 1.4 o mocy 85 KM. Dla tej jednostki instalacja to już wydatek 4790 zł. W roboczej odmianie Praktik z tym samym silnikiem jest trochę taniej – 4650 zł. Wszystkie instalacje montowane w wymienionych modelach to produkty firmy Landi Renzo. Sekwencyjny wtrysk gazu umożliwia współpracę zarówno z jednostkami z pośrednim, jak i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Do każdego modelu opracowane zostało indywidualnie oprogramowanie komputera ECU oraz parametry techniczne instalacji. Montaż odbywa się w poszczególnych autoryzowanych serwisach producenta, na podstawie schematu Landi Renzo, zaakceptowanego przez Volkswagen Group Polska. Dwuletnia gwarancja mechaniczna na auta czeskiej marki utrzymuje się także w przypadku pojazdów z fabryczną instalacją LPG. Jej producent z kolei udziela również 2-letniej gwarancji na elementy składowe.

REKLAMA

Opel - oferta modeli z instalacjami LPG

Bogatą ofertę aut z fabryczną instalacją LPG ma niemiecki producent. Do rodziny Opel LPG ecoFLEX należą: ADAM z silnikiem 1.4 87 KM, Corsa 1.2 85/83 KM, Meriva 1.4 Turbo 120 KM, Astra 1.4 Turbo 140 KM, Mokka 1.4 Turbo 140 KM, Insignia 1.4 Turbo 140 KM oraz Zafira Tourer 1.4 Turbo 140 KM. Producent chwali się, że jego pojazdy zasilane gazem potrafią obniżyć koszty eksploatacji nawet o 40%, a całkowity zasięg w przypadku Astry Hatchback z jednostką 1.4 może przekroczyć nawet 1400 km. Silniki modeli z rodziny LPGTEC zostały zaprojektowane z myślą o eksploatacji wykorzystującej dwa rodzaje paliwa. Zwiększono tu trwałość układu napędowego, zmodyfikowano jego sterownik, wyposażono w filtr LPG dbający o czystość paliwa oraz zainstalowano specjalnie utwardzone zawory, odporne na wyższe temperatury spalania gazu. Wlew gazu w autach Opla jest schowany tuż obok wlewu benzyny, zaś zbiornik na gaz jest dopasowany do wnęki koła zapasowego. Samochody z silnikami LPGTEC chroni pełna, 2-letnia gwarancja producenta. Przeglądy okresowe są tu wspólne dla auta i instalacji i wypadają co 30 000 km lub raz w roku. Cena instalacji waha się od promocyjnych 2000 zł dla wybranych modeli do katalogowych nawet 7500 zł.

Zobacz też: Gotówka, leasing czy wynajem? Leasing na samochód: zasady i możliwości

Peugeot/Citroën - oferta modeli z instalacjami LPG

Koncern PSA oferuje fabryczną instalację gazową tylko z jednym wspólnym modelem: Peugeotem 301 i bliźniaczym Citroënem C-Elysée. W przypadku obydwu pojazdów platformą dla gazu jest silnik benzynowy 1.6 VTi o mocy 115 KM wyposażony w manualną skrzynię biegów. W tym niewielkim modelu mieści się 35-litrowy zbiornik paliwa, który podobnie jak pozostałe elementy instalacji montowany jest w autoryzowanej sieci serwisowej Peugeot i Citroën. Producentem instalacji jest firma Czakram (BRC), która udziela na swój produkt 2-letniej gwarancji. Koncern PSA wycenił możliwość wyposażenia swoich pojazdów 301 i C-Elysée w instalację LPG na promocyjne 3100 i katalogowe 4500 zł.

Fiat - oferta modeli z instalacjami LPG

Do grona producentów oferujących fabrycznie nowe auta z gazem należy także włoski koncern. Do gamy pojazdów z możliwością zainstalowania LPG należą: Panda, Punto, Bravo, Fiorino, Doblo oraz Freemont. Autoryzowane serwisy Fiata montują w nich układy marki Tartarini Auto. Dość tajemniczo brzmi informacja producenta na temat gwarancji – jej warunki oraz zalecenia eksploatacji dostępne są w serwisach i u sprzedawców Fiata. Instalacje gazowe współpracują głównie z jednostkami 1.2 i 1.4. Ceny i szczegóły dotyczące modeli z LPG dostępne są jedynie w ASO Fiata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przetarg na zakup samochodu

Dacia - oferta modeli z instalacjami LPG

Instalacje LPG w autach producenta wciąż uznawanego za budżetowego wydają się czymś zupełnie naturalnym. Bez większych zatem kompleksów rumuński producent oferuje mieszankę propan-butan do praktycznie wszystkich swoich modeli: Sandero w wersjach Ambiance i Laureate z silnikiem 1.2 75 KM, Logan w tych samych wersjach wyposażenia i z tą samą jednostką, Lodgy Ambiance, Laureate i Prestige z jednostkami 1.6 84 KM, Dokker w wersjach Access, Ambiance i Laureate również z 1.6 84 KM, Dokker Van Base i Confort z tym samym silnikiem, Duster Ambiance i Laureate z jednostką 1.6 105 KM oraz Logan MCV Ambiance i Laureate z 1.2 75 KM pod maską. Dodatkowo istnieje możliwość zainstalowania jej w Dusterze z napędem 4×4 oraz w autach producenta zakupionych wcześniej. Podobnie jak u Škody, także tu producentem systemu jest Landi Renzo. Auta z jego instalacją objęte są 3-letnią (lub do 100 000 km) gwarancją producenta. Koszt montażu instalacji LPG w autach Dacii to 3500 zł.

Renault - oferta modeli z instalacjami LPG

Podobnie jak Dacia, także Renault oferuje do wybranych pojazdów instalacje LPG firmy Landi Renzo, montowane u swoich autoryzowanych przedstawicieli i na tych samych zasadach. Można ją założyć do modeli: Clio z silnikiem 1.2 75 KM, Megane z silnikiem 1.6 110 KM oraz Fluence z silnikiem 1.6 110 KM. Promocyjna cena instalacji wynosi 2500 zł. Auta Renault z instalacją Landi Renzo zachowują 2-letnią gwarancję producenta.

Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM

Hyundai - oferta modeli z instalacjami LPG

Dla zwolenników autogazu koreańska marka przygotowała trzy propozycje. Do wyboru jest model i20 z silnikiem 1.2, ix20 z jednostką 1.4 oraz i30 w wersji 5-drzwiowej i wagon z silnikiem 1.4. Auta wyposażone są w instalację Sequent 24.11 firmy BRC, która została dostosowana do nowych silników Hyundaia. Tak jak pozostałe, również „zagazowane” Hyundaie objęte są 5-letnią gwarancją producenta bez limitu kilometrów. Dodatkowo sama instalacja również objęta jest takim samym okresem ochrony. W modelu i20 instalacja to koszt 3900 zł, w ix20 – 4200 zł, zaś w obydwu wersjach i30 to 4600 zł.

KIA - oferta modeli z instalacjami LPG

Tę samą instalację co Hyundai oferuje w swoich wybranych modelach także KIA. Można w nią wyposażyć model cee’d z silnikiem 1.4 DOHC w wersji wyposażenia M oraz M z pakietem DFA oraz model Rio z jednostką 1.2 we wszystkich wersjach wyposażenia, a także model Venga z motorem 1.4 DOHC w wersji M. Instalacje firmy BRC do aut koreańskiego producenta kosztują 4550 zł w modelach cee’d oraz Venga i 4200 zł w modelu Rio.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

Alfa Romeo - oferta modeli z instalacjami LPG

Podobnie jak Fiat, także druga włoska marka koncernu oferuje instalacje Tartarini w swoich jedynych dostępnych na rynku modelach: Mito oraz Giulietta. Do współpracy z LPG wybrano benzynową turbodoładowaną jednostkę 1.4 o mocy 120 KM. Producent nie podaje w oficjalnych materiałach cen oraz szczegółowych danych dotyczących instalacji i odsyła do swoich autoryzowanych przedstawicielstw.

Tekst: Łukasz Pełnikowski, magazyn BiznesCar

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA