| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Dołączany napęd 4x4 - sprawdź przed zakupem

Dołączany napęd 4x4 - sprawdź przed zakupem

Na rynku używanych jest sporo samochodów wyposażonych w napęd 4x4 sterowany elektronicznie. Mechanizm steruje przekazywaniem momentu obrotowego w zależności od potrzeb między przednią, a tylną osią. Jak samodzielnie sprawdzić poprawne działanie dołączanego napędu 4x4.

Rynek samochodów w Polsce wciąż jest duży. Oczywiście nie chodzi o rynek nowych samochodów, który jak na liczbę ludności jest w Polsce mikroskopijny ale o rynek samochodów używanych, którego wolumen mimo wzmożonej skłonności do oszczędzania nadal jest imponujący.

A na tym rynku sporą część oferty stanowią samochody wyposażone w elektronicznie sterowany napęd na obie osie. Z takiego rozwiązania korzysta większość SUV-ów, nierzadko również mniejsze samochody osobowe. Elektronicznie sterowany napęd to dobre rozwiązanie dla osób, które na co dzień jeżdżą po drogach utwardzonych, a zimą chcą się czuć bezpieczniej lub od czasu do czasu zjeżdżają z utwardzonych nawierzchni.

Zobacz też: Test Mazda CX-5: Pochwała konsekwencji

Działanie takiego napędu w większości przypadków przebiega podobnie. Gdy samochód jedzie po suchej, przyczepnej nawierzchni moment obrotowy przekazywany jest w pełni na przednią oś. Gdy przednie koła tracą przyczepność komputer przekazuje część momentu (w zależności od potrzeb) na tylną oś. Zazwyczaj maksymalny rozdział momentu obrotowego między osiami to 50:50 %.

Mechanizm napędu 4x4 nie jest podatny na przedwczesne zużycie, ale niewłaściwie eksploatowany może być generatorem sporych kosztów. Jak zatem samodzielnie sprawdzić poprawność jego działania, gdy na przykład jesteśmy zainteresowani zakupem używanego popularnego SUV-a?

Najłatwiej będzie, gdy podjedziemy w miejsce, w którym łatwo zerwać przyczepność napędzanej osi. Na przykład podczas ruszania na piachu. Wtedy będziemy w stanie poczuć, czy mechanizm napędu dołącza moment do drugiej osi.

Należy pamiętać, że to jedynie wstępne oględziny dające pogląd, czy w ogóle napęd 4x4 działa. Do bardziej szczegółowej kontroli kondycji napędu niezbędna będzie wizyta w warsztacie.

Zobacz też: Test Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC 4WD CVT

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Śniady

Ma ponad 30-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, logistyki, sprzedaży i marketingu. Specjalistka w zakresie organizowania polityki personalnej w nowo powstających firmach. Zdobywała doświadczenie w organizacjach w trakcie restrukturyzacji, przejęć, połączeń, rozpoczynania działalności i dynamicznego rozwoju, w różnych środowiskach i kulturach, a także systemach organizacyjnych. Od 2005 roku współzałożyciel i Partner Zarządzający w Evolution the Human Capital Company. Pełniła różnorodne funkcje zarządcze w działach personalnych w Europie i Azji, w firmach odnoszących rynkowe sukcesy: ORFE, Avon Cosmetics, Ving, World Bank, Wizz Air. Jest członkiem założycielem Stowarzyszenia mentorów „PROMENTOR”. Absolwentka Wydziału Zarządzania Politechniki Charkowskiej na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Dzięki swemu doświadczeniu doskonale rozumie biznesową funkcję HR, umiejętnie przekłada cele biznesowe na strategię personalną, efektywnie dostosowuje metodologię i wybór narzędzi do konkretnych zadań. Zawsze pozytywna wobec życia, posiada umiejętność wywierania pozytywnego i mobilizującego wpływu na innych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK