| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Zakup używanego diesla

Zakup używanego diesla

Silnik Diesla według utartych przez lata opinii, to synonim trwałości oraz niskich osiągów. Wraz z nadejściem ery Common Raila, czyli zaprojektowanego przez koncern FIATA bezpośredniego wtrysku paliwa, w zapomnienie odszedł pogląd o słabej dynamice tego typu konstrukcji. Niestety, także niska awaryjność przestała być domeną wysokoprężnych silników. Dlaczego?

Turbosprężarka

Obecne silniki diesla, oprócz poprawy swej kultury pracy, oraz spełnianiu znacznie bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin, zapewniają autu przede wszystkim znacznie lepsze osiągi niż ich poprzednicy. Zasadniczy wpływ na to miało zastosowanie w silniku wysokoprężnym turbosprężarki. Urządzenie to, napędzane gazami wylotowymi z silnikami, spręża powietrze, które następnie jest kierowane, za pomocą zaworów dolotowych, do komory spalania  Dostarczenie większej porcji powietrza w tym samym czasie, zapewnia silnikowi znacznie wyższą moc. Co więcej, jej praca znacząco poprawia przebieg oraz wartość generowanego przez silnik momentu obrotowego. Efektem tego jest dynamiczne rozpędzanie się samochodu już niskich obrotów jednostki napędowej(rzędu 1700 obr./min.).  Problemem turbosprężarki są jej wyjątkowo trudne warunki, którym musi sprostać. Pracuje w temperaturze niekiedy dochodzącej do 1000°C, a jej wirnik obraca się z prędkością od 40-180 tys.obr./min. Gwałtowne jej zatrzymanie, spowodowane nagłym zgaszeniem silnika, prowadzi do poważnych uszkodzeń łopatek jej wirnika. Jeśli kierowca nie odczeka przed wyłączeniem zapłonu około 120sekund, a jego silnik nie jest wyposażony w podtrzymanie turbo(tzw. turbo timer), może to doprowadzić do zniszczenia turbosprężarki(zwłaszcza jeśli czynność ta jest nagminnie powtrzana przez kierowcę). Częstym błędem jest również zbyt szybkie wkręcanie zimnego silnika na obroty, zanim jego olej nie osiągnie temperatury roboczej. Może doprowadzić to do zatarcia turbo. Turbosprężarki są stosunkowo delikatne na zabrudzenia występujące w oleju(ciała stałe, sadza)dlatego niezbędna jest terminowa jego wymiana. Poza tym olej stanowi chłodziwo dla wirnika turbiny, dlatego należy bacznie obserwować jego poziom w silniku. Przy zakupie auta z turbo należy sprawdzić stan układu dolotowego, który jeśli jest nieszczelny, może spowodować zassanie przez turbosprężarkę ciał stałych.

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

O tym, że silnik posiada wyeksploatowane turbodoładowanie, świadczyć mogą takie objawy jak wyraźny spadek mocy, hałaśliwa praca wirnika(charakterystyczne „wycie” narastające wraz z obrotami silnika), przecieki oleju w okolicach turbiny, dymienie z układu wydechowego(niebieskawa barwa), luzy wzdłużne i poprzeczne wirnika turbiny oraz duże zużycie oleju(przekraczające 1 litry na 2-3tys.km).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kornelia Ksieniewicz

Ekspert z dziedziny postępowania egzekucyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »