| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Zakup używanego diesla

Zakup używanego diesla

Silnik Diesla według utartych przez lata opinii, to synonim trwałości oraz niskich osiągów. Wraz z nadejściem ery Common Raila, czyli zaprojektowanego przez koncern FIATA bezpośredniego wtrysku paliwa, w zapomnienie odszedł pogląd o słabej dynamice tego typu konstrukcji. Niestety, także niska awaryjność przestała być domeną wysokoprężnych silników. Dlaczego?

Wysokociśnieniowa pompa wtryskowa

Wtryskiwacze aby mogły spełnić swoje zadanie, muszą być zasilane paliwem. Dostarcza im je wysokociśnieniowa pompa wtryskowa. Niestety, kupując auto wyposażone we wtrysk typu Common Rail, należy sprawdzić, czy auto nie ma typowych objawów sygnalizujących uszkodzenie tego podzespołu. Do tych najczęstszych zalicza się: ciężki rozruch silnika(spowodowany np. poprzez zalegające w pompie opiłki metalu, które uszkodziły wałek i krzywkę), brak mocy silnika(uszkodzony lub zanieczyszczony zawór dozujący ZME), falowanie obrotów(opiłki w pompie). W krańcowych sytuacjach, silnik w ogóle może się nie uruchomić, za co także może odpowiadać pompa wtryskowa(urwany wałek pompy). Najczęstszy powód uszkodzenia pompy wtryskowej to, podobnie jak przy wtryskiwaczach, słabej jakości paliwo(np. zanieczyszczone niedużym stężeniem kwasów), oraz zassanie przez nią cząstek stałych(opiłków metalu, piasku, rdzy). Koszt nowej pompy dochodzi nawet do 5tys.zł, natomiast istnieją warsztaty, które podejmują się jej naprawy(koszt usługi od 300 do 1500zł w zależności od rozmiaru uszkodzeń).

Zobacz też: System zmiennych faz rozrządu Valvelift

Dwumasowe koło zamachowe

Nowoczesne silniki wysokoprężne wyposażone we wtrysk typu Common Rail, z racji równomiernie rozłożonych cyklów zapłonowych mieszanki, nie mają problemów z szarpaniem w czasie pracy(o ile są w pełni sprawne). Natomiast nawet CR nie rozwiązał innego trapiącego je problemu a mianowicie wibracji.  Zredukowanie masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na niskich obrotach, silnie obciążających skrzynię biegów. Dlatego inżynierowie opracowali koło dwumasowe oparte na dwóch kołach zamachowych, połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Rozwiązanie to eliminuje drgania w niskim zakresie obrotowym silnika oraz neutralizuje typowe szarpnięcie w chwili przekazania napędu ze sprzęgła na skrzynie.  Poprawia to żywotność skrzyni biegów oraz minimalnie ogranicza spalanie(o ok.5%). Niestety każdy kij ma dwa końce. Dwumasowe koło zamachowe jest prawie trzykrotnie droższe od klasycznego rozwiązania.  Należy pamiętać, że jego rolą jest także przejęcie częściowo funkcji sprzęgła, które w obecnych silnikach musi przenosić bardzo duży moment obrotowy. Oznacza to szybkie jego zużycie, w niektórych przypadkach szybsze niż samego sprzęgła. W przypadku uszkodzenia „dwumasu” mechanicy niejednokrotnie zalecają rozszerzenie zakresu naprawy także o sprzęgło. A to już rodzi wysokie koszty naprawy(w silniku 2.0TDI dwumasowe koło zamachowe + sprzęgło to ok. 2500tys. za części firmy Sachs). Powodów  niesprawności dwumasowego koła zamachowego należy szukać przede wszystkim po stronie nieumiejętnego obchodzenia się kierowcy z pedałem gazu. Konstrukcja ta źle znosi gwałtowne próby rozpędzania auta z bardzo niskich obrotów silnika. Dodatkowo, w niektórych silnikach podzespół ten jest wyjątkowo nietrwały i może zaskoczyć kierowcę nawet po 30 tys. km(dCi). W zdecydowanej jednak mierze wina leży po stronie użytkownika samochodu.

Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »