REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. II

Piotr Czerniakowski
Wybór auta musi być przemyślaną decyzją.
Wybór auta musi być przemyślaną decyzją.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Druga część naszego poradnika kupującego nowe auto. Tym razem skupiamy się na mniej technicznych aspektach budowy i użytkowania auta.

Komfort jazdy

Kupując auto sportowe – ostatni punkt na liście naszych wymagań. Kupując reprezentacyjną limuzynę lub rodzinnego vana – pierwszy lub jeden z pierwszych. Powszechnie uważa się, że nasze wysokie wymagania co do komfortu jazdy przychodzą z wiekiem. Tak naprawdę wszystko zależy od tego jaki mamy styl jazdy. Gdy lubimy dynamiczną jazdę, prowadzenie auta, które przechyla się na zakrętach, będzie udręką. Z kolei gdy jeździmy spokojnie, to nawet gdy posiadamy istnego „pożeracza” zakrętów, po prostu nie wykorzystamy potencjału auta. Pamiętajmy jednak, że jedno nie musi wykluczać drugiego. Jest wiele aut, głównie spod znaczka Forda lub BMW, które w sposób wybitnie udany łączą komfort jazdy ze świetnym prowadzeniem.

REKLAMA

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? cz. I

Wykończenie wnętrza

REKLAMA

Nie chodzi tutaj tylko o to, czy podobają się nam zegary czy konsola środkowa. Jakość materiałów, ich spasowanie oraz odporność na zużycie jest w przypadku wieloletniej eksploatacji auta bardzo ważną kwestią. Wiadomo, że kupując nowe auto chcemy zachować jego „świeżość” jak najdłużej, więc przy wyborze zwróćmy uwagę na to, jak wykończone zostało wnętrze naszego upatrzonego modelu.

Ważną kwestią są tutaj również fotele. Po pierwsze w wielu modelach zdecydować się musimy na wybór tapicerki – materiałowa, skórzana, a może alcantara? Wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Pamiętajmy jednak, że każdy rodzaj tapicerki potrzebuje odpowiedniej pielęgnacji. Mowa tutaj zwłaszcza o tapicerkach skórzanych lub skóropodobnych.

Zobacz też: Kryzys w motoryzacji, co oznacza dla klientów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrata wartości

Wprawdzie kupując nowe auto rzadko kiedy myślimy o jego odsprzedaży, to prędzej czy później ten temat się pojawi.  W zasadzie już po wyjeździe z salonu większość aut traci od 10 do 15 % ceny, jaką musieliśmy zapłacić za auto u dealera. Po trzech latach użytkowania, średnia utrata wartości większości aut waha się od od 45 do 55 % ceny początkowej. Oczywiście mowa jest tutaj o autach bezwypadkowych, użytkowanych jako auta prywatne, z „rozsądnymi” przebiegami. Na utratę wartości duży wpływ ma także cena początkowa.  Czym droższe auto, tym utrata wartości większa. Nie mówimy tutaj oczywiście o autach z krótkoseryjnej produkcji czy samochodach kolekcjonerskich, które stanowią swoistą lokatę kapitału i po kilku latach mogą być wyceniane na wyższe kwoty, niż trzeba było wydać na nie w salonie. Jeżeli kupujemy nowe auto i myślimy długofalowo, dowiedzmy się jaka jest przewidywana utrata wartości auta, którym jesteśmy zainteresowani.

Zobacz też: Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

Gwarancja

Kiedyś standardowym okresem na jaki producent udzielał gwarancji mechanicznej, były 2 lata. Kilkanaście lat temu wyłamała się z tego Toyota oraz inne japońskie marki, które ze względu na swoją niezawodność mogły sobie na to pozwolić. Do dzisiaj wielu producentów zdecydowało się na wydłużenie okresu gwarancyjnego do 3 lat, choć są jeszcze marki (głównie niemieckie), które nadal gwarancji udzielają na 2 lata. Są jednak i producenci, którzy poszli o krok naprzód i zaoferowali swoim klientom jeszcze więcej. Najlepszym przykładem jest tutaj Kia, która jako pierwsza zaczęła udzielać aż 7-letniego okresu gwarancyjnego.

Zobacz też: Symbole: źródło cennej wiedzy o samochodzie

Czas oczekiwania

Ludzie mawiają, że czas to pieniądz. Dla niektórych termin odebrania auta z salonu nie ma większego salonu, lecz są ludzie, dla których okres oczekiwania wynoszący kilka miesięcy, zdaje się być wiecznością. Minimalny okres oczekiwania na nowe auto wynosi około 6-8 tygodni. Sytuacja ta wygląda znacznie gorzej u producentów, których fabryki nie nadążają z produkcją aut. Tak jest chociażby w salonach Kii, gdzie na nową Kię Sportage trzeba czekać nawet 8 miesięcy. Jeszcze gorzej jest z autami superluksusowymi – na modele Ferrari czy Rolls-Royce'a trzeba czekać nawet 2 lata. Jak widać luksus nadwyręża nie tylko nasz portfel, ale i naszą cierpliwość. Oczywiście pewnym wyjściem może być kupno auta „z placu” tj. już wyprodukowane auto, które stoi na terenie konkretnego dealera. Oszczędzimy wtedy na czasie, jednak musimy się pogodzić z tym, że nie będziemy mogli skonfigurować auta dokładnie według naszych potrzeb i chęci.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA