REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I

Piotr Czerniakowski
Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? Fot. Fotolia
Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na kupno nowego auta w salonie, pod uwagę bierzemy cały wachlarz kryteriów, jakie powinien spełniać nasz samochód. W naszym poradniku podpowiadamy, czym się kierować podczas zakupu nowego auta.

Silnik

Kiedy nie chcemy wydać na auto majątku, musimy pójść w kwestii wyboru silnika na pewne kompromisy. Wiele zależy od tego jaki mamy styl jazdy, ile kilometrów będziemy pokonywać rocznie (i w jakim terenie), oraz czego tak naprawdę oczekujemy od auta.

REKLAMA

- przyspieszenie/elastyczność auta w całym zakresie obrotów silnika. Nie służy to tylko do ścigania się spod świateł, ale i do bezpiecznego wyprzedzania, co na polskich drogach jednopasmowych ma strategiczne znaczenie.

Zobacz też: Kryzys w motoryzacji, co oznacza dla klientów?

REKLAMA

- spalanie. Temat bolesny, jednak nie da się go uniknąć. Najmniej palą oczywiście diesle, co nie oznacza, że są najtańsze w utrzymaniu. Mniej oszczędne są silniki benzynowe, zaś najwięcej palą auta napędzane gazem LPG. (mniej więcej 15% - 20% więcej niż ten sam silnik pracujący na benzynie).

- koszty zakupu paliwa. Obecnie na stacjach najdroższe jest paliwo do ropniaków, niewiele niżej plasuje się bezołowiowa 95, zaś gaz LPG kosztuję niewiele ponad połowę tego, co olej napędowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- koszty serwisu/napraw. Znowu diesel nie wypada tu zbyt dobrze. Koszty ewentualnych napraw w silnikach diesla bywają okrutnie bolesne dla portfela. Z kolei z naprawami lub wymianą niektórych  elementów musimy się liczyć. Takie elementy jak wtryskiwacze czy turbosprężarka nie są wieczne, a ich ceny są naprawdę wysokie. Silniki benzynowe o standardowej konstrukcji (brak wtrysku bezpośredniego, turbosprężarki) są prostsze w budowie niż diesle, a co za tym idzie, tańsze w serwisie. Lepiej znoszą także słabej jakości paliwo. Można by powiedzieć, że w takim razie rozwiązaniem jest kupno nieskomplikowanego diesla. W praktyce jednak okaże się, że na rynku aut nowych, prostych w konstrukcji silników wysokoprężnych już nie ma. Dowodem na to jest chociażby fakt, że praktycznie wszystkie sprzedawane w Polsce auta z silnikiem diesla, są wyposażone w turbinę. Gdy zdecydujemy się na przeróbkę auta na zasilanie gazem LPG, musimy z marszu „wyłożyć” od 2 do 8 tysięcy złotych (wszystko w zależności od tego jaki jest stopień zaawansowania technologicznego w naszych silniku). Jeśli montaż zostanie przeprowadzony prawidłowo, a my będziemy pilnować, żeby instalacja była odpowiednio wyregulowana, nie musimy przygotowywać się na wysokie koszty. Pojawia się tu jednak pytanie – czy instalacja rzeczywiście nam się zwróci? W przeprowadzeniu takich wyliczeń mogą pomóc specjalne kalkulatory LPG.

Zobacz też: Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

Skrzynia biegów

 Tutaj wszystko zależy od preferencji kierowcy. W każdym z aut, skrzynia jest inaczej zestopniowana i do innych obrotów silnik kręci się na konkretnym biegu. W Europie od kilku lat obserwujemy spory wzrost zainteresowania skrzyniami automatycznymi. Nawet jeśli jesteśmy zagorzałymi zwolennikami przekładni manualnych i uważamy, że skrzynie automatyczne są dla Amerykanów nie potrafiących opanować jazdy autem z „manualem”, warto skusić się na porównanie. Nowoczesne skrzynie automatyczne i zautomatyzowane skrzynie dwusprzęgłowe są dokładnym przeciwieństwem starych, siermiężnych automatów – są bardzo szybkie, nie szarpią autem przy zmianie biegów, a spalanie auta z taką skrzynią jest często niższe niż w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów.

Zobacz też: Norma Euro 6 i Euro VI? Jakie są nowe ograniczenia w emisji spalin?

Układ kierowniczy/Prowadzenie

Kwestia zarówno upodobań, jak i bezpieczeństwa. Wielu kierowców lubi mieć poczucie, że panuje nad autem. Nic natomiast nie daje nam tego poczucia bardziej, niż precyzyjny układ kierowniczy, który bezpośrednio przekłada z kierownicy na koła nasze polecenia. W razie potrzeby nagłego skrętu (jak chociażby ominięcie jakiejś przeszkody), błyskawiczna reakcja kół na skręt kierownicy może uratować nam życie. Dodatkowym atutem jest przyjemność z jazdy, która w przypadku dobrze prowadzącego się auta, jest nieporównywalnie większa od tej, jakiej doznamy w samochodzie, który ma „gumowy” układ kierowniczy.

Hamulce

 Warto sprawdzić zarówno skuteczność jak i łatwość „dozowania”. Pamiętajmy, że wraz większą mocą, powinna iść większa wydajność hamulców. Warto wspomnieć, że producenci mają obowiązek wyposażania wszystkich nowych aut sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej w system zapobiegający blokowaniu się kół (ABS).

Sprzęgło

 W niektórych autach pedał sprzęgła wciska się lekko, w innych trochę ciężej. Pamiętajmy, by mieć to na względzie, ponieważ wieczna jazda na półsprzęgle jest niezdrowa dla auta i uciążliwa dla kierowcy. Gdy wybierzemy auto ze skrzynią automatyczną, problem sprzęgła zniknie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA