| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I

Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I

Decydując się na kupno nowego auta w salonie, pod uwagę bierzemy cały wachlarz kryteriów, jakie powinien spełniać nasz samochód. W naszym poradniku podpowiadamy, czym się kierować podczas zakupu nowego auta.

Silnik

Kiedy nie chcemy wydać na auto majątku, musimy pójść w kwestii wyboru silnika na pewne kompromisy. Wiele zależy od tego jaki mamy styl jazdy, ile kilometrów będziemy pokonywać rocznie (i w jakim terenie), oraz czego tak naprawdę oczekujemy od auta.

- przyspieszenie/elastyczność auta w całym zakresie obrotów silnika. Nie służy to tylko do ścigania się spod świateł, ale i do bezpiecznego wyprzedzania, co na polskich drogach jednopasmowych ma strategiczne znaczenie.

Zobacz też: Kryzys w motoryzacji, co oznacza dla klientów?

- spalanie. Temat bolesny, jednak nie da się go uniknąć. Najmniej palą oczywiście diesle, co nie oznacza, że są najtańsze w utrzymaniu. Mniej oszczędne są silniki benzynowe, zaś najwięcej palą auta napędzane gazem LPG. (mniej więcej 15% - 20% więcej niż ten sam silnik pracujący na benzynie).

- koszty zakupu paliwa. Obecnie na stacjach najdroższe jest paliwo do ropniaków, niewiele niżej plasuje się bezołowiowa 95, zaś gaz LPG kosztuję niewiele ponad połowę tego, co olej napędowy.

- koszty serwisu/napraw. Znowu diesel nie wypada tu zbyt dobrze. Koszty ewentualnych napraw w silnikach diesla bywają okrutnie bolesne dla portfela. Z kolei z naprawami lub wymianą niektórych  elementów musimy się liczyć. Takie elementy jak wtryskiwacze czy turbosprężarka nie są wieczne, a ich ceny są naprawdę wysokie. Silniki benzynowe o standardowej konstrukcji (brak wtrysku bezpośredniego, turbosprężarki) są prostsze w budowie niż diesle, a co za tym idzie, tańsze w serwisie. Lepiej znoszą także słabej jakości paliwo. Można by powiedzieć, że w takim razie rozwiązaniem jest kupno nieskomplikowanego diesla. W praktyce jednak okaże się, że na rynku aut nowych, prostych w konstrukcji silników wysokoprężnych już nie ma. Dowodem na to jest chociażby fakt, że praktycznie wszystkie sprzedawane w Polsce auta z silnikiem diesla, są wyposażone w turbinę. Gdy zdecydujemy się na przeróbkę auta na zasilanie gazem LPG, musimy z marszu „wyłożyć” od 2 do 8 tysięcy złotych (wszystko w zależności od tego jaki jest stopień zaawansowania technologicznego w naszych silniku). Jeśli montaż zostanie przeprowadzony prawidłowo, a my będziemy pilnować, żeby instalacja była odpowiednio wyregulowana, nie musimy przygotowywać się na wysokie koszty. Pojawia się tu jednak pytanie – czy instalacja rzeczywiście nam się zwróci? W przeprowadzeniu takich wyliczeń mogą pomóc specjalne kalkulatory LPG.

Zobacz też: Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »