| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

Rynek samochodów używanych, jest dla klientów, jak pole minowe. Sprzedawcy, nazywani często handlarzami, ratując swój interes uciekają się do coraz bardziej wymyślnych sposobów maskowania powypadkowej przeszłości samochodów. Jak sprawdzić, czy uczciwy sprzedawca nie podsuwa nam samochodu złożonego z trzech sztuk?

Czy ten samochód jest złożony z dwóch albo z trzech?

Nie dysponując miernikiem lakieru musimy się skupić na elementach zakrytych i miejscach trudno dostępnych. Jeżeli samochód przeszedł naszą wstępną weryfikację, spróbujmy dojrzeć pod podłogą, czy nie ma tam przechodzącej w poprzek samochodu linii spawu. W tym celu może nam się przydać latarka. Możemy także sprawdzić stan podłogi pod wykładziną. Wiąże się to jednak niestety z częściowym demontażem tapicerki, na co większość sprzedawców nam pewnie nie pozwoli. Szukajmy także spawów ciągnących się przez długość bagażnika. Sprawdźmy dodatkowo wnękę pod kołem zapasowym. Możemy schylić się pod zderzak i również zweryfikować, czy nie ma śladów po spawaniu.

Zobacz też: Jak poznać powypadkowy samochód?

Z przodu przyglądnijmy się grodzi samochodu. Dospawana ćwiartka powinna dać ślad począwszy od podszybia samochodu, aż do spodu. Oczywiście wszystkie nierówności mogą być również zamaskowane przez blacharza przygotowującego samochód do sprzedaży, ale musimy liczyć na jego niedokładność podczas lakierowania. Dlatego ważne jest, abyśmy mieli w pamięci obraz, jak wyglądają poszczególne elementy innej sztuki danego modelu. Jako, że miejsca wspawania ćwiartek, czy połówek mogą być różne, musimy być bardzo dokładni, przeglądając centymetr po centymetrze. Nie stresujmy się uwagami sprzedającego. Jeżeli zaczyna się z nas śmiać, dajmy sobie spokój z jego samochodem. Nie poddawajmy się myśli, która stawia nas w oczach handlarza, jako osobę nie znającą się na samochodach. Co z tego, że się nie znamy? To my będziemy w przyszłości jeździć autem i mamy prawo sprawdzić, czy nie są to dwa samochody złożone w jedną całość.

Im droższy samochód, tym droższe zabiegi

Jeżeli posiadamy miernik lakieru, mamy szansę odkryć zabieg ćwiartkowania na słupkach przednich i tylnych oraz progach. Powinniśmy sprawdzać punkt po punkcie. Dobrze wykonany spaw nie będzie potrzebował dużej ilości szpachli, a w niektórych przypadkach niestety nawet w ogóle jej nie odnotujemy. Jednak, gdy spawacz wykonał pracę niechlujnie, miernik wskaże nam odchylenia od normy. Szczególnie musimy uważać wtedy, gdy kupujemy względnie drogi młody samochód. Takie samochody ze względu na możliwy wysoki zysk są naprawiane dokładniej, choć z całkowitym pominięciem dozwolonej technologii. Z drugiej strony jednak pamiętajmy, że samochody, które wcześniej były drogimi modelami, po dziesięciu latach użytkowania stają się dostępnymi dla większości obywateli. Połówki takiego samochodu też mogły być złożone bardziej „profesjonalnie”. Czasem ćwiartka może być wspawana w miejscach fabrycznych zgrzewów, ale to wymagałoby od blacharza większego nakładu pracy. Musimy wziąć pod uwagę także to, że właściciel sprzedający auto może być rzeczywiście nieświadomy prawdziwego stanu jego samochodu, co nie zmienia faktu, że podczas kolizji taki samochód może stanowić dla nas podwójne niebezpieczeństwo.

Zobacz też: Jak rozpoznać "przekręcony" licznik? Czy każdy licznik można "cofnąć"?

Badanie w ASO i SKP

Nawet badanie samochodu w stacji diagnostycznej nie da nam stuprocentowo pewnej odpowiedzi na to, czy wybrany egzemplarz nie jest złożony z kilku aut. Większą pewność uzyskamy kierując się do stacji mierzącej odległość punktów kontrolnych w pojeździe. Taka usługa wraz z sprawdzeniem innych elementów auta może kosztować nawet 300-600 złotych, ale ostatecznie będzie stanowić około 1-2% wartości samochodu drogiego samochodu.

Zanim zdecydujemy się na wydanie sporej kwoty na diagnostykę samochodu, przyjrzyjmy się sami także jego mechanice. Zweryfikujmy pracę silnika, zawieszenia, układów elektronicznych i jeżeli wszystko wydaje się pracować dobrze, przemyślmy temat sprawdzenia stanu auta za pieniądze.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Portal Skarbiec.Biz S.A.

Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »