REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak powinny wyglądać prawidłowe oględziny samochodu? Część pierwsza

Robert Kuśpiel
Do dokładnych oględzin elementów lakierowanych musimy patrzeć na samochód na otwartej równej powierzchni przy bardzo dobrym oświetleniu; fot. Fotolia
Do dokładnych oględzin elementów lakierowanych musimy patrzeć na samochód na otwartej równej powierzchni przy bardzo dobrym oświetleniu; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Błyszczący lakier, do tego piękne duże alufelgi, które sprawiają, że mamy ochotę kupić takie auto. Jednak liczą się również inne walory. Poniżej znajduje się zbiór porad, na co zwrócić uwagę przy pierwszych oględzinach auta.

Standardowo rozpoczynamy od sprawdzenia, jak wygląda auto z zewnątrz. Sprawdzamy lakier, blachy, ogumienie, zderzaki, szyby, gumowe uszczelki. Do dokładnych oględzin elementów lakierowanych musimy patrzeć na samochód na otwartej równej powierzchni przy bardzo dobrym oświetleniu. Należy skupić się na różnego rodzaju przebarwieniach oraz odcieniach lakieru. Jak rozpoznać, że część była lakierowana? - jest to widoczne, zazwyczaj różni się kolorem i odcieniem od pozostałych.

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto kupować auto sprowadzone z Anglii? Ekspert radzi

Dodatkowo można wykorzystać urządzenie do sprawdzania grubości lakieru, które kupić można w internecie albo w sklepie motoryzacyjnym. Powłoka nakładana przez producenta wynosi przeważnie około 80-150 mikrometrów. Zbyt cienka warstwa oznacza, że auto było często polerowane - nie jest to zła oznaka. Jednak zbyt gruba warstwa, powyżej 300 mikrometrów (a nawet i 1000 mikrometrów) oznacza, że auto było kilkakrotnie malowane albo szpachlowane po stłuczce/wypadku. Trzeba także zwrócić uwagę na strukturę lakieru. Nie powinna być ona ani szorstka, ani zbyt gładka. Równie ważny jest stan blachy. Każda szczelina i łączenie muszą mieć taką samą szerokość. Jeśli jest inaczej, oznacza to, że dany element był wymieniany i na dodatek źle dobrany. Powinna nas interesować także korozja, często zauważamy ją w miejscach takich miejscach: nadkola, podszybia, dolne części drzwi i tylnej klapy, progi. Gdy widzimy pierwsze oznaki rdzy, nie należy definitywnie rezygnować z auta. Z drobnymi wykwitami możemy sobie poradzić.

Zobacz też: Ekspert radzi: jak przerobić auto z kierownicą po prawej stronie?

REKLAMA

Nie zaszkodzi spojrzeć, co znajduje się w bagażniku, na przykład czy podłoga nie była łączona, co oznacza, że auto było spawane z kilku egzemplarzy. Jednym z ostatnich ważnych sprawdzianów jest stan podłogi pod wycieraczkami. Nie może być powyginana. Następnie oceniamy ogumienie. Jeżeli opona jest zużyta nierównomiernie, świadczy to o problemie w zbieżności kół. Natomiast, jeśli zauważamy ząbkowanie oznacza to usterki zawieszenia. Nadszedł czas na zderzaki. Nie mogą być one porysowane, popękane, osmalone lub nierówno osadzone. Świadczy to, że samochód uległ wypadkowi lub jego obecny właściciel nie dba o niego jak należy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oryginalne, niewymieniane szyby to takie, które są wykonane w tym samym roku i pochodzą od tego samego producenta. Ich rok można sprawdzić patrząc na niewielki nadruk zwykle przy górnej krawędzi szyby, dwie cyfry to rok produkcji danej części (np. 02 to 2002). Normalne jest też, że szyba została wyprodukowana rok wcześniej niż auto: po prostu leżała w magazynie zanim nie trafiła na linię montażową. Jeśli szyba jest nowsza lub o wiele starsza niż auto to znaczy, że była wymieniana. Nie zaszkodzi też spojrzeć na uszczelki. Nie powinny być popękane, poszarpane i nosić śladów lakieru, a połączenia z wykorzystaniem ślub nie mogą zawierać śladów odkręcania. Muszą być także równomiernie pokryte lakierem. Oczywiście wszystko da się zamaskować. Auto po dachowaniu mogło mieć wymieniane wszystkie szyby.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę kupując auto pofirmowe? Ekspert radzi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA