REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ekspert radzi: jak przerobić auto z kierownicą po prawej stronie?

Auto z kierownicą po prawej stronie można przerobić.
Auto z kierownicą po prawej stronie można przerobić.

REKLAMA

REKLAMA

Prawie każde auto z kierownicą po prawej stronie można przystosować do ruchu lewostronnego. Tak zwana przekładka to operacja skomplikowana, droga a przez to w wielu przypadkach nieopłacalna. Musi być przy tym zrobiona profesjonalnie, bo przegroda czołowa to ważny element konstrukcyjny.

Prawie nie znaczy każdy

REKLAMA

Przekładkę teoretycznie można zrobić w każdym samochodzie, który z taśm fabryki zjeżdżał z kierownicą z lewej i z prawej strony. To oznacza, że producent wytwarzał dwie różne przegrody czołowe lub jedną uniwersalną. Auta, produkowane z kierownicą tylko z jednej strony nie nadają się do takich przeróbek. Wtedy pozostaje ubieganie się o jednorazową zgodę na rejestracje.

Deska rozdzielcza to nie wszystko

Przełożenie kierownicy na tzw. europejską stronę wiąże się z wymianą deski rozdzielczej, maglownicy, drążków kierowniczych i przegrody czołowej. Pierwsze trzy z wymienionych operacji nie sprawią problemu nawet mechanikowi amatorowi. Ale wymiana przegrody to już poważna operacja. Głównie dlatego, że jest to część konstrukcyjna auta, mająca duży wpływ na bezpieczeństwo.

Zobacz także: Jak sprawdzić legalność pochodzenia samochodu? Porada

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Szczególnie w samochodach z nadwoziem samonośnym pracy jest naprawdę dużo. Mechanika czeka demontaż całego wnętrza, silnika, przedniego zawieszenia, usztywnienie nadwozia konstrukcją z rurek lub prętów, ewentualnie ustawienie nadwozia w kołysce. Czasem niezbędne jest wymontowanie przedniej szyby. Dopiero później można się zabrać za samo wycinanie przegrody. Nawet wprawny zespół na samo przygotowanie będzie musiał poświęcić około 4 dni.

Do tego trzeba doliczyć kolejne dni na zamontowanie nowej przegrody, uszczelnienie jej, przygotowanie do lakierowania i pokrycie farbą. Na koniec montaż finalny i w najlepszym przypadku mija 14 dni. Nieco mniej skomplikowana jest wymiana przegrody w aucie z ramą nośną. Taką konstrukcję mają niektóre auta terenowe oraz dostawcze i ciężarowe. W wypadku ramy odpada proces tymczasowego usztywniania karoserii.

Jakie są koszty „przekładki”?

Warsztat za samo przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę zainkasuje od 2 tysięcy złotych w przypadku aut opartych na ramie, do 7 tysięcy w przypadku nowoczesnych kabrioletów i samochodów, do których trudno znaleźć przegrodę „z odzysku”.

Zobacz także: Jak krok po kroku ocenić funkcjonalność samochodu?

To jednak tylko połowa wydatków – i to w najlepszym wypadku. Pokaźną kwotę pieniędzy pochłonie zakup części układu kierowniczego i tapicerki. Maglownica, nawet używana, to wydatek w granicach 1500 złotych. Deska rozdzielcza w zależności od stanu od 750 do nawet 2500 złotych. Dobre, lekkie i trwałe wygłuszenie i odizolowanie termiczne kabiny może kosztować nawet 1,5 tysiąca złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA