| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Ekspert radzi: jak przerobić auto z kierownicą po prawej stronie?

Ekspert radzi: jak przerobić auto z kierownicą po prawej stronie?

Prawie każde auto z kierownicą po prawej stronie można przystosować do ruchu lewostronnego. Tak zwana przekładka to operacja skomplikowana, droga a przez to w wielu przypadkach nieopłacalna. Musi być przy tym zrobiona profesjonalnie, bo przegroda czołowa to ważny element konstrukcyjny.

Przekładkę teoretycznie można zrobić w każdym samochodzie, który z taśm fabryki zjeżdżał z kierownicą z lewej i z prawej strony. To oznacza, że producent wytwarzał dwie różne przegrody czołowe lub jedną uniwersalną. Auta, produkowane z kierownicą tylko z jednej strony nie nadają się do takich przeróbek. Wtedy pozostaje ubieganie się o jednorazową zgodę na rejestracje.

Przełożenie kierownicy na tzw. europejską stronę wiąże się z wymianą deski rozdzielczej, maglownicy, drążków kierowniczych i przegrody czołowej. Pierwsze trzy z wymienionych operacji nie sprawią problemu nawet mechanikowi amatorowi. Ale wymiana przegrody to już poważna operacja. Głównie dlatego, że jest to część konstrukcyjna auta, mająca duży wpływ na bezpieczeństwo.

Zobacz także: Jak sprawdzić legalność pochodzenia samochodu? Porada

Szczególnie w samochodach z nadwoziem samonośnym pracy jest naprawdę dużo. Mechanika czeka demontaż całego wnętrza, silnika, przedniego zawieszenia, usztywnienie nadwozia konstrukcją z rurek lub prętów, ewentualnie ustawienie nadwozia w kołysce. Czasem niezbędne jest wymontowanie przedniej szyby. Dopiero później można się zabrać za samo wycinanie przegrody. Nawet wprawny zespół na samo przygotowanie będzie musiał poświęcić około 4 dni.

Do tego trzeba doliczyć kolejne dni na zamontowanie nowej przegrody, uszczelnienie jej, przygotowanie do lakierowania i pokrycie farbą. Na koniec montaż finalny i w najlepszym przypadku mija 14 dni. Nieco mniej skomplikowana jest wymiana przegrody w aucie z ramą nośną. Taką konstrukcję mają niektóre auta terenowe oraz dostawcze i ciężarowe. W wypadku ramy odpada proces tymczasowego usztywniania karoserii.

Warsztat za samo przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę zainkasuje od 2 tysięcy złotych w przypadku aut opartych na ramie, do 7 tysięcy w przypadku nowoczesnych kabrioletów i samochodów, do których trudno znaleźć przegrodę „z odzysku”.

Zobacz także: Jak krok po kroku ocenić funkcjonalność samochodu?

To jednak tylko połowa wydatków – i to w najlepszym wypadku. Pokaźną kwotę pieniędzy pochłonie zakup części układu kierowniczego i tapicerki. Maglownica, nawet używana, to wydatek w granicach 1500 złotych. Deska rozdzielcza w zależności od stanu od 750 do nawet 2500 złotych. Dobre, lekkie i trwałe wygłuszenie i odizolowanie termiczne kabiny może kosztować nawet 1,5 tysiąca złotych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Maria Sieńko

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »