| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Ekspert radzi: jak przerobić auto z kierownicą po prawej stronie?

Ekspert radzi: jak przerobić auto z kierownicą po prawej stronie?

Prawie każde auto z kierownicą po prawej stronie można przystosować do ruchu lewostronnego. Tak zwana przekładka to operacja skomplikowana, droga a przez to w wielu przypadkach nieopłacalna. Musi być przy tym zrobiona profesjonalnie, bo przegroda czołowa to ważny element konstrukcyjny.

Przekładkę teoretycznie można zrobić w każdym samochodzie, który z taśm fabryki zjeżdżał z kierownicą z lewej i z prawej strony. To oznacza, że producent wytwarzał dwie różne przegrody czołowe lub jedną uniwersalną. Auta, produkowane z kierownicą tylko z jednej strony nie nadają się do takich przeróbek. Wtedy pozostaje ubieganie się o jednorazową zgodę na rejestracje.

Przełożenie kierownicy na tzw. europejską stronę wiąże się z wymianą deski rozdzielczej, maglownicy, drążków kierowniczych i przegrody czołowej. Pierwsze trzy z wymienionych operacji nie sprawią problemu nawet mechanikowi amatorowi. Ale wymiana przegrody to już poważna operacja. Głównie dlatego, że jest to część konstrukcyjna auta, mająca duży wpływ na bezpieczeństwo.

Zobacz także: Jak sprawdzić legalność pochodzenia samochodu? Porada

Szczególnie w samochodach z nadwoziem samonośnym pracy jest naprawdę dużo. Mechanika czeka demontaż całego wnętrza, silnika, przedniego zawieszenia, usztywnienie nadwozia konstrukcją z rurek lub prętów, ewentualnie ustawienie nadwozia w kołysce. Czasem niezbędne jest wymontowanie przedniej szyby. Dopiero później można się zabrać za samo wycinanie przegrody. Nawet wprawny zespół na samo przygotowanie będzie musiał poświęcić około 4 dni.

Do tego trzeba doliczyć kolejne dni na zamontowanie nowej przegrody, uszczelnienie jej, przygotowanie do lakierowania i pokrycie farbą. Na koniec montaż finalny i w najlepszym przypadku mija 14 dni. Nieco mniej skomplikowana jest wymiana przegrody w aucie z ramą nośną. Taką konstrukcję mają niektóre auta terenowe oraz dostawcze i ciężarowe. W wypadku ramy odpada proces tymczasowego usztywniania karoserii.

Warsztat za samo przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę zainkasuje od 2 tysięcy złotych w przypadku aut opartych na ramie, do 7 tysięcy w przypadku nowoczesnych kabrioletów i samochodów, do których trudno znaleźć przegrodę „z odzysku”.

Zobacz także: Jak krok po kroku ocenić funkcjonalność samochodu?

To jednak tylko połowa wydatków – i to w najlepszym wypadku. Pokaźną kwotę pieniędzy pochłonie zakup części układu kierowniczego i tapicerki. Maglownica, nawet używana, to wydatek w granicach 1500 złotych. Deska rozdzielcza w zależności od stanu od 750 do nawet 2500 złotych. Dobre, lekkie i trwałe wygłuszenie i odizolowanie termiczne kabiny może kosztować nawet 1,5 tysiąca złotych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA

Założony w 1919 roku Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) jest czołową i jednocześnie największą organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej, liczącą ponad 227 000 członków i studentów w 179 krajach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK