| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Czy warto kupować auto sprowadzone z Anglii? Ekspert radzi

Czy warto kupować auto sprowadzone z Anglii? Ekspert radzi

Kiedy przeglądamy ogłoszenia dotyczące sprzedaży samochodów używanych często spotykamy adnotację - „anglik”. Oznacza to, że auto zostało sprowadzone z Wysp Brytyjskich. Samochody takie mają bardzo atrakcyjne ceny. Uważajmy jednak na nie, gdyż mogą one mieć w niewłaściwy sposób przełożoną kierownicę na lewą stronę.

Na ulicach widujemy coraz więcej aut z kierownicą po prawej stronie i angielskimi tablicami rejestracyjnymi. Sprowadzają je do kraju Polacy, którzy wyjechali do pracy w Anglii i zorientowali się, że na różnicy cen używanych aut w Anglii i W Polsce można dobrze zarobić. Ale nie tylko. Na Wyspy Brytyjskie przeniosło się bowiem dużo prywatnych importerów aut, którym przestało się już opłacać jeździć do Niemiec czy Holandii.

Plusem aut sprowadzonych z Wielkiej Brytanii są ich atrakcyjne ceny. Na minus trzeba jednak zaliczyć duży koszt, jaki trzeba ponieść za przełożenie układu kierowniczego i deski rozdzielczej, z prawej na lewą stronę. Jest to niezbędne, abyśmy mogli zarejestrować takie auto w Polsce. Polskie przepisy nie dają możliwości dopuszczenia do ruchu pojazdu z kierownicą po prawej stronie. Może się to jednak niebawem zmienić, gdyż zmiany przepisów żąda od Polski Komisja Europejska.
Przed decyzją o zakupie anglika, zbadajmy więc dokładnie czy będzie to dla nas opłacalne. Koszty przeróbki w dużej mierze zależą bowiem od tego, jakie nakłady trzeba będzie ponieść na zakup części, a także od tego, ile nam przyjdzie zapłacić za taką przekładkę. Zwykle jednak jest to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

Zobacz również: Kupujesz auto – jaki silnik wybrać? Porada

Są auta łatwiejsze do przeróbki - w których ściana grodziowa ma po prawej stronie gotowe miejsca do przełożenia i zamocowania elementów układu kierowniczego, który w anglikach jest po lewej stronie. W niektórych autach jednak ingerencja w konstrukcję auta musiałaby być tak poważna, jak wymiana ściany grodziowej i wielu innych elementów, co znacznie utrudnia przeróbkę, czyni ją nieopłacalną oraz niebezpieczną.

Jeśli jednak zdecydowaliśmy się na zakup i przeróbkę anglika, pierwsze kroki powinniśmy rozpocząć od uiszczenia opłaty akcyzy w urzędzie celnym. Opłata ta wynosi tak jak w przypadku aut sprowadzonych z krajów UE - 3,1% wartości auta w przypadku silnika o pojemności mniejszej niż 2000 ccm oraz 13,6% w przypadku pozostałych aut.

Zobacz również: Badanie w ASO przed zakupem – podpowiadamy za co warto dopłacić?

Następnie odwiedzić musimy urząd skarbowy, gdzie płacimy 160 zł za zwolnienie z podatku VAT. Kiedy już dokonamy przeniesienia układu kierowniczego na lewą stronę, powinniśmy udać się na pierwsze w Polsce badanie techniczne do stacji kontroli pojazdów i po pozytywnym wyniku  możemy rejestrować auto w wydziale komunikacji. Niezbędne tutaj będzie tłumaczenie przysięgłe umowy kupna - sprzedaży oraz dokumentów auta.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Na auta w atrakcyjnych cenach należy uważać, niska cena nie zawsze oznacza dobrą jakość.
Na auta w atrakcyjnych cenach należy uważać, niska cena nie zawsze oznacza dobrą jakość.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

wfirma.pl

wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »