| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Wnętrze i wyposażenie > Zakup map Here, a przyszłość motoryzacji

Zakup map Here, a przyszłość motoryzacji

Co mają niemieccy producenci samochodów do map w smartfonach, tabletach, nawigacjach samochodowych i zegarkach? Całkiem sporo. Więcej niż możecie się spodziewać.

Rzadko kiedy wielkie niemieckie koncerny motoryzacyjne przemawiają jednym głosem. Zwykle bowiem między Audi, BMW i Mercedesem trwa zacięta rywalizacja o względy najbardziej pożądanych klientów. Bywają jednak wyjątki, jak głośne przejęcie od Nokii działu mapowego znanego całemu światu jako Here. Stało się to, co miało się stać – Finowie wreszcie znaleźli godnego nabywcę. Znamienne, że ogłoszenie przygotowywanej transakcji przyjęto dość ciepło. Konsorcjum powołane przez producentów samochodów wydaje się bowiem najbardziej odpowiednim kandydatem. Nie usłyszymy zatem zapewne w komentarzach cytatu ze słynnego utworu Kazika: „stało się to, co miało się stać (…) k… mać”. Chyba że w Finlandii.

Z biznesowego punktu widzenia inwestycja Nokii w Here to był marny biznes. Mało kto zapewne pamięta spektakularne zakupy w branży mapowej. TomTom sprawnie przejął TeleAtlas za niemal 3 miliardy euro, a Nokia kupiła firmę Navteq. W 2007 r. fińska marka wydała na przejęcie amerykańskiego potentata mapowego aż 8,1 miliarda dolarów (ok. 5,7 mld euro). Wówczas wieszczono świetlaną przyszłość i zapewne mało komu przychodziła do głowy refleksja, czy cena zakupu nie jest wygórowana. Jedno nie ulega wątpliwości. Byli właściciele Navteq mogą się czuć wyjątkowymi szczęśliwcami porównując zainkasowane sumy z obecną wartością przejętej firmy. Niemcy przejmują bowiem Here za 2,8 miliarda euro (a ściślej 2,5 mld euro po uwzględnieniu długów).

Zobacz też: Nowe urządzenia poprawiające bezpieczeństwo jazdy samochodem

Będzie Pan zadowolony…

W praktyce wszyscy powinni być zadowoleni. Finowie pewnie odczują ulgę, gdyż kończą transformację Nokii. Here na tle obrotów całej grupy miało bardzo skromny udział i nie pasowało do nowej strategii obejmującej rynek telekomunikacyjny (infrastruktura) oraz technologie konsumenckie (zapowiadany powrót telefonów, wprowadzony na rynek tablet N1 i profesjonalna kamera VR dla przemysłu filmowego). Klienci Here wreszcie zyskają długo oczekiwaną stabilność (szczególnie Garmin z długoterminowym kontraktem) ważnego partnera biznesowego. A i niemiecki przemysł motoryzacyjny ma pewniejszą przyszłość w zakresie wdrażanych technologii samochodów autonomicznych oraz systemów wzajemnej komunikacji pomiędzy pojazdami. Także największy konkurent, czyli holenderski TomTom, odniesie korzyści. Jego oferta może być bardzo atrakcyjna szczególnie dla tych firm z branży motoryzacyjnej, którym niezbyt po drodze z przedsiębiorstwem kontrolowanym przez niemieckie koncerny samochodowe (na liście łatwo wskazać marki z Ameryki, Azji i Francji). Nie można jednak zapominać, że alternatywą dla ofert Here i TomTom może być podjęcie współpracy z Google, które wyrosło na bardzo ważnego gracza na rynku kartografii i technologii mapowania oraz rozwoju systemów autonomicznej jazdy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

KRAUSE LEGAL Kancelaria prawna

Nasza kancelaria świadczy wszechstronną pomoc prawną skierowaną do właścicieli firm rodzinnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »