REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Predictive Powertrain Control - nowoczesny tempomat

Tomasz Korniejew
Tempomat Predictive Powertrain Control
Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Predictive Powertrain Control to najnowszy tempomat stosowany w pojazdach ciężarowych przez Mercedes-Benz, który potrafi np. wykryć topografię terenu (wniesienia) i m.in. dzięki temu ograniczać zużycie paliwa.

System Predictive Powertrain Control został zaprojektowany z myślą o efektywnym pokonywaniu wzniesień, czyli czynności, podczas której występują największe straty w zużyciu paliwa. Tempomat podczas działania wykorzystuje m.in dane z GPS i "przewiduje" wzniesienia w następstwie dostosowując tryb jazdy (zmieniając przełożenia) do zmieniających się warunków.

REKLAMA

Według zapewnień producenta ten sam zestaw wykorzystujący tempomat Predictive Powertrain Control przejedzie ten sam odcinek w tych samych warunkach zużywając o 3% mniej paliwa niż zestaw używający tradycyjnego tempomatu. Co więcej według informacji producenta oszczędności w zużyciu paliwa są widoczne bez względu na doświadczenie kierowcy.

Zobacz też: Zapach samochodowy - jaki wybrać?

Predictive Powertrain Control - dane topograficzne

REKLAMA

Urządzenie wykorzystuje wykorzystuje fuzję danych z m.in. z systemów kontroli silnika oraz skrzyni biegów z parametrami, które dotychczas podlegały stylowi jazdy prowadzącego. Predictive Powertrain Control odwzorowuje ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy sterując przełożeniami skrzyni biegów i "pedałem gazu" - przed wierzchołkiem wzniesienia ujmuje gazu, co skutkuje znaczącymi oszczędnościami paliwa i przyspiesza odpowiednio wcześniej przed dojechaniem do wzniesienia, pozwalając uniknąć zmiany biegu podczas dojeżdżania do wierzchołka. Pozycja pojazdu jest ustalana poprzez sygnał GPS, a stopień pokrycia map (z topografią terenu) jest w obszarze Europy Środkowej (w tym Polski) bliski 100%.

W zależności od konfiguracji systemu urządzenie może eliminować podczas jazdy pod wyznaczonym odcinku zbędne zmiany biegów i zamiast sekwencji pojedynczych zmian przełożeń stosowana jest pojedyncza zmiana podwójna, a funkcja EcoRoll zostaje uruchomiona z wyprzedzeniem.

Ciekawostką jest, że jeżeli komputer uzna, że w danej chwili moment obrotowy silnika jest wystarczający do utrzymania zadanej prędkości podczas wjazdu na niewielkie wzniesienie, może wcześniej ograniczyć moment obrotowy jednostki napędowej, by podczas nadchodzącego zjazdu silnik nie zużywał w ogóle paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co grozi za nielegalne oprogramowanie GPS?

Predictive Powertrain Control - przewaga nad tradycyjnym tempomatem

REKLAMA

Predictive Powertrain Control wykorzystuje dane o masie, prędkości, o obrotach silnika i aktualnym przełożeniu skrzyni PowerShift wraz z ustawioną przez kierowcę prędkością maksymalną i przetwarza je wybierając styl przyspieszenia, hamowania i pracy skrzyni biegów. Jednak funkcja automatycznego hamowania - Active Brake Assist ma wyższy priorytet od Predictive Powertrain Control.

Przewagą Predictive Powertrain Control nad tradycyjnym tempomatem i nad kierowcą jest z góry założona doskonała znajomość trasy. System wie o każdym wzniesieniu i zjeździe bez względu na to, czy jedzie po trasie po raz pierwszy i bez względu na widoczność. W efekcie jest lepszy od tradycyjnego tempomatu, który nie bierze takich danych pod uwagę i działa precyzyjniej niż kierowca, który co najwyżej próbuje dostosować się do sytuacji, w której się znalazł.

Zobacz też: Nawigacja fabryczna, czy przenośna?

Predictive Powertrain Control - opcje konfiguracji

Nowy tempomat Mercedes-Benz ma możliwość bardzo szerokiej konfiguracji adekwatnej do indywidualnych potrzeb kierowcy. W zależności od wyboru trybu pracy skrzyni (standard, economy lub power) Predictive Powertrain Control wykorzystuje zróżnicowane parametry. Dolny limit prędkości może być ustawiony w przedziale od 0 do 10 km/h. Z kolei w programie ekonomicznym waha się od 3 do 10 km/h.

Źródło: Materiały prasowe Mercedes-Benz

Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz
Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA