| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Wnętrze i wyposażenie > Montaż elektrycznie sterowanych lusterek - jakie możemy napotkać trudności?

Montaż elektrycznie sterowanych lusterek - jakie możemy napotkać trudności?

Jeżeli nasz samochód nie ma elektrycznie regulowanych lusterek, możemy go doposażyć w takie rozwiązanie. Możemy skorzystać z lusterek oryginalnych lub zamienników, a nawet postarać się wykonać je samemu.

Elektryczne lusterka – dla jednych zbędny gadżet dla drugich wygoda, bez której ciężko się obejść. Szczególnie przydatne będą wtedy, gdy naszego samochodu używa dwóch kierowców o różnych wzroście. Co trzeba zrobić, by zamontować je samemu?

Zobacz też: Fiat Panda II: montaż podgrzewanych lusterek – krok po kroku

Zanim zakupimy lusterka, sprawdźmy czy posiadamy odpowiednią instalację w samochodzie. Okazuje się, że część modeli jest na tyle zunifikowana, że posiadają wiązki elektryczne wprowadzone do drzwi, mimo że nie były wyposażone w elektrycznie sterowane lusterka. Jeżeli samochód, który posiadamy nie został wyposażony w żadne elektryczne elementy w drzwiach, okablowanie będziemy musieli najprawdopodobniej przeciągnąć sami. Jednak, gdy drzwi są wyposażone w centralny zamek lub elektrycznie otwierane szyby, prawdopodobieństwo tego, że wiązka umieszczona w przelotce prowadzącej do drzwi posiada także instalację sterowania lusterek i ich ogrzewania, wzrasta.

Czy mój samochód posiada niezbędną wiązkę?

Aby sprawdzić, czy nasz samochód jest gotowy do wpięcia elektrycznie sterowanych lusterek, musimy odnaleźć kabelki lub kostki pod tapicerką drzwi. Instalacje mogą posiadać różne ilości pinów/przewodów. Możemy znaleźć sześć pinów (zasilanie, masa, sterowanie, ogrzewanie), ale także dziewięć lub nawet więcej (jeżeli model przewidywał również lusterka składane bądź z kierunkowskazami). Jeżeli w aucie nie ma gotowej do wpięcia kostki, zaopatrzmy się w schemat instalacji. Należy odnaleźć przewód zasilający, na który jest podawane napięcie 12V, a następnie pomierzyć przejścia pomiędzy kolejnymi przewodami odnajdując w ten sposób sterowanie. Warto także odłączyć wtyczkę wpiętą bezpośrednio w drzwi. Może okazać się, że mimo braku instalacji pod tapicerką, nasz samochód posiada już przeciągnięte przewody od skrzynki bezpieczników do drzwi. Nie będziemy musieli wtedy sami tworzyć wpięcia do zasilania i masy.

Zobacz też: Jak walczyć z wilgocią w samochodzie?

Jeżeli już sprawdziliśmy, czy posiadamy instalację, pozostaje kupno lusterek dopasowanych do konkretnego modelu. Kupując lusterka pamiętajmy o ilości pinów wtyczki także w przełączniku (manipulatorze), który będzie umieszczony w osłonie przy szybie, bądź rączce drzwi. Rozważając kupno lusterek pochodzących z angielskich samochodów, pamiętajmy o tym, że część modeli posiada różnej wielkości lusterka po prawej i po lewej stronie. Natomiast na rynku są także rozwiązania, które pozwalają na przełączenie mechanizmów lusterek na prawo- lub lewostronny ruch – taki przełącznik znajduje się w lusterku. Szkła w takich lusterkach są po prawej i lewej stronie takie same.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Jopek

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »