| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Wnętrze i wyposażenie > Jak wyregulować spryskiwacz szyby przedniej?

Jak wyregulować spryskiwacz szyby przedniej?

W ośmiu na każde dziesięć samochodów spryskiwacze szyby przedniej są ustawione przypadkowo, bardzo często niewłaściwie. Powoduje to zarówno niepotrzebne zużycie płynu, jak i niedokładne zmoczenie szyby, a tym samym szybsze zużycie gumek wycieraczek, a nawet możliwość porysowania szyby.

Ustawiając dyszki spryskiwaczy należy tak skierować strumienie płynu, aby trafiały kilka centymetrów powyżej każdej z wycieraczek. Błędem jest kierowanie ich na środek szyby. Bardzo niebezpieczne jest skierowanie strumienia, zmywającego część szyby przed kierowcą, w środek jego pola widzenia. Zanim wycieraczka zdąży usunąć rozmazany po szybie płyn, mija co najmniej sekunda. W tym czasie, zwłaszcza jadąc wieczorem lub nocą, kierowca prawie nie widzi, co się dzieje na sporej części drogi. W ciągu 1 sekundy auto może pokonać dystans nawet 40 i więcej metrów, a to oznacza co najmniej 40 metrów jazdy częściowo na oślep. Dlatego tak ważne jest, aby płyn, zanim zostanie usunięty z szyby przez wycieraczki, nie znalazł się pomiędzy oczami kierowcy i drogą, którą ma pokonać pojazd.

Zobacz również: Jak usprawnić standardowy alarm samochodowy?

Jeżeli szyba jest wyposażona w jedną dużą wycieraczkę wspólną dla obu jej części, wówczas należy strumienie płyny skierować tak, ab jeden z nich trafiał nieco na prawo od środka szyby, mniej więcej na wprost twarzy pasażera, zaś drugi ponad piórko wycieraczki w stanie spoczynku, w połowie jego długości, ale tak, aby nie ograniczyć pola widzenia kierowcy, zanim wycieraczka nie oczyści szyby.

Gdy strumień płynu trafia w szybę zbyt wysoko, zbyt blisko jej górnej krawędzi, wówczas spora jego część trafia nie w szybę, ale na dach pojazdu, w jadące za nim inne samochody oraz na głowy przechodniów, gdy się znajdą tuż przy jezdni. W takiej sytuacji tylko połowa płynu jest efektywnie wykorzystywana. Z tego powodu warto wyregulować dysze spryskiwaczy tak, aby jak najmniej płynu trafiało poza przednią szybę.

Zobacz również: Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?

Pompki, używane w układach spryskiwaczy szyby zwykle mają bardzo dużą wydajność, przekraczającą potrzeby. Ponieważ są ona napędzane elektrycznie, można eksperymentalnie włączyć szeregowo z uzwojeniem napędzającego je silnika kilkuomowy rezystor o mocy rzędu 5 do 10 W, co spowoduje, że pompka będzie wyrzucała mniej płynu w jednostce czasu. Trzeba jednak pamiętać że wolniej tryskający płyn z dyszek ma mniejszą możliwość usunięcia z nich ewentualnych zanieczyszczeń. Pogorszy się także zmywanie błota z szyby.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Kaczorowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »