| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Wnętrze i wyposażenie > Jak wyregulować spryskiwacz szyby przedniej?

Jak wyregulować spryskiwacz szyby przedniej?

W ośmiu na każde dziesięć samochodów spryskiwacze szyby przedniej są ustawione przypadkowo, bardzo często niewłaściwie. Powoduje to zarówno niepotrzebne zużycie płynu, jak i niedokładne zmoczenie szyby, a tym samym szybsze zużycie gumek wycieraczek, a nawet możliwość porysowania szyby.

Ustawiając dyszki spryskiwaczy należy tak skierować strumienie płynu, aby trafiały kilka centymetrów powyżej każdej z wycieraczek. Błędem jest kierowanie ich na środek szyby. Bardzo niebezpieczne jest skierowanie strumienia, zmywającego część szyby przed kierowcą, w środek jego pola widzenia. Zanim wycieraczka zdąży usunąć rozmazany po szybie płyn, mija co najmniej sekunda. W tym czasie, zwłaszcza jadąc wieczorem lub nocą, kierowca prawie nie widzi, co się dzieje na sporej części drogi. W ciągu 1 sekundy auto może pokonać dystans nawet 40 i więcej metrów, a to oznacza co najmniej 40 metrów jazdy częściowo na oślep. Dlatego tak ważne jest, aby płyn, zanim zostanie usunięty z szyby przez wycieraczki, nie znalazł się pomiędzy oczami kierowcy i drogą, którą ma pokonać pojazd.

Zobacz również: Jak usprawnić standardowy alarm samochodowy?

Jeżeli szyba jest wyposażona w jedną dużą wycieraczkę wspólną dla obu jej części, wówczas należy strumienie płyny skierować tak, ab jeden z nich trafiał nieco na prawo od środka szyby, mniej więcej na wprost twarzy pasażera, zaś drugi ponad piórko wycieraczki w stanie spoczynku, w połowie jego długości, ale tak, aby nie ograniczyć pola widzenia kierowcy, zanim wycieraczka nie oczyści szyby.

Gdy strumień płynu trafia w szybę zbyt wysoko, zbyt blisko jej górnej krawędzi, wówczas spora jego część trafia nie w szybę, ale na dach pojazdu, w jadące za nim inne samochody oraz na głowy przechodniów, gdy się znajdą tuż przy jezdni. W takiej sytuacji tylko połowa płynu jest efektywnie wykorzystywana. Z tego powodu warto wyregulować dysze spryskiwaczy tak, aby jak najmniej płynu trafiało poza przednią szybę.

Zobacz również: Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?

Pompki, używane w układach spryskiwaczy szyby zwykle mają bardzo dużą wydajność, przekraczającą potrzeby. Ponieważ są ona napędzane elektrycznie, można eksperymentalnie włączyć szeregowo z uzwojeniem napędzającego je silnika kilkuomowy rezystor o mocy rzędu 5 do 10 W, co spowoduje, że pompka będzie wyrzucała mniej płynu w jednostce czasu. Trzeba jednak pamiętać że wolniej tryskający płyn z dyszek ma mniejszą możliwość usunięcia z nich ewentualnych zanieczyszczeń. Pogorszy się także zmywanie błota z szyby.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »