REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usprawnić standardowy alarm samochodowy?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Firmy ubezpieczeniowe wymagają, aby jednym z zabezpieczeń przed kradzieżą samochodu był uznawany przez nie system alarmowy. Nie biorą przy tym pod uwagę, że ułatwiają w ten sposób zadanie złodziejom.

Wykonywanie przeróbek fabrycznych układów alarmowych może prowadzić do ich uszkodzenia lub zniszczenia. Ale samo urządzenie można bez obaw wykorzystać jako sterownik do układu, pozwalającego na uruchamianie dodatkowo klaksonów w samochodzie, które są dużo głośniejsze, niż głośniczki typowych alarmów.

REKLAMA

Aby tak przerobić instalację samochodową, żeby po uruchomieniu się alarmu włączył się także klakson, konieczna jest podstawowa wiedza elektroniczna oraz umiejętność zakładania na końce przewodów łączówek, tzw. konektorów. Potrzebne są do tego odpowiednie narzędzia.

Zobacz również: Jak nie dać się złodziejowi?

REKLAMA

Modernizację instalacji samochodowej należy zacząć od zmierzenia napięcia, jakie zasila głośnik urządzenia alarmowego w chwili zadziałania alarmu. Konieczny jest do tego woltomierz prądu przemiennego z zakresem pomiarowym 20 woltów. Napięcie to zwykle wynosi kilka woltów, nie przekraczając 6 V. Trzeba zdobyć przekaźnik, pracujący przy takim napięciu, jak odczytane podczas pomiaru. Typowe samochodowe pracują przy napięciu 12 lub 24 V, więc są bezużyteczne. Na dodatek przekaźnik taki powinien mieć cewkę o dużej oporności, aby natężenie płynącego przez nią prądu nie przekroczyło 100 mA (miliamperów). Jego styki muszą wytrzymać co najmniej 2 ampery! Takie przekaźniki są dość trudne do zdobycia.

Cewkę takiego przekaźnika włącza się pomiędzy przewody, zasilające głośnik alarmu poprzez diodę prostowniczą o parametrach: napięcie pracy – 50 V, prąd maksymalny – 1 A. Równolegle z cewką przekaźnika należy włączyć kondensator elektrolityczny o pojemności najwyżej 10 mikrofaradów i napięciu pracy co najmniej 10 V. Pamiętać o zachowaniu właściwej biegunowości. Robocze styki przekaźnika włączyć pomiędzy bezpiecznik w skrzynce bezpiecznikowej, na którym stale utrzymuje się napięcie, nawet przy wyłączonej stacyjce, lub – co łatwiejsze, pomiędzy dodatni przewód zasilający urządzenie alarmowe, a właściwą końcówkę przekaźnika klaksonu (dodatnią, nie tę od strony masy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uchronić auto przed kradzieżą?

Po wykonaniu opisanej przeróbki prawdopodobnie spadnie siła dźwięku, jaki będzie się wydobywał z fabrycznego głośnika alarmu, zamontowanego w samochodzie. Może on być w ogóle nie słyszany, bo zagłuszy go znacznie głośniejszy klakson. Gdyby klakson działał bez przerwy, a nie tak, jak głośnik alarmu, należy zmienić kondensator spinający cewkę przekaźnika na inny, o mniejszej pojemności lub go całkiem usunąć.

Klakson samochodowy zużywa sporo energii elektrycznej, więc należy liczyć się z tym, że akumulator może zostać poważnie rozładowany. Trzeba się zdecydować, czy lepiej mieć samochód z rozładowanym akumulatorem, czy go nie mieć wcale po kradzieży.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    REKLAMA

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA