| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ wydechowy > Zawór EGR – co to jest, dlaczego się psuje i jak go wymienić

Zawór EGR – co to jest, dlaczego się psuje i jak go wymienić

Co to jest zawór EGR? Jak działa zawór EGR? Oraz co sprawia, że ulega awarii? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym artykule.

Do czego służy zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin zwany w skrócie EGR zamontowany jest na kolektorze wydechowym. Odpowiada za regulowanie ilości spalin, które docierają z powrotem do kolektora dolotowego, skąd są ponownie zasysane przez silnik. Ma to na celu ocieplenie zasysanego powietrza , co w konsekwencji da lepsze odparowanie paliwa a także spowoduje spadek temperatury spalania. Jednak najważniejszą funkcją jest zmniejszenie ilości szkodliwych substancji wydobywających się w spalinach. Zawór EGR sterowany jest przez komputer silnika.

Zobacz też: Zawór EGR - koszt wymiany na nowy

Dlaczego zawór EGR się psuje?

Najczęstszą przyczyną usterki zaworu recyrkulacji spalin jest nagromadzenie się w nim sadzy oraz cząstek stałych. Zawór może nawet zaciąć się, gdy na ściankach wydechu nagromadzi się za dużo osadu. W większości przypadków dzieje się tak wtedy, gdy samochodem podróżujemy głównie w mieście, gdzie zawór nie ma możliwości samooczyszczenia się. Czasami zdarza się, że zawór zacina się z powodu nieszczelnych przewodów doprowadzających podciśnienie lub spaliny. Trzeba również zaznaczyć, że w silnikach diesla zawór EGR częściej ulega awarii.

Objawy niesprawnego zaworu EGR

Najłatwiejszym do zauważenia objawem towarzyszącym zużyciu zaworu jest nierówna praca silnika na wolnych obrotach oraz wtedy, kiedy obciążenie jest niewielkie. W zaawansowanym stadium silnikowi zdarza się zgasnąć, a na desce rozdzielczej pojawia się świecąca na żółto kontrolka „check engine”. W turbodieslach nadmierne dymienie może oznaczać usterkę zaworu EGR.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Konsekwencje jazdy z niesprawnym zaworem EGR

  • może doprowadzić do ograniczenia przepustowości kolektora ssącego
  • zwiększa spalanie
  • prowadzi do zapchania się filtra cząstek stałych
  • zablokowany EGR może doprowadzić do unieruchomienia silnika
  • może prowadzić do uszkodzenia sondy lambda

Jak wymienić zawór recyrkulacji spalin EGR?

Usterkę możemy usunąć we własnym zakresie, należy jednak pamiętać, że będzie ona się pojawiała systematycznie po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana zaworu. Wymiana zaworu EGR jest zasadniczo prosta – poradzi sobie z nią każdy kierowca posiadający podstawowy zestaw narzędzi. Największym problemem podczas wymiany może okazać się trudny dostęp do zaworu. Często należy zdemontować niektóre elementy silnika, w zależności od umieszczenia zaworu w danym modelu samochodu. Kolejną przeszkodą mogą być trudno dostępne śruby oraz trudności w ich odkręceniu, ponieważ często są mocno zapieczone. Po zdemontowaniu uszkodzonego zaworu trzeba pozbyć się resztek starej uszczelki oraz starannie oczyścić miejsce w którym zamontujemy nowy zawór. Odkręcone śruby warto zabezpieczyć środkiem zapobiegającym ich zapiekaniu.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Autor: Krzysztof Jurczyk

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bush Taxi Off-Road Centre

Firma Bush Taxi to centrum sprzedaży oraz montażu profesjonalnych akcesoriów przeznaczonych do wszystkich pojazdów terenowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »