| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ wydechowy > Katalizator - dlaczego jest taki drogi?

Katalizator - dlaczego jest taki drogi?

Koszt nowego katalizatora zawsze jest duży. Problem pojawia się gdy w samochodzie jest ich kilka. Jak to możliwe?

Katalizator to urządzenie służące redukcji szkodliwych substancji emitowanych przez silnik spalinowy w wyniku zamiany paliwa w energię cieplną. W nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych wyśrubowane normy czystości spalin spowodowały, że liczba katalizatorów wzrosła z jednego do nawet czterech! Łatwo sobie wyobrazić koszta jakie za kilka czy kilkanaście lat może generować wyeksploatowany pojazd tego typu.

Katalizator: Mercedes E300 W211 BlueTec

W Mercedesie E 300 BLUETEC zastosowano układ składających się z trzech katalizatorów oraz filtra cząstek stałych. Tak naprawdę ten ostatni też jest katalizatorem, a różni się od pozostałych sposobem działania.

Zobacz też: Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?

Katalizator utleniający

Pierwszy katalizator, tzw. utleniający umieszczony jest blisko silnika, dzięki czemu szybko osiąga swoją roboczą temperaturę (powyżej 150 ⁰ C). Jego główną rolą jest redukcja tlenku węgla i szkodliwych węglowodorów.

Katalizator NOx

Tuż zanim znajduje się katalizator NOx którego zadaniem jest magazynować tlenki azotu. Co pewien czas zamienia je do czystego azotu N2

Zobacz też: Zawór EGR - koszt wymiany na nowy

Filtr cząstek stałych DPF

Gdy spaliny są już częściowo oczyszczone trafiają do filtra cząstek stałych DPF. Jego zadaniem jest zatrzymanie rakotwórczych cząstek sadzy. Najpierw filtr zbiera sadzę wykorzystując w tym celu swoją  specjalną strukturę przypominającą sito, po czym za pomocą układu sterowania silnika generowana jest specjalna, tzw. dopalająca, dawka paliwa. Podnosi ona temperaturę wewnątrz filtra, pozwalają tym samym dopalić się sadzy.

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Katalizator SCR

Ostatnim etapem, który muszą pokonać spaliny jest katalizator SCR. Gromadzi on amoniak NH3 w celu późniejszej redukcji NOx. W nowszej wersji BlueTec katalizator SCR współpracuje z wtryskiwaczem dostarczającym płyn w fazie płynnej substancję AdBlue. Amoniak potrzebny do redukcji tlenków azotu NOx pochodzi z mocznika (AdBlue). W rezultacie powstaje woda i i nieszkodliwy azot.

Zobacz też: Katalizatory trójfunkcyjne, utleniające oraz SCR i DeNOx. Do czego one służą?

Jak widać, system stosowany w dieslu Mercedesa to znacznie bardziej rozbudowany katalizator 3-funkcyjny. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że koszt ewentualnej naprawy będzie duży.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »